• <
nauta_2024

Austal dostarcza do US Navy okręt klasy LCS, przyszły USS Kingsville. Firma zbliża się do końca budowy kłopotliwej serii

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Austal dostarcza do US Navy okręt klasy LCS, przyszły USS Kingsville. Firma zbliża się do końca budowy kłopotliwej serii

Partnerzy portalu

Fot. US Navy

W stoczni w Mobile amerykański oddział Austal dostarczył zamawiającemu okręt obrony wybrzeża (Litoral Combat Ship, LCS), przyszły USS Kingsville (LCS 36). To 18, przedostatnia jednostka kontrowersyjnego typu Independence, który zdaniem wielu specjalistów jest wielkim niewypałem koncepcji szybkich okrętów przeznaczonych do działań przybrzeżnych.

Najnowszy nabytek US Navy został nazwany na cześć bazy lotniczej US Navy w Kingsville. W ten sposób pierwszy w historii amerykański okręt ma imię od miasta w stanie Teksas. Akt przekazania i inne dokumenty związane z dostawą zostały podpisane na pokładzie okrętu po po pomyślnym zakończeniu prób odbiorczych pod koniec stycznia, podczas których przetestowano główne systemy i wyposażenie w celu wykazania gotowości do działania zgodnie z przeznaczeniem. Teraz USS Kingsville będzie wdrażany do służby.

– Dostawa tego statku na czas i zgodnie z budżetem odzwierciedla dumę i poświęcenie, dzięki którym stoczniowcy z Austal USA zbudowali swoją znakomitą reputację. Jesteśmy podekscytowani możliwością udostępnienia Kingsville Marynarce Wojennej, aby dołączyła do jej siostrzanych statków działających na Pacyfiku, zapewniając flocie kluczowe możliwości – zaznaczyła pełniąca obowiązki prezydenta Austal USA, Michelle Kruger.

Okręty typu Independence mają 127,4 metra długości i ponad 3 000 ton maksymalnej wyporności. Wyjątkowa jest konstrukcja ich kadłuba, skonstruowana w formie trimaranu (potrójny kadłub), która miała wg producenta zapewnić im uzyskiwanie dużych prędkości i manewrowości, wynikających z ich przeznaczenia. Są wyposażone napęd kombinowany, na który składają się dwie turbiny gazowe General Electric LM2500, dwa silniki wysokoprężne MTU Friedrichshafen 20V serii 8000 oraz cztery generatory wysokoprężne. W skład uzbrojenia wchodzą system artyleryjski 57 mm BAE Systems Mk 110, system artyleryjski obrony bezpośredniej (CIWS) Raytheon SeaRAM, cztery karabiny maszynowe 12,7 mm MK 26 Mod 17, dwa działa 30 mm Mk44 Bushmaster II, osiem przeciwokrętowych rakiet NSM (Naval Strike Missile) RGM-184A, a także 24 rakiety AGM-114L Hellfire. Dodatkowe uzbrojenie może być instalowane w ramach modułów, w zależności od rodzaju misji i zapotrzebowania. Wyposażenie stanowią  śmigłowiec Sikorsky SH-60 Seahawk, a także dwa śmigłowce bezzałogowe różnych typów. Niektóre okręty tej serii, jak USS Oakland (LCS 24), zostały zaprojektowane z myślą o działaniu jako "statek-matka" dla nawodnych bezzałogowców, takich jak Surface Division 1 Ranger, Mariner, Seahawk i Sea Hunter, a także powietrznych w rodzaju MQ-8C Fire Scout. Inny z okrętów, USS Canberra (LCS 30) otrzymał systemy przeznaczone do działań przeciwminowym, co ma zwiększać jego możliwości morskie.


Fot. US Navy


Amerykański oddział australijskiego koncernu Austal podkreśla, że LSC-y tej serii, to szybkie, zwinne platformy morskie, zaprojektowane do działania w środowiskach środowiskach przybrzeżnych, pomagając stawić czoła zagrożeniom XXI wieku. Firma zaznaczyła, że dowództwo sił morskich rozmieściło w 2023 roku sześć jednostek tej serii na Pacyfiku, przy czym jeden z nich, USS Charleston (LCS 18) na blisko 26 miesięcy. W ten sposób firma próbuje niejako przykryć fakt, że obok bratniej serii Freedom (budowanej przez amerykański oddział włoskiego koncernu Marinette Marine), typ Independence ma opinię wyjątkowo nieudanego projektu, który już w trakcie budowy był ratowany. Okazało się, że forsowany projekt nie spełnia swoich oczekiwań, a przy tym wyszło na jaw wiele wad konstrukcyjnych, wynikających również z wysokiego stopnia eksploatacji amerykańskich okrętów. Problemem okazało się wykorzystanie przy budowie kadłubów aluminium, które ulegało szybkiej korozji elektrochemicznej, nie będąc też odpornym na ogień, czy też poruszanie się na zalodzonym obszarze. W efekcie tego prototypowy USS Independence został wycofany ze służby w 2021 roku, czyli zaledwie 11 lat po jej rozpoczęciu. Wcale nie lepiej było w przypadku serii Freedom, w ramach której okręty biły niechlubne rekordy w zakresie krótkiej służby,  Z obecnych w służbie 12 wycofano USS Freedom (LCS-1), działającym w latach 2008-2021 i USS Siux City (LCS-11) w służbie od 2016 do 2023 roku i USS Milwaukee (LCS 5), będący w użyciu od 2015 do 2023 roku. Niewiele brakowało, a Departament Obrony podjąłby decyzję o skasowaniu obu serii i wycofaniu wszystkich obecnych jednostek z działalności.

Obecnie Austal USA buduje ostatni dla Marynarki Wojennej LCS typu Independence, przyszły USS Pierre (LCS 38). Jego chrzest i wodowanie ma odbyć się wiosną tego roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.