Na pokład statku Seaway Albatross (IMO: 9032496) umieszczono wyjątkowy ładunek w postaci trzech wycofanych ze służby okrętów podwodnych. Wcześniej wchodziły w skład Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare). Aktualnie są w drodze do tureckiej stoczni Ege Celic w Aliaga, gdzie zostaną zezłomowane.
Wycofane okręty to Guglielmo Marconi, Leonardo da Vinci i Carlo Fecia
di Cossato. Są to jednostki typu Nazario Sauro, wprowadzanej do służby w latach
1979-1995. Choć wymienione zakończyły służbę ponad dekadę temu, długo
pozostawał nieznany ich los. Pierwszy z serii, ITS Nazario Sauro (S
518), wycofany ze służby w 2009 roku, pełni obecnie funkcję
okrętu-muzeum i pozostaje zakotwiczony w Genui. Istniały pomysły, by
którąś z pozostałych jednostek również zaadaptować do tej roli, lecz nie
doszło to do skutku z powodów finansowych i braku zainteresowania.
Marynarka wojenna miała nawet przekazać Leonardo da Vinci do miasta La
Spezia celem zaadaptowania do funkcji atrakcji turystycznej, co jednak
nie doszło do skutku. Wywołało to wiele krytycznych komentarzy, gdyż
byłby to cenny eksponat dla tamtejszego muzeum, mogący zapewnić
popularność wśród turystów, patrząc na przykład okrętów-muzeów w innych
miastach, które rocznie odwiedza tysiące osób. Ponadto to w tym mieście w
1889 roku rozpoczęto budowę pierwszego, włoskiego okrętu podwodnego,
Delfino, w służbie w latach 1895-1919.
Na pokład statku
wycofane okręty podwodne zostały załadowane w La Spezia na przełomie 5-6
kwietnia. Była to złożona operacja, w ramach której każdą z jednostek
należało przenieść na pokład i solidnie zabezpieczyć, aby Seaway
Albatros zachował stabilność, szczególnie z racji na warunki panujące na
Morzu Śródziemnym. Jest to półzanurzalny statek przeznaczony do transportu mniejszych jednostek morskich, a także obsługi instalacji morskich i lądowych za pomocą operacji float on/off, skid on/off, roll on/off i lift on/off.
Guglielmo Marconi, Leonardo da Vinci i Carlo Fecia di Cossato to nie jedyne okręty podwodne, które w ostatnim czasie odesłano do Turcji celem złomowania, także na pokładzie Seaway Albatross. Ten sam los spotkał także fregaty typu Soldati Artigliere i Bersagliere (wycofane ze służby odpowiednio w 2013 i 2018) oraz typu fregaty typu Maestrale, prototypowy Maestrale i Scirocco, wycofane kolejno w 2015 i 2020 roku. Są one zastępowane m.in. przez fregaty francusko-włoskiej serii FREMM, do której należą okręty ITS Antonio Marceglia i ITS Luigi Rizzo, które kolejno działały w 2023 i 2024 roku na Bałtyku w ramach misji pk. "Brilliant Shield", chroniąc polskie wybrzeże i wschodnią flankę NATO.
Aktualnie w służbie pozostają jeszcze cztery jednostki typu Sauro, które w przyszłości mają zastąpić nowe okręty podwodne serii U212NFS. Dwie z zaplanowanych czterech znajdują się w trakcie budowy od 2022 i 2023 roku, a cała seria ma wejść do służby w latach 2027-2031. Powstają w stoczni należącej do Finantieri i co istotne, podobne mogą zostać zaoferowane Polsce w ramach programu "Orka".
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej