• <
nauta_2024

Nietypowy transport we francuskiej stoczni. Tak powstaje kolejna fregata dla sił morskich Grecji

09.04.2024 12:36 Źródło: Naval Group
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nietypowy transport we francuskiej stoczni. Tak powstaje kolejna fregata dla sił morskich Grecji

Partnerzy portalu

Fot. Naval Group

W stoczni Naval Group w Lorient trwa budowa fregaty Nearchos (F-602). 4 kwietnia odbył się wyjątkowy transport elementu nadbudówki, który w przyszłości będzie tworzył antenomaszt okrętu. Budowa jednostki trwa od 2022 roku, a przekazanie zamawiającemu jest zaplanowane na końcówkę 2025 roku.

Na zdjęciach widać, jak przez teren stoczni jest przemieszczany element ważący blisko 150 ton. W jego skład wchodzą czujnik panoramiczny i moduł inteligencji (Panoramic Sensor & Intelligence Module, PSIM). Na razie ma trafić na lądowy poligon doświadczalny, gdzie zostanie sprawdzony w zakresie działań związanych z wykrywaniem celów oraz działaniami wywiadowczymi. Budowa tego elementu była wymagająca, gdyż wiązała się z instalacją wrażliwych technologii i czujników, których część stanowi wyposażenie niejawne z racji na swoje przeznaczenie. Dopiero potem ma nastąpić jego integracja z kadłubem fregaty, co ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Na początku lutego tego roku nastąpiło ułożenie przygotowanych dziewięciu bloków kadłuba wzdłuż linii stępki, po czym nastąpił proces ich łączenia oraz spawanie. Pierwszy zbudowany blok położono jeszcze w 2023 roku.W ciągu najbliższych miesięcy ma nastąpić także wodowanie konstrukcji.

Powstająca fregata Nearchos należy do planowanej serii trzech budowanych jednostek (w planach jest też potencjalnie czwarta) dla Marynarki Wojennej Grecji (Πολεμικό Ναυτικό), opartych na francuskim projekcie określanym jako fregata obronno-interwencyjna (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI). Mają 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga wyniesie 110 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd mają stanowić dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Okręt ma osiągać prędkość maksymalnie 27 węzłów, a zachowując średnią 17 jego maksymalny zasięg wyniesie do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu wyniesie do 45 dni. W wyposażeniu greckiej wersji okrętu znajdą się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Uzbrojenie będzie się składać z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet Exocet MM40 B3C MBDA, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.


Fot. Naval Group


Aktualnie trwają zaawansowane prace nad pierwszą jednostką dla Grecji, Kimon (F-601), która została zwodowana w październiku ub. r., a przekazanie zamawiającemu ma nastąpić na początku 2025 roku. Latem 2022 roku rozpoczęły się prace nad Formion (F-603), który do służby ma wejść w 2026 roku.

Dla Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale) powstaje także pięć jednostek tej serii. Prototypowy, budowany od 2021 roku Amiral Ronarc'h (D660) jest w trakcie prób morskich i ma wejść do służby wiosną tego roku. W dalszej kolejności powstają Amiral Louzeau (D661), Amiral Castex (D662), Amiral Nomy (D663) i Amiral Cabanier (D664). Do służby mają wejść w 2027, 2030 i 2035 roku. Mają zastąpić obecnie używane fregaty typu La Fayette, wprowadzone do służby w latach 1996-2001.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.