• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Naval Group zawiera umowę dotyczącą okrętów podwodnych dla Indonezji

02.04.2024 12:02 Źródło: Naval Group
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Naval Group zawiera umowę dotyczącą okrętów podwodnych dla Indonezji

Partnerzy portalu

Fot. Naval Group

Francuski koncern będzie współpracował przy dostarczeniu okrętów podwodnych serii Scorpène dla Marynarki Wojennej Indonezji. Jednostki powstaną w krajowej stoczni PT PAL, a Naval Group zapewni transfer technologii. To efekt długofalowej współpracy między rządami Francji i Indonezji, jaką rozpoczęto w sierpniu 2021 roku i umowy o partnerstwie strategicznym między stoczniami obu państw potwierdzoną w lutym 2022 roku.

Kontrakt obejmuje dostawę dwóch okrętów podwodnych określonych jako Scorpène Evolved Full LiB. Powstaną one w stoczni PT PAL Indonesia, mieszczącej się w Surabaya, we Wschodniej Jawie (część Indonezji). Transfer wiedzy i technologii ma zapewnić wykorzystanie możliwości lokalnej branży morskiej, zapewniając miejsca pracy zarówno w niej, jak i w ramach łańcucha dostaw, co ma pozytywnie wpłynąć na gospodarkę w regionie.

- Naval Group jest bardzo zaszczycona możliwością bycia częścią nowego rozdziału strategicznego sojuszu między Indonezją a Francją. Dzięki Scorpène Evolved Full LiB Indonezja wybrała wysokowydajny, sprawdzony w morzu okręt podwodny, który wzmocni suwerenność morską kraju i wesprze indonezyjską marynarkę wojenną (Korps Marinir Republik Indonesia) w osiągnięciu regionalnej przewagi na morzu. Oprócz okrętów podwodnych nasze strategiczne partnerstwo z PT PAL będzie również wspierać indonezyjski przemysł obronny w aktywnym przygotowaniu przyszłości sił morskich tego państwa. Miło nam powitać indonezyjską marynarkę wojenną w rodzinie Scorpène - powiedział Pierre Éric Pommellet, prezes i dyrektor generalny Naval Group.

- Ten krok świadczy o dużym zaangażowaniu i zaufaniu rządu Indonezji w zdolność lokalnych inżynierów do doskonalenia technologii obronnej, zwłaszcza technologii okrętów podwodnych. Zaangażowanie rządu w urzeczywistnianie niezależności przemysłu obronnego jest również wspierane przez zapewnienie kapitału rządowego (provision of Government Capital, PMN) w celu pełnego wsparcia całej lokalnej produkcji łodzi podwodnych w PT PAL. Oczekuje się, że w przyszłości Indonezja będzie w stanie opanować technologię budowy okrętów podwodnych - wskazał Kaharuddin Djenod, prezes i dyrektor PT PAL.


Fot. Naval Group

Naval Group i PT PAL mają zdecydowany zamiar kontynuować współpracę nie tylko w zakresie okrętów podwodnych, ale także w zakresie budowania suwerenności Indonezji z korzyścią dla indonezyjskiego przemysłu obronnego. Dzięki szerokiemu transferowi know-how i rozwojowi indonezyjskich umiejętności specyficznych dla przemysłu, zarządzanie, obsługa i utrzymanie sił będą prowadzone w Indonezji przez podmioty indonezyjskie, zapewniając zarówno autonomię kraju, jak i utworzenie miejsc pracy dla wykwalifikowanej kadry. W związku z tym do tego momentu Naval Group i PT PAL podpisały już różne umowy o współpracy z partnerami indonezyjskimi, dotyczące programu okrętów podwodnych i nie tylko, w ramach tworzenia i rozwijania łańcucha dostaw.

Indonezja dąży do rozwoju swoich sił morskich, a przykładem tego jest również współpraca z brytyjskim Babcock International w związku z budową dwóch fregat opartych na platformie Arrowhead 140. Jest to trzeci kraj korzystający z tego rozwiązania, tak jak Wielka Brytania przy budowie fregat typu 31, a także Polski, w której trwają prace nad jednostkami programu "Miecznik". Prace nad pierwszą z indonezyjskich fregat rozpoczęły się 22 grudnia 2022 roku, a położenie stępki nastąpiło rok później, 25 sierpnia. Jak dotąd do wiadomości publicznej nie podano, jak oba okręty będą się nazywały, ani kiedy mają wejść do służby, acz prawdopodobnie może to nastąpić podobnie jak w przypadku polskich, na przełomie lat 20-tych i 30-tych XXI wieku.

Obecnie w skład sił podwodnych Indonezji wchodzi okręt podwodny typu Cakra, KRI Cakra (401), oparty na niemieckim typie 209, w służbie od 1981 roku. Drugim z serii był KRI Nanggala (402), który zatonął w wyniku awarii w kwietniu 2021 roku. Zginęła wtedy cała, licząca 33 osoby załoga. Obok tego w wyposażeniu marynarki wojennej są trzy okręty typu Nagapasa, KRI Nagapasa (403), KRI  Ardadedali (404) i KRI Alugoro (405) produkcji południowokoreańskiej i oparte na typie Jang Bodo, znanym też jako KSS-I. Powstały w stoczni DSME, obecnie Hanwha Ocean w Geoje. W planach jest budowa trzech kolejnych jednostek pobocznej serii, oznaczonej jako Batch-II.

Francuski koncern podkreśla, że Scorpène to "nowoczesny, wydajny i niewidoczny okręt podwodny", przeznaczony także do operacji na płytkich wodach. Ma być uniwersalny, spełniając szeroki zakres zadań i dostosowany do działań w zależności od celów misji, jak zwalczanie okrętów nawodnych i podwodnych, prowadzenie operacji specjalnych i gromadzenie informacji wywiadowczych. Ma być przy tym dyskretny i szybki, a poziom automatyzacji ma pozytywnie wpłynąć na optymalną liczbę członków załogi (do 31 osób)  i tym samym zmniejszyć jego koszty operacyjne, zwiększając zarazem autonomiczność, która ma wynosić do 80 dni, przy czym ma pozostawać zdolny do działania 12 dni w zanurzeniu bez przerwy. Długość okrętu ma wynosić 72 metry, a wyporność między 1600-2000 ton. Tym samym jest zbliżony do oferowanego wariantu znanego jako S-BR. W zanurzeniu ma osiągać prędkość do 20 węzłów, a na powierzchni do 12, a jego kontrolne zanurzenie wynosi 300 metrów. Napęd prawdopodobnie będzie stanowić elektryczny diesel, akumulatory oraz napęd niezależny od powietrza (Air-independent propulsion, AIP) MESMA AIP lub DRDO PAFC Fuel Cell AIP. Obok tego system energetyczny ma być oparty na pełnej konfiguracji litowo-jonowej, spełniającej najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewniającej większy zakres użytecznej energii, cichość pracy i krótszy czas ładowania, sprzyjając przy tym wydajności i długości pracy silnika. Uzbrojenie okrętu to sześć wyrzutni torpedowych 533 mm dla 18 ciężkich torped Whitehead Alenia Sistemi Subacquei Black Shark, pocisków przeciwokrętowych SM-39 Exocet i pocisków przeciwlotniczych A3SM (MICA). Zamiast torped może zostać wyposażony w 30 min. W wyposażeniu ma znaleźć się również system walki Subtics, który ma pozwolić sprostać rosnącym wyzwaniom stojącym przed misjami nowoczesnych okrętów podwodnych zarówno na głębokich, jak i płytkich wodach, zapewniając zdolność do wykonywania zadań w całym obszarze planowanych działań.

Seria oparta na platformie Scorpène  liczy obecnie 14 zbudowanych lub budowanych jednostek. Wśród nich są po dwie przeznaczone dla sił morskich Chile i Malezji, cztery dla Brazylii i sześć dla Indii. W ten sposób koncern chce się pokazać jako jeden z czołowych dostarczycieli w zakresie rozwiązań oraz zdolności podwodnych. Odbywa się to mimo fiaska inwestycji w Australii, gdzie akurat oferowano jednostki oparte na Barracuda z napędem konwencjonalnym. Z racji na niedopełnienie umów przez zamawiającego australijski rząd wycofał się z współpracy i wybrał ofertę budowy atomowych okrętów podwodnych wraz z Wielką Brytanią i USA w ramach programu AUKUS.

Fot. MW Indii


Zawarta z Indonezją umowa wpisuje się w dalsze działania Naval Group na rzecz dostarczania okrętów podwodnych zarówno krajowemu, jak i zagranicznemu odbiorcy. Obecnie koncern prowadzi zaawansowane prace nad atomowymi okrętami balistycznymi (SSBN), a w stoczni we francuskim Cherbourgu odbyła się ceremonia cięcia blach jednostkę trzeciej generacji. Do tego zakład współpracuje z brazylijskim rządem i tamtejszą stocznią Itaguaí Construções Navais przy budowie okrętów podwodnych, podobnie jak w przypadku Indonezji, opartych na Scorpène. Do tego Brazylia i Francja mają zacieśniać współpracę, aby ten kraj stał się pierwszym w Ameryce Południowej, który będzie zdolny zbudować i wcielić do służby okręt podwodny z napędem atomowym. Naval Group jest również zwycięzcą przetargu na dostarczenie okrętów podwodnych dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Pozostaje także oferentem w związku z planowanym podobnym przetargiem w Polsce w ramach programu "Orka", a także był sugerowany jako potencjalny dostawca dla marynarek wojennych Rumunii i Filipin.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.