Amerykańskie służby kontynuują demontaż elementów mostu Francis Key, który zawalił się 26 marca po tym, jak w jedno z jego przęseł uderzył kontenerowiec Dali. Wielotonowe fragmenty są ładowane na barki wywożone celem ich przyszłej utylizacji. Udrożnienie trasy żeglugowej, prowadzącej do portu w Baltimore, ma potrwać nawet dwa miesiące. Związane z tym prace odbywają się cały czas, siedem dni w tygodniu.
Aby utrzymać żeglugę, w ramach początkowych prac służby wyodrębniły kanał żeglugowy dla mniejszych jednostek o dopuszczalnym zanurzeniu wynoszącym do 3,3 metra. Dzięki temu ruch nawodny stopniowo rośnie i obecnie dziennie tranzyt dotyczy 10 statków. Wciąż nie rozwiązano, jak odholować kontenerowiec Dali, na którym wciąż
znajdują się elementy mostu, które dociskają go do dna kanału. Mimo poszukiwania alternatyw związanych z
kontynuowaniem dostaw i przeładunków w Baltimore, potencjalnie straty
dla wielu podmiotów mogą sięgnąć przez kolejne tygodnie łącznie nawet miliardów dolarów. Zdaniem inżynierów z sił zbrojnych ustalenie stałego, 35-metrowego kanału, którym w miarę swobodnie będą mogły przemieszczać się większe statki, potrwa do kwietnia. Pozwoli to udrożnić żeglugę, jednocześnie nie zakłócając prac.
Do prac związanych z usuwaniem skutków katastrofy zaangażowano Straż Wybrzeża USA, Korpus Inżynierów Armii USA, Departament Środowiska Maryland, Urząd Transportu Maryland oraz Policję Stanu Maryland. W ubiegły piątek Baltimore odwiedził prezydent USA Joe Biden, który spotkał się ze sztabem operacyjnym i wziął udział w odprawie. Odwiedził także rodziny ofiar. Wskazał, że władze mają dopilnować odbudowy mostu oraz udrożnienia drogi do portu. Prezydent Joe Biden odwiedził w piątek Baltimore i obiekt Francis Scott Key Bridge, aby otrzymać odprawę operacyjną na temat działań podejmowanych przez Zjednoczone Dowództwo i naprawę sytuacji, a także spotkać się z rodzinami dotkniętymi tą tragedią. Rząd przyznał stanowi Maryland 60 milionów dolarów federalnej pomocy nadzwyczajnej w odpowiedzi na katastrofę. Zdaniem ekspertów oraz urzędników federalnych koszt odbudowy mostu może wzrosnąć do dwóch miliardów dolarów. Straty dla transportu lądowego oraz morskiego mogą być nawet wyższe.
- Służby szybko robią postępy każdego dnia, odkąd doszło do tego incydentu. Wsparcie ze strony władz federalnych, stanowych, lokalnych i społeczeństwa było niezbędne. Jesteśmy głęboko wdzięczni za te partnerstwa, które były krytyczne na każdym kroku - powiedział kmdr David O’Connell, koordynator federalny na miejscu zdarzenia z Straży Wybrzeża USA.
Podmioty zaangażowane w ocenę i likwidację szkód są skupione w ramach zcentralizowanego dowodzenia. Podkreśla ono, że bezpieczeństwo pozostaje najwyższym priorytetem służb w całej operacji i są podejmowane wszystkie środki w celu zapewnienia ochrony nurkom i personelowi zaangażowanemu w przedsięwzięcie. Aktualnie strefa bezpieczeństwa wokół zniszczonego mostu wynosi 1,8 km i ma na celu ochronę personelu, statków oraz środowiska morskiego. Mieszkańcy nie mogą wejść na ten obszar, chyba że zostaną upoważnieni przez kapitanat portu w Baltimore lub odpowiedniego przedstawiciela. Ponadto, aby zachować ochronę wszelkich osób w strefie, wchodząc do niej należy poddać się obowiązującym tam przepisom. Obok tego kapitanat portu wydaje zawiadomienia skierowane do marynarzy za pośrednictwem kanału transmisyjnego VHF-FM 16, za którego pośrednictwem przekazuje najnowsze informacje na temat stanu prac oraz żeglugi w regionie.
W trakcie prac wykonywanych przy zawalonej konstrukcji, której ważące ponad 150 ton elementy są cięte i ładowane na barki, nurkowe odnaleźli ciało trzeciej z sześciu osób zaginionych po katastrofie. Wedle szacunków służb, na most składa się 50 tys. ton stali i betonu całkowicie zawalonego przęsła mostu Francis Scott. Aby pokazać skalę związanych z tym prac porównano to z 3 800 w pełni załadowanych wywrotek.
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów
Rozwój, organizacja, uniwersalność. Strategia Rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics do 2026 r.
Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.