• <
nauta_2024

Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?

jm

29.03.2024 13:01
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?

Partnerzy portalu

Fot. National Transportation Safety Board / YouTube

Powodem problemów z zasilaniem na kontenerowcu Dali, co doprowadziło do kolizji z mostem w Baltimore, może być zanieczyszczenie paliwa na statku. To jedna z teorii, która będzie badana przez śledczych.

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy problemy z paliwem na statkach zostały zanotowane wielokrotnie, w większości przypadków miało to jednak miejsce na otwartym morzu, z dala od zabudowań i innych jednostek. Firma FuelTrust, zajmująca się łańcuchem dostaw paliw morskich, podała, że takich incydentów w 2023 roku na morzu zarejestrowano ponad 120. Być może właśnie zanieczyszczone paliwo doprowadziło do utraty zasilania na kontenerowcu Dali, który przed trzema dniami uderzył w most w Baltimore, co doprowadziło do jego zawalenia się i śmierci 6 osób.

O problemach z paliwem jako potencjalnej przyczynie kłopotów technicznych na Dali napisał Wall Street Journal, który opisał odprawę amerykańskiej straży przybrzeżnej. Mówiono podczas niej o problemach z silnikami Dali, objawiającymi się m.in. „pryskaniem” i zapachem spalonego paliwa w maszynowni. Główne silniki kontenerowca mogły zgasnąć po zassaniu zanieczyszczonego paliwa (wtedy na jednostce po raz pierwszy zgasły światła), następnie na chwilę odpaliły się generatory zapasowe, które również jednak zassały to samo paliwo i wyłączyły się (światła zgasły wtedy po raz drugi i statek uderzył w podporę mostu).

Jennifer Homendy, przewodnicząca Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (National Transportation Safety Board, NTSB), które prowadzi dochodzenie w sprawie katastrofy, mówiła, że paliwo na statku zostanie poddane skrupulatnym badaniom. Sprawdzana ma być m.in. lepkość i potencjalne zanieczyszczenia. Na statku ma znajdować się łącznie około 1,5 mln galonów paliwa.

Problemy z zanieczyszczonym paliwem wyszły na jaw po raz pierwszy w 2022 roku w Singapurze, będącym największym na świecie hubem bunkrowym. Duża partia paliwa o wysokiej zawartości siarki była zanieczyszczona chlorowanymi związkami organicznymi. Paliwo to zabunkrowało około 200 statków, 80 z nich zgłosiło potem problemy z pompą paliwową lub silnikami. Również latem zeszłego roku w amerykańskim Houston ponad 30 statków otrzymało zanieczyszczone paliwo.

Według danych FuelTrust Dali bunkrował w Szanghaju i Korei, potem najpewniej w samym Baltimore, ale to paliwo nie trafiłoby jeszcze bezpośrednio do silników. Firma podkreśla też, że zarówno Maersk, który czarteruje jednostkę, jak i menadżer statku Synergy Marine mają rygorystyczne systemy testów paliwa.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.