• <
nauta_2024

5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki 5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią

Partnerzy portalu

Japonia z flotą wartą 206,4 mld dolarów otwiera dziesiątkę państw z flotami o najwyższej wartości. ChRL z flotą o wartości ponad 204 mld zajmuje pozycję drugą. Kolejne trzy to: Grecja, Stany Zjednoczone i Singapur. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywów i struktury własności czołowych flot uległy znacznym zmianom – informuje VesselsValue. 

Warto spojrzeć na światową mapę flot, w przededniu konferencji poświęconej polskiej banderze, w czasie której będziemy wspominać jak to było kiedyś dobrze i narzekać, jak to nic nie robią kolejne rządy. Jak to Warszawa nie rozumie Polski morskiej i jak to większość Polaków nas nie rozumie. – Może nie wiedzieć Polak, co to morze, gdy pilnie orze – jak zauważył przed wiekami Sebastian Fabian Klonowic.

Nie zbudowaliśmy drugiej Japonii ani na lądzie, ani na morzu. A Japonia nadal przoduje w robieniu biznesu na morzu. Zajmuje dziś pierwsze miejsce z flotę o najwyższej wartości. Analitycy  VesselsValue  obliczyli, że na początku 2024 r. operatorzy z Japonii mieli pływające aktywa o łącznej wartości około 206,3 mld dolarów. 

Koniunktura sprzyjała i od listopada 2022 r. wartość floty japońskich armatorów wzrosła o ok. 5%. Japonia posiada flotę 202 statków LNG o wartości 37,8 mld dolarów i 344 zbiornikowców LPG o wartości 13,4 mld.  Japonia dominuje również na rynku samochodowców. Armatorzy z kraju kwitnącej wiśni posiadają także największą flotę do transportu pojazdów. Flota samochodowców licząca 334 statki szacowana jest na 22,9 mld dolarów.

Chiny – ponad 6 tys. statków


Chiny trzymają się mocno w czołówce i pod względem liczby posiadanych statków nie mają sobie równych. Na początku 2024 r. armatorzy z ChRL dysponowali łącznie 6084 statkami, a wartość ich floty oszacowano przez VesselsValue  na 204 mld dolarów. Chiny posiadają największą flotę masowców, zarówno pod względem statków, jak i wartości. Wojna na Morzu Czarnym i blokada przejścia przez Morze Czerwone sprawiły, że zyski operatorów masowców poszybowały. 

Szczególnie dobrze trzyma się rynek operatorów Capesize. Czartery dużych statków skoczyły niesamowicie. Za Newcastlemax (205k) roczny TC osiągał w marcu 2024 r. 32 580 USD/d i był o 44% wyższy niż rok wcześniej, jak podaje Banchero Costa. Również  o 44% był wyższy TC niż rok wcześniej  za Capesize (170k) i osiągał w marcu br. 27 150 USD/d. Kamsarmax (82k) miał ceny znośniejsze ( 18 500 USD/d), Supramax (52k) kontraktowano TC za 15 400 USD/d, a Handysize (38k) za 14 500 USD/d.

Kontrakty na nowe statki były nawet o około 30% wyższe niż rok wcześniej. Statki o nośności 180 tys.t kontraktowano  nawet po 71,37 mln USD i był to najwyższy poziom cen od marca 2010 r. Banchero Costa ustaliło, że w marcu br. za Newcastlemax (205k) trzeba było płacić 72 mln dol., za Capesize (170k) stocznie oczekiwały 68 mln dol., Kamsarmax (82k) kosztował 42 mln dol., Supramax (52k) kontraktowano za 38 mln dol., a Handysize (38k) za 33 mln dol. 

Operatorzy z Chin są także właścicielami największej liczby zbiornikowców i kontenerów. Flota zbiornikowców to 1576 statków o łącznej wartości 47,4 mld dolarów, a flota kontenerowców liczy 1011 statków o imponującej wartości 42,6 mld dolarów. 

– Chociaż flota kontenerowa wzrosła od czasu ostatniego opracowania tego raportu, to jej wartość spadła o ok. 23,8%. Dzieje się tak, gdy rynek znacznie zwolnił w stosunku do rekordów z 2022 r. – zauważa Rebecca Galanopoulos-Jones z Veson Nautical. 

Grecja – zbiornikowce za 70 mld dol. 


Grecja utrzymała pozycję trzeciego kraju morskiego zarówno pod względem całkowitej liczby statków w swojej flocie, jak i ogólnej wartości. Podczas gdy Chiny posiadają więcej zbiornikowców, grecka flota tankowców ma największą wartość, którą Vessel Value wyliczyło na 69,5 miliarda dolarów. A to oznacza, że przewaga Greków na operatorami z Chin przekracza 22,1 mld dolarów.

Na skokowe zmiany wartości flot zbiornikowców ma oczywiście przebudowa logistyki dostaw ropy naftowej po sankcjach nałożonych na Rosję.  Trasy dostaw się wydłużyły i znacznie wzrosła praca przewozowa zbiornikowców ropy w tonomilach. 

Sytuacja na rynku pogorszyła się po atakach na statki  na Morzu Czerwonym. to sprawiło krótkookresowe odchylenia od  wartości średnich długookresowych czarterów. Na korzyść operatorów i na niekorzyść klientów, niestety. Wzrosły nie tylko czartery ale wartość statków.  

– Wartości zbiornikowców oscylują wokół najwyższych poziomów od 2010 roku – stwierdza Galanopoulos-Jones i podaje dla przykładu: „na przykład wartość 15-letnich Suezmaxów o nośności 160 tys. t wzrosła obecnie o ok. 20,62% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, z 38,37 mln USD do 46,28 mln USD. 

Grecja jest także właścicielem drugiej co do wielkości floty LNG. W dyspozycji operatorów znajduje się flota licząca 143 statki, a jej wartość oszacowano na 31,1 mld dolarów. Zbiornikowce LNG są w ciąż w cenie i osiągają wartości niezmiennie na podwyższonym poziomie od 2022 r.. Tutaj istotną rolę odgrywa utrzymujący się wysoki popyt na przewozy LNG na dłuższych trasach. 

USA – wycieczkowce na topie


Na 4. miejscu znajdują się Stany Zjednoczone z flotą o wartości 99,9 mld dolarów. W tej kwocie dominuje wartość aktywów operatorów cruisów. Na 49 mld dolarów oszacowano wartość  statków świadczących przewozy wycieczkowe. Singapur po raz kolejny utrzymał 5. miejsce z flotą o wartości ok. 85,7 mld dolarów i 4. miejsce pod względem liczby posiadanych statków. Singapurska flota kontenerowa jest trzecią co do wartości na świecie, wartą 22,1 mld dolarów.

W 2024 r. Korea Południowa utrzymała 6. pozycję, a wartość jej floty wynosi obecnie 67 mln dolarów. Kraj ten wypadł  jednak z pierwszej dziesiątki pod względem liczby statków. Operatorów z Republiki Korei  wyprzedziły Zjednoczone Emiraty Arabskie, Rosja i Holandia. Korea Południowa zachowała kluczową pozycję światowego eksportera samochodów. Tu wciąż kontynuowane są inwestycje w samochodowce. 7 548 mln dolarów, to wartość floty operatorów samochodowców, która w najbliższym czasie wzrośnie. Bo dokach powstaje sześć statków LCTC dla HMM z opcją na kolejne cztery jednostki w Guangzhou z dostawą w latach 2026–2028.

Norwegia – zbiornikowce LNG i samochodowce


Norwegia awansowała na 7. miejsce, wyprzedzając Niemcy, z łączną wartością floty wynoszącą 59,3 mld dolarów. Zmiana jest efektem głównie inwestycji w biznesie transportu LNG. Jeden z operatorów świadczy również usługi dla Polski, która czarteruje zbiornikowce LNG przewożące gaz na trasach atlantyckich do terminalu gazowego w Świnoujściu.

Wartość norweskiej floty LNG wzrosła o ok. 16,7% od ostatniego raportu (jesień 2023 r.) z 12,2 mld dolarów do 14,2 mld dolarów. Wartość floty LPG wzrosła o ok. 55% z 2,9 mld USD do 4,5 mld USD. To efektem zmian struktury floty. Sprzedaży starszych jednostek i  realizacji zamówień na nowe zbiornikowce. W 2023 r. Norwegia dodała do globalnego portfela zamówień 10 zbiornikowców LPG. W tym ujmuje się kontrakty w ramach umowy en bloc zawartej przez Solvgang ASA, która zamówiła w Hyundai Heavy Industries pięć zbiornikowców VLGC na LPG o pojemności 88 tys. m3 z dostawą w latach 2026–2027 i wartością od 107,41 mln USD do 106,65 mln USD.

Norwegia jest także drugim co do wielkości właścicielem statków do przewozu  samochodów. Wartość floty tych jednostek osiągnęła 9,2 mld dolarów, podczas gdy jesienią 2023 r. szacowano jej wartość na 8,2 mld dolarów. A to oznacza wzrost o ok. 13% w porównaniu z ostatnim raportem.

Wielka Brytania przesunęła się z 9. teraz na 8. miejsce z wartością floty 53,8 mld dolarów. Tak jak w Stanach Zjednoczonych, istotną część wartości floty generuje branża  statków wycieczkowych. W Wielkiej Brytanii stanowi ona około 25% wartości floty. Operatorzy kontenerowców mają udział około 15%. Wartość brytyjskiej floty zbiornikowców wzrosła o około 36,5%, z 5,2 miliarda dolarów w listopadzie 2022 r. do 7,2 miliarda dolarów w lutym 2024 r.  Dzięki inwestycjom w sektorze LPG, a wartość floty brytyjskiej wzrosła z 2,9 mld dolarów do 5 mld dolarów. 

Niemcy odnotowały spadek w ciągu kliku ostatnich miesięcy z 7. na 9. miejsce. Znaczna część floty operatorów niemieckich tradycyjnie składała się z kontenerowców. W tym segmencie Niemcy zajmują obecnie drugą pozycję pod względem liczby statków. Wartości statków w tym sektorze spadły. W rezultacie wartość niemieckiej floty spadła o około 45%, z 32,1 mln dolarów w listopadzie ubr. do 17,8 mld dolarów obecnie. 

Hongkong jest nowym graczem na liście top 10 flot świata. Wartość floty operatorów z Hongkongu wynosi 44,7 mld dolarów. To znaczące inwestycje w sektorze masowców wywindowały Hongkong na piątą pozycję na liście 10 czołowych flot świata. Masowce  generują ponad jedną czwartą (29%) całkowitej wartości floty, którą oszacowano na 13 mld dolarów.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.