• <
nauta_2024

Masowce – królowie oceanów i portów

Partnerzy portalu

statek

Flota handlowa do przewozu ładunków suchych masowych (ponad 20 tys. dwt) liczy obecnie ponad 11 300 jednostek o nośności ponad 940 mln t. Flota zbiornikowców do przewozu ropy naftowej powyżej 60 tys. dwt wynosi obecnie 2 192 jednostki, o nośności 442,11 mln t. – podaje Banchero Costa. Flota zdolna do przewozu kontenerów to ponad 6 900 statków o nośności ponad 350 mln t. – wynika z danych Alphaliner. 

Tak więc masowce są na topie przewozów oceanicznych. Banchero Costa ustalił, że na początku 2024 r.  około 22,4% jednostek do przewozu masowych to Handysize (2532). Flota Supramax liczy  3709 jednostki, co stanowi 32,8% światowej floty masowców. 3235 jednostek to Panamax/Post-Panamax to 28,6% statków, a 1846 jednostek Capesize/VLOC to 16,3%. 


Chiny – ponad 2 700 masowców


Dane Vessels Value z lutego br. pokazują, że Chiny są największym właścicielem masowców zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. Chińska flota liczy 2721 statków do przewozu ładunków masowych, a jej udział w rynku wynosi około 20%. Ponieważ duża część tej floty jest względnie nowa, łączna wartość floty szacowana jest na 57,7 mld dolarów. 

Grecja z flotą masowców 2 430 jednostek, zajmuje drugie miejsce z udziałem 18% pod względem liczebności statków. Grecka flota masowców zajmuje trzecie miejsce pod względem wartości z udziałem na poziomie około 16% i wartością 50,7 mld dolarów.

Na trzecim miejscu jest Japonia, której flotę masowców liczy 1 909 statków. Z tego powodu udział operatorów z Japonii w rynku wynosi około 13%. Jednak ze względu na dość młodą flotę Japonia zajmuje drugie miejsce pod względem jej wartości. Analitycy Vessel Value oszacowali ją na 50,7 mld dolarów.

Powyższe statystyki to również efekt aktywności inwestycyjnej operatorów. W 2020 r. odbiory masowców o nośności ponad 20 tys. ton osiągnęły najwyższy poziom. Na oceany wypłynęło wtedy z doków  440 jednostek o nośności 47,14 mln t.  W 2023 r. ilość odbiorów zmalała do 378 jednostek (31,29 mln dwt). - W 2024 r. spodziewamy się około 385 jednostek o nośności 28,3 mln dwt  po uwzględnienie poślizgów i rezygnacji [z kontraktów – MG] – informuje Banchero Costa i zapowiada, że „Portfel zamówień na lata 2024-2026 jest umiarkowany”. 


Ponad 1200 masowców w stoczniowym portfelu


Obecnie zamówionych jest 1 231 masowców. W ramach obecnego portfela zamówień chińska firma BoComm Leasing jest największą firmą kontraktującą – twierdzi Rebecca Galanopoulos Jones, starsza analityk treści z Veson Nautical na łamach „Splash”. Chiński inwestor ulokował stoczniach chińskich kontrakty na 30 masowców o wartości 1,3 mld dolarów. Większość kontraktów to statki Supramax.

Pod względem wartości CMB.TECH zajmuje obecnie pierwsze miejsce w rankingu najdroższych zamówień na masowce, o wartości 1,8 mld dolarów. Inwestor informuje, że CMB.TECH ma w portfelu kontrakt na 20 nowoczesnych masowców 210 tys. dwt. Kadłuby zostały tak zaprojektowane, że zapewniającymi optymalną wydajność eksploatacyjną i oszczędność paliwa. Masowce Newcastlemax mają unikalną konstrukcję przestrzeni na system napędowy. Są gotowe do modernizacji. Przestrzeń zaprojektowano tak, że będzie możliwość zamontowania urządzeń pozwalającej na wykorzystanie amoniaku jako paliwa bez utraty pojemności ładunkowej – zapewnia CMB.TECH i podkreśla, że „Na statku zamontowano także szeroką gamę urządzeń oszczędzających energię”.

Według VesselsValue najdroższym masowcem będącym obecnie w obrocie jest NSU Brazil, gigantyczny japoński valemax

Wolumen handlu ładunkami masowymi w 2023 r. był dodatni. W okresie od stycznia do grudnia 2023 r. globalna podaż rudy żelaza wzrosła o 5,1% r/r do 1631,9 mln ton, na podstawie danych pochodzących ze śledzenia statków AXS Marine. Ładunki rudy żelaza z Australii wzrosły o 0,9% r/r, a z Brazylii o 7,9% r/r. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowy obrót węglem wzrósł o 5,8% r/r do 1 339,5 mln ton, na podstawie danych pochodzących ze śledzenia statków AXS Marine. Ładunki rudy żelaza z Indonezji wzrosły o 10,2% r/r, a z Australii o 4,6% r/r.


Flota masowców wciąż rośnie 


W 2023 r. flota powiększyła się o +2,8% netto rok do roku. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. aktywność kontraktacyjna utrzymywała się na wysokim poziomie. Przewiduje się, że liczba masowców skierowanych do stoczni złomowych w 2024 r. wzrośnie do około 94 jednostek (około 7,69 mln dwt). 

W okresie styczeń-grudzień 2023 r. skierowano do  stoczni złomowych co najmniej 82 statki o nośności 5,89 mln t – wylicza Banchero Costa i prognozuje: „Oczekuje się, że wzrost netto floty wszystkich masowców o nośności powyżej 20 tys. ton utrzyma się na poziomie około 2,2% rok do roku w 2024 r.

W 2025 r. przyrost będzie niższy, na poziomie około 1,9% w 2025 r. Szacunków dokonano w oparciu o portfel kontraktów oraz spodziewane opóźnienia w produkcji i odbiorach oraz zapowiedziane złomowania. 

Jeśli chodzi o rynek wtórny, w 2023 r. głównymi nabywcami masowców byli Grecy, wydając 4,4 miliarda dolarów na 213 masowców. „W zeszłym roku Japonia była największym sprzedawcą masowców, otrzymując imponującą kwotę 3,7 miliarda dolarów za 170 sprzedanych statków” – mówi Galanopoulos Jones. Chiny zajęły drugie miejsce, a za nimi uplasowała się Japonia z bardzo zauważalną przewagą operatorów tureckich na czwartym miejscu.

źródła: Banchero Costa, Vessels Value, Alphaliner, AXS Marine

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.