Duńczycy podejmują kolejne działania w następstwie decyzji o wysłaniu okrętu wojennego do Zatoki Gwinejskiej. Aby wspomóc walkę z piractwem rząd duński będzie negocjował warunki porozumienia z administracją państwową Afryki Zachodniej.
Zatoka Gwinejska - obszar Oceanu Atlantyckiego rozciągająca się od Senegalu po Angolę, jest obszarem prawie wszystkich uprowadzeń morskich w ostatnich latach. Jest to rejon uznany za najbardziej niebezpieczny dla marynarzy na całym świecie.
16 marca Ministerstwo obrony w Kopenhadze poinformowało, że wyśle fregatę do patrolowania wód zatoki Gwinejskiej. Okręt będzie eskortował statki cywilne i przeprowadzał operacje ratunkowe.
Z danych Międzynarodowego Biura Morskiego wynika, że do ponad 95% uprowadzeń na całym świecie w 2020 roku, doszło właśnie w rejonie Zatoki Gwinejskiej. Pojmani zakładnicy są w większości przypadków transportowani do Nigerii, skąd wysyłane są żądania okupu.
W ciągu najbliższych kilku miesięcy duński rząd planuje „przedłożyć propozycję decyzji parlamentarnej w sprawie wkładu w walkę z piractwem w Zatoce Gwinejskiej” - poinformował rzecznik ministerstwa obrony. Będzie również „dążyć do wynegocjowania niezbędnych porozumień, w tym w sprawie ewentualnego transferu i ścigania zatrzymanych piratów, z odpowiednimi rządami w regionie” - dodał.
A.P. Moller-Maersk A/S największa na świecie firma żeglugowa oraz pozostałe grupy branżowe wzywają do międzynarodowej reakcji na porwania w zatoce.
Oczekuje się, że mandat fregaty będzie zgodny z „ramami prawnymi dotyczącymi zwalczania piractwa” Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza - skomentował rzecznik ministerstwa obrony. Traktat zezwala okrętom wojskowym na prowadzenie działań antypirackich w dowolnym miejscu na morzu z wyjątkiem wód terytorialnych poszczególnych państw.
Korea Płd. i UE wspólnie opracują duże zbiorniki na ciekły wodór
Efektowne zatopienie okrętu z eksplozją. Norweskie siły zbrojne testują możliwości potężnych rakiet
„NIE” dla ochrony polskiej morskiej energetyki wiatrowej
Gazowiec Lech Kaczyński z trzecią dostawą LNG dla Polski
Vineyard Wind rozpoczyna budowę fundamentów pod pierwszą morską farmę wiatrową w USA
Czarter na podróż – “lien and exemption clause”