Dania wyśle okręt wojenny do Zatoki Gwinejskiej w Afryce Zachodniej, aby wspomóc walkę z szerzącym się piractwem.
Decyzja jest następstwem wezwania organizacji żeglugowych o międzynarodową, bardziej asertywną, reakcję na porwania, które mają miejsce w regionie. Są tam najbardziej niebezpieczne dla marynarzy wody na całym świecie. Rejon Zatoki Gwinejskiej jest miejscem prawie wszystkich uprowadzeń morskich w ostatnich latach.
Według opublikowanego we wtorek oświadczenia, rząd duński umieści fregatę od listopada przez początkowy okres pięciu miesięcy. Fregata będzie wyposażona w helikopter do patrolowania wód międzynarodowych. Statek będzie zwalczał piractwo, zapewniając eskortę żegludze cywilnej i przeprowadzając akcje ratunkowe po atakach.
Decyzja została pozytywnie odebrana, ponieważ „kraje regionalne nie mają obecnie zdolności potrzebnych do zwalczania piractwa” - powiedział Jakob Larsen, szef bezpieczeństwa morskiego w BIMCO, jednej z największych na świecie grup branżowych zrzeszających armatorów. Będzie to także sprawdzianem tego, w jaki sposób państwa przybrzeżne Afryki Zachodniej wspierają i ułatwiają takie inicjatywy, powiedział w oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną. Dodał, że statek powinien mieć możliwość swobodnego działania, o ile omija wody terytorialne poszczególnych krajów.
Według Międzynarodowego Biura Morskiego w ubiegłym roku spośród 135 marynarzy zatrzymanych na całym świecie, 95% zostało uprowadzonych w zatoce w 22 osobnych incydentach. Piraci atakują na rozległym obszarze Oceanu Atlantyckiego rozciągającym się od Senegalu po Angolę. Zakładników zwykle zabiera się do Nigerii, gdzie negocjuje się okup.
- Jeśli mamy poważnie podejść do kwestii zarządzania bezpieczeństwem w Zatoce Gwinejskiej, konieczna jest międzynarodowa obecność wojskowa - powiedział we wtorkowym oświadczeniu duński minister obrony Trine Bramsen.
- Mamy nadzieję, że inne kraje rozważą wsparcie duńskich operacji antypirackich - dodał Larsen.
Nigeria, lider w zwalczaniu piractwa w regionie, sprzeciwia się zezwoleniu na obecność broni na statkach handlowych na wodach kraju, nawet jeśli są w tranzycie, twierdząc, że niedawne inwestycje w sprzęt i szkolenia wyeliminują potrzebę prywatnych dostawców ochrony. Rzecznik ministerstwa obrony nie odpowiedział jednak na pytania dotyczące oświadczenia Danii.
Ukraińskie siły obronne zniszczyły rosyjską łódź motorową
Jak budować system bezpieczeństwa państwa? Otwarcie konferencji Defence24 Days
Aresztowano 45 osób blokujących przeniesienie azylantów na barkę
Estonia i sojusznicy NATO przeciwko rosyjskiej blokadzie Bałtyku
Kapitan statku skazany na 4 lata więzienia za zaniedbania, które doprowadziły do śmierci 34 osób
Amerykański port dla pomocy humanitarnej w Gazie zacznie działać w ten weekend