ac
Dania wyśle okręt wojenny do Zatoki Gwinejskiej w Afryce Zachodniej, aby wspomóc walkę z szerzącym się piractwem.
Decyzja jest następstwem wezwania organizacji żeglugowych o międzynarodową, bardziej asertywną, reakcję na porwania, które mają miejsce w regionie. Są tam najbardziej niebezpieczne dla marynarzy wody na całym świecie. Rejon Zatoki Gwinejskiej jest miejscem prawie wszystkich uprowadzeń morskich w ostatnich latach.
Według opublikowanego we wtorek oświadczenia, rząd duński umieści fregatę od listopada przez początkowy okres pięciu miesięcy. Fregata będzie wyposażona w helikopter do patrolowania wód międzynarodowych. Statek będzie zwalczał piractwo, zapewniając eskortę żegludze cywilnej i przeprowadzając akcje ratunkowe po atakach.
Decyzja została pozytywnie odebrana, ponieważ „kraje regionalne nie mają obecnie zdolności potrzebnych do zwalczania piractwa” - powiedział Jakob Larsen, szef bezpieczeństwa morskiego w BIMCO, jednej z największych na świecie grup branżowych zrzeszających armatorów. Będzie to także sprawdzianem tego, w jaki sposób państwa przybrzeżne Afryki Zachodniej wspierają i ułatwiają takie inicjatywy, powiedział w oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną. Dodał, że statek powinien mieć możliwość swobodnego działania, o ile omija wody terytorialne poszczególnych krajów.
Według Międzynarodowego Biura Morskiego w ubiegłym roku spośród 135 marynarzy zatrzymanych na całym świecie, 95% zostało uprowadzonych w zatoce w 22 osobnych incydentach. Piraci atakują na rozległym obszarze Oceanu Atlantyckiego rozciągającym się od Senegalu po Angolę. Zakładników zwykle zabiera się do Nigerii, gdzie negocjuje się okup.
- Jeśli mamy poważnie podejść do kwestii zarządzania bezpieczeństwem w Zatoce Gwinejskiej, konieczna jest międzynarodowa obecność wojskowa - powiedział we wtorkowym oświadczeniu duński minister obrony Trine Bramsen.
- Mamy nadzieję, że inne kraje rozważą wsparcie duńskich operacji antypirackich - dodał Larsen.
Nigeria, lider w zwalczaniu piractwa w regionie, sprzeciwia się zezwoleniu na obecność broni na statkach handlowych na wodach kraju, nawet jeśli są w tranzycie, twierdząc, że niedawne inwestycje w sprzęt i szkolenia wyeliminują potrzebę prywatnych dostawców ochrony. Rzecznik ministerstwa obrony nie odpowiedział jednak na pytania dotyczące oświadczenia Danii.
Drony z EMSA będą monitorować statki na Bałtyku i Morzu Czarnym
Szwedzka Straż Przybrzeżna „Kustbevakningen” – Morskie Organy Ścigania cz.5
Udział w BALT MILITARY EXPO w 2021r. dostępny dla każdego [wideo]
U.S. Navy odzyskała wrak śmigłowca MH-60S z rekordowej głębokości
Hellenic Coast Guard oraz Europejska Straż Graniczna i Przybrzeżna - Morskie Organy Ścigania (cz.3)
Błaszczak: okręty typu Miecznik będą budowane w Polsce
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 28267,00 $ | tona | 1,68% | 16 kwi |
Cynk | 2853,00 $ | tona | 1,57% | 16 kwi |
Aluminium | 2308,00 $ | tona | -0,86% | 16 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |