W odpowiedzi na rosnącą liczbę ataków piratów na statki w Zatoce Gwinejskiej, Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) powołała grupę ds. Bezpieczeństwa morskiego.
Grupa ma spotkać się na następnej sesji Komitetu ds. Bezpieczeństwa na Morzu, MSC 103, zaplanowanej na maj. Jej zadaniem będzie umożliwienie państwom członkowskim i organizacjom międzynarodowym omówienie dalszej współpracy i możliwych działań w celu rozwiązania problemu. Sekretarz generalny IMO Kitack Lim wyraził zaniepokojenie eskalacją liczby i dotkliwości ataków na statki i załogi w regionie Zatoki Gwinejskiej. Podkreślił potrzebę współpracy zainteresowanych stron w celu przywrócenia ochrony, zmniejszenia zagrożeń oraz zwiększenia bezpieczeństwa załóg i statków działających w tym regionie. Istota konkretnych działań została podkreślona przez niedawny atak na kontenerowiec MV Mozart 23 stycznia 2021 r.. Porwano wtedy 15 marynarzy. Zostali uwolnieni dopiero 12 lutego.
Sekretarz Generalny poinformował, że IMO podejmuje działania mające na celu poprawę koordynacji inicjatyw między zainteresowanymi stronami, w tym ułatwianie spotkań z przedstawicielami branży, nigeryjskiej Maritime Administration and Safety Agency. (NIMASA) oraz Międzyregionalnego Centrum Koordynacji Wdrażania Regionalnej Strategii Bezpieczeństwa i Ochrony Morskiej w Afryce Środkowej i Zachodniej (ICC).
Sekretarz generalny podkreślił również, że statki muszą wdrażać zatwierdzone przez IMO najlepsze praktyki zarządzania (BMP) dla Afryki Zachodniej, aby unikać ataków, odstraszać je, opóźniać i zgłaszać.
Według Centrum Zgłaszania Piractwa Międzynarodowego liczba przypadków piractwa w Zatoce Gwinejskiej osiągnęła rekordowy poziom w 2020 r. - 130 porwań członków załogi w 22 osobnych incydentach. Niepokojące jest również to, że ataki są coraz bardziej gwałtowne i mają miejsce coraz dalej od brzegu, co podkreśla rosnące możliwości uzbrojonych gangów pirackich w regionie.
„Międzynarodowa Organizacja Morska nadal zapewnia pomoc techniczną państwom członkowskim w regionie w zakresie wdrażania środków bezpieczeństwa morskiego”, podała IMO w oświadczeniu. „Organizacja współpracuje obecnie z Międzyregionalnym Centrum Koordynacyjnym (ICC), aby pomóc we wdrażaniu Kodeksu postępowania z Yaoundé (YCC) - regionalnego kodeksu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego i przeciwdziałaniu piractwu, napadom zbrojnym na statki, nielegalnym połowom i innym nielegalnym działaniom morskim. „Fundusz powierniczy IMO umożliwia programowi organizacji budowanie potencjału w zakresie bezpieczeństwa morskiego w celu wsparcia państw nadbrzeżnych Zatoki Gwinejskiej, a także ośrodków regionalnych w ramach Kodeksu postępowania z Yaoundé” - dodała IMO.
źródło: www.gcaptain.com
Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?
W Brazylii zwodowano okręt podwodny. Podobne były oferowane Polsce w ramach programu "Orka"
Katastrofa mostu w Baltimore: kolejne szczegóły. Co z załogą statku?
Po niemal 60 latach Niemcy wycofują ze służby swój ostatni okręt desantowy
Przed uderzeniem w most Dali tracił zasilanie. Załoga alarmowała, most był zamknięty
Ekspert o moście w Baltimore: zawinił brak odpowiedniej osłony podpory mostu