Dowództwo Generalne, czyli rząd wschodniej Libii z siedzibą w Bengazi, sprzymierzone z feldmarszałkiem Chalifą Haftarem, zażądało od Grecji miliarda euro rocznie w zamian za wsparcie greckich interesów we wschodniej części Morza Śródziemnego - poinformował w poniedziałek libijski portal LibyaObserver, powołując się na greckie źródła.
Propozycję tę miał Grekom złożyć gen. Chaled Haftar, dowódca sił zbrojnych wschodniej Libii i syn Chalify, gdy pod koniec października odwiedził Grecję, gdzie rozmawiał z jej ministrem obrony Nikosem Dendiasem i szefem sztabu generalnego greckiej armii Dimitriosem Choupisem.
Libijski generał miał zapewnić Greków, że parlament w Tobruku, również kontrolowany przez rodzinę Haftara, nie ratyfikuje memorandum morskiego podpisanego w 2019 r. między Trypolisem (stolicą zachodniej, uznawanej przez Zachód części Libii) a Turcją.
Umowa ta, uznana za nielegalną przez Grecję i Egipt, arbitralnie wyznacza wyłączne strefy ekonomiczne na Morzu Śródziemnym, w tym roponośne obszary u wybrzeży Krety, do których Ateny roszczą sobie prawa.
Po tym spotkaniu rząd Grecji nie wydał żadnych oficjalnych oświadczeń, zaznaczając, że Haftar nie reprezentuje uznanego przez społeczność międzynarodową państwa.
Ale według libijskiego portalu greckie ministerstwo spraw zagranicznych nie zgodziło się na żądania Haftara.
Dla Grecji w relacjach z nadmorskimi sąsiadami ważne są dwa zagadnienia: nielegalni migranci tysiącami przypływający z Libii na jej wyspy i prawo morskie.
W październiku premier Grecji Kyriakos Micotakis powiedział, że Ateny wkrótce zaproszą wszystkie kraje nadbrzeżne, w tym Cypr, Turcję, Egipt i Libię na spotkanie, by wspólnie wyznaczyć strefy morskie, sprawiedliwie dzieląc zasoby wschodniej części Morza Śródziemnego.
tebe/ jm/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych