Spora część dyskusji podczas ostatniego posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczyła projektu likwidacji Izb Morskich.
Ostatnie posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które odbyło się 6 listopada, poświęcone było proponowanym zmianom w ustawie Kodeks morski. Pośród nich najwięcej emocji wywołał zamysł likwidacji Izb Morskich.
Omawiając założenia proponowanych przez Ministerstwo Infrastruktury zmian w sposobie rejestracji statków, głównie przeniesienia obowiązku prowadzenia rejestru z Izb Morskich na Urzędy Morskie, Tomasz Nadratowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego zwrócił uwagę, że resort planuje tym samym likwidację Izb Morskich. Potwierdził to Paweł Krężel, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w MI.
Informacja o planowanej likwidacji Izb Morskich oburzyła posłankę PiS Dorotę Arciszewską-Mielewczyk, która słusznie wskazała, że rolą Izb było nie tylko prowadzenie rejestrów, ale także orzekanie w kwestiach wypadków na morzu. Krężel potwierdził, że przy likwidacji Izb planowane jest pozostawienie badania wypadków na podstawie przepisów ogólnych.
Usunięcie z polskiego systemu Izb Morskich wiąże się jednak z pewnymi komplikacjami, co wskazywali uczestnicy posiedzenia.
– Jest chyba oczywistym, że gdyby okazało się, że Izby Morskie miałyby zostać zlikwidowane, to wymagałoby pewnie zmian w polskim systemie, zmian ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, bo wydaje się, że tę lukę trzeba by jakoś uzupełnić – mówił Tomasz Nadratowski.
Krężel stwierdził, że jednym z argumentów za likwidacją Izb Morskich przy przeniesieniu rejestrów do Urzędów Morskich jest fakt, że Izby w tej chwili rozpatrują bardzo niewiele wypadków, więc utrzymywanie całego aparatu administracyjnego do ich badania byłoby trudno uzasadnić.
– To jest konsekwencja wprowadzenia ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, bo od czasu jej wprowadzenia Izby Morskie badają bardzo mało wypadków morskich – mówił.
Sędziowie rozpatrujący w Izbach Morskich są tam delegowani z sądów i zachowują prawa i obowiązki sędziego. Sama Izba nie jest jednak sądem, jest określana mianem organu quasi-sądowego. Jak wskazywał Tomasz Nadratowski, z jednej strony zostały poniekąd jako pozostałość po poprzednim systemie, a z drugiej strony bardzo często ich orzeczenia i ustalenia stanowią podstawę dla wyroków sądów powszechnych.
Ministerstwo Infrastruktury planuje przenieść obowiązek prowadzenia rejestru statków do Urzędów Morskich. Zgodnie z projektem zmieniony ma być m.in. system płatności za rejestrację jednostki, cały proces ma być także zdigitalizowany. Według słów Pawła Krężela, obecnie projekt jest na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.
Zapis całego posiedzenia można obejrzeć poniżej:
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych