• <

Ministerstwo Infrastruktury chce zlikwidować Izby Morskie

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Ministerstwo Infrastruktury chce zlikwidować Izby Morskie
fot. zrzut ekranu

Spora część dyskusji podczas ostatniego posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczyła projektu likwidacji Izb Morskich. 

Ostatnie posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które odbyło się 6 listopada, poświęcone było proponowanym zmianom w ustawie Kodeks morski. Pośród nich najwięcej emocji wywołał zamysł likwidacji Izb Morskich. 

Omawiając założenia proponowanych przez Ministerstwo Infrastruktury zmian w sposobie rejestracji statków, głównie przeniesienia obowiązku prowadzenia rejestru z Izb Morskich na Urzędy Morskie, Tomasz Nadratowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego zwrócił uwagę, że resort planuje tym samym likwidację Izb Morskich. Potwierdził to Paweł Krężel, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w MI. 

Informacja o planowanej likwidacji Izb Morskich oburzyła posłankę PiS Dorotę Arciszewską-Mielewczyk, która słusznie wskazała, że rolą Izb było nie tylko prowadzenie rejestrów, ale także orzekanie w kwestiach wypadków na morzu. Krężel potwierdził, że przy likwidacji Izb planowane jest pozostawienie badania wypadków na podstawie przepisów ogólnych. 

Usunięcie z polskiego systemu Izb Morskich wiąże się jednak z pewnymi komplikacjami, co wskazywali uczestnicy posiedzenia. 

– Jest chyba oczywistym, że gdyby okazało się, że Izby Morskie miałyby zostać zlikwidowane, to wymagałoby pewnie zmian w polskim systemie, zmian ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, bo wydaje się, że tę lukę trzeba by jakoś uzupełnić – mówił Tomasz Nadratowski.

Krężel stwierdził, że jednym z argumentów za likwidacją Izb Morskich przy przeniesieniu rejestrów do Urzędów Morskich jest fakt, że Izby w tej chwili rozpatrują bardzo niewiele wypadków, więc utrzymywanie całego aparatu administracyjnego do ich badania byłoby trudno uzasadnić.

– To jest konsekwencja wprowadzenia ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, bo od czasu jej wprowadzenia Izby Morskie badają bardzo mało wypadków morskich – mówił.

Sędziowie rozpatrujący w Izbach Morskich są tam delegowani z sądów i zachowują prawa i obowiązki sędziego. Sama Izba nie jest jednak sądem, jest określana mianem organu quasi-sądowego. Jak wskazywał Tomasz Nadratowski, z jednej strony zostały poniekąd jako pozostałość po poprzednim systemie, a z drugiej strony bardzo często ich orzeczenia i ustalenia stanowią podstawę dla wyroków sądów powszechnych. 

Ministerstwo Infrastruktury planuje przenieść obowiązek prowadzenia rejestru statków do Urzędów Morskich. Zgodnie z projektem zmieniony ma być m.in. system płatności za rejestrację jednostki, cały proces ma być także zdigitalizowany. Według słów Pawła Krężela, obecnie projekt jest na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. 

Zapis całego posiedzenia można obejrzeć poniżej:

Dziękujemy za wysłane grafiki.