Senacka komisja infrastruktury nie zgłosiła we wtorek poprawek do ustawy umożliwiającej finansowe wsparcie armatorów w związku z zakazem połowu dorszy na Bałtyku. Według ustawy rząd ma przeznaczyć w tym roku na ten cel 50 mln zł.
Chodzi o ustawę o pomocy państwa skierowanej do armatorów jednostek pływających w związku z wprowadzeniem zakazu połowu dorsza na Morzu Bałtyckim. Przewiduje ona, że właściciele jednostek rybackich organizujący rejsy wędkarskie będą mogli skorzystać z rządowej pomocy.
Wprowadzony przez Unię Europejską zakaz połowów dorszy obowiązuje od 2019 roku i ma na celu ratowanie zasobów tych ryb w Morzu Bałtyckim. Zakaz jest co roku przedłużany, a sytuacja ta powoduje straty dla armatorów, których połowy na Bałtyku dotyczyły głównie dorsza.
W samym 2025 r. na ten cel ma być przeznaczone łącznie 50 mln zł. Wedle szacunków rządu z pomocy będą mogli skorzystać właściciele 98 jednostek.
Zgodnie z ustawą wsparcie będzie oferowane m.in., jeśli armator zezłomuje jednostkę pływającą albo nieodpłatnie przekaże ją administracji publicznej lub szkole publicznej na cele niezwiązane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Wnioski będzie można składać do dyrektorów urzędów morskich.
Wsparcie będzie udzielane wyłącznie raz na dany statek, a jego wysokość będzie uzależniona m.in. od jego objętości, wyrażonej w międzynarodowej jednostce V. Dopłata za wycofanie z użytku komercyjnego statku o objętości poniżej 10 V wynosić będzie 19 655 zł za 1 V; od 10 V do mniejszej niż 25 V – 18 975 zł za 1 V; od 25 V do mniejszej niż 50 V – 18 285 zł za 1 V. Za wycofanie statku o objętości powyżej 50 V armator będzie mógł otrzymać 1,2 mln zł.
Jak wskazano w uzasadnieniu, „kwoty te pozwolą zapewnić byt armatorom jednostek pływających oraz ich rodzinom w sytuacji braku możliwości prowadzenia dalszej działalności i konieczności kosztownego zutylizowania jednostek”. (PAP)
wkr/ mmu/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych