Fiński koncern energetyczny Fennovoima zakończył współpracę z rosyjskim Rosatomem przy budowie elektrowni jądrowej Hanhikivi nad Zatoką Botnicką – przekazały w poniedziałek władze spółki. Zakończył się „jeden z najbardziej rażących etapów fińskiej polityki energetycznej” – komentuje prasa.
Powodem rozwiązania umowy, jak podano w komunikacie fińskiego przedsiębiorstwa, są „znaczące opóźnienia”, „niezdolność” strony rosyjskiej do realizacji projektu oraz „ryzyko związane z wojną na Ukrainie”.
Projekt fińsko-rosyjskiego konsorcjum budowy reaktora Hankikivi w Pyhajoki na północno-zachodnim wybrzeżu kraju należał do jednych z największych prywatnych inwestycji w Finlandii, o szacowanej łącznej wartości ok. 7 mld euro. Fennovoima otrzymała zgodę parlamentu na budowę elektrowni w 2010 roku. Rozpoczęcie współpracy przy dostawie reaktora ze stroną rosyjską od samego początku wzbudzało kontrowersje, gdy zbiegło się z aneksją Krymu przez Rosję w 2014 roku.
Wniosek o przyznanie pozwolenia na budowę był rozpatrywany przez ministerstwo od roku 2015, ale ostatecznie nie został zrealizowany z uwagi m.in. na brak dokumentów i raportów potwierdzających bezpieczeństwo radiacyjne. Po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę pod koniec lutego tego roku, premier Sanna Marin oraz minister Lintila dali do zrozumienia, że projekt nie może być kontynuowany.
Według pierwotnych planów pozwolenie na budowę miało być przyznane w 2022 roku, rozpoczęcie prac konstrukcyjnych zaplanowano na rok 2023, a uruchomienie elektrowni miało nastąpić w 2029 r. Reaktor miał dostarczać ok. 10 proc. krajowego zapotrzebowania na energię. Miała być to trzecia elektrownia jądrowa w Finlandii.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych