Linie Finnlines oficjalnie odebrały pierwszą hybrydową jednostkę ro-ro. Statek o nazwie Finneco I został przekazany armatorowi przez chińską stocznię China Merchants Jinling. Jednostka będzie pływać po Bałtyku, Morzu Północnym i Zatoce Biskajskiej.
Finneco I powstał w ramach wartego 500 milionów euro programu budowy nowych jednostek dla Finnlines. Chiński producent przekazał statek oficjalnie armatorowi 28 kwietnia. W budowie są jeszcze dwie bliźniacze jednostki, obie zostały już zwodowane i mają być również przekazane armatorowi w tym roku.
Program nowych budów Finnlines zakłada także budowę dwóch ekologicznych ro-paxów typu Superstar, które mają być gotowe w 2023 roku.
Finneco I oraz jego siostrzane jednostki mogą się pochwalić linią ładunkową o długości 5,8 km, co odpowiada około 400 naczepom ciężarowym. Jak podaje armator, jest to o 40 procent więcej niż w przypadku aktualnych największych jednostek w jego flocie. Nowe ro-ro są wyposażone w rampy rufowe, wewnętrzne i podnoszone pokłady samochodowe, dzięki którym na statek będą mogły wjechać ładunki toczne do 7 metrów. Niektóre miejsca na pokładach zostały przeznaczone do załadunku zwojów papieru.
Jednostka o tonażu 60 515 ton mierzy 238 metrów długości, 34 metry szerokości. Może płynąć z prędkością sięgającą 20,7 węzła. Statek napędzany jest dwusuwowymi silnikami głównymi, które mają niższe jednostkowe spalanie niż silniki czterosuwowe. Emisje redukuje także system smarowania, który zmniejsza tarcie i opór hydrodynamiczny, co pozwala na obniżenie zużycia paliwa. W portach Finneco I może korzystać z akumulatorów o mocy 5 MW, które są ładowane podczas żeglugi. Energię na statku generuje także łącznie 600 metrów kwadratowych paneli słonecznych. Ro-ro został także wyposażony w klasę lodową 1 A Super.
Na pokładzie kierowcy ciężarówek będą mogli skorzystać m.in. z siłowni, sauny i pralni. Dostępne będą także pojedyncze kabiny.
– Z radością witamy Finneco I w naszej flocie. Statek będzie większy i bardziej przyjazny dla środowiska niż jakikolwiek inny statek ro-ro na Morzu Bałtyckim. Będzie odgrywał ważną rolę w zapewnieniu niezawodnych dostaw towarów do i z Finlandii, a nasze połączenia z Europą ulegną znacznej poprawie, gdy statek zacznie obsługiwać ruch Finnlines na Morzu Bałtyckim, Północnym i Zatoce Biskajskiej – mówi Emanuele Grimaldi, dyrektor generalny Finnlines. – Innowacyjne statki klasy Eco, które również zostały zbudowane w stoczni Jinling Jiangsu, a obecnie pływają pod banderą Grimaldi Group, odniosły wielki sukces. Jestem przekonany, że seria Finneco będzie stanowić wartość dodaną dla Finnlines i jej klientów – dodał Grimaldi.
Finneco I będzie pływać pod banderą Finlandii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów