Linie Finnlines oficjalnie odebrały pierwszą hybrydową jednostkę ro-ro. Statek o nazwie Finneco I został przekazany armatorowi przez chińską stocznię China Merchants Jinling. Jednostka będzie pływać po Bałtyku, Morzu Północnym i Zatoce Biskajskiej.
Finneco I powstał w ramach wartego 500 milionów euro programu budowy nowych jednostek dla Finnlines. Chiński producent przekazał statek oficjalnie armatorowi 28 kwietnia. W budowie są jeszcze dwie bliźniacze jednostki, obie zostały już zwodowane i mają być również przekazane armatorowi w tym roku.
Program nowych budów Finnlines zakłada także budowę dwóch ekologicznych ro-paxów typu Superstar, które mają być gotowe w 2023 roku.
Finneco I oraz jego siostrzane jednostki mogą się pochwalić linią ładunkową o długości 5,8 km, co odpowiada około 400 naczepom ciężarowym. Jak podaje armator, jest to o 40 procent więcej niż w przypadku aktualnych największych jednostek w jego flocie. Nowe ro-ro są wyposażone w rampy rufowe, wewnętrzne i podnoszone pokłady samochodowe, dzięki którym na statek będą mogły wjechać ładunki toczne do 7 metrów. Niektóre miejsca na pokładach zostały przeznaczone do załadunku zwojów papieru.
Jednostka o tonażu 60 515 ton mierzy 238 metrów długości, 34 metry szerokości. Może płynąć z prędkością sięgającą 20,7 węzła. Statek napędzany jest dwusuwowymi silnikami głównymi, które mają niższe jednostkowe spalanie niż silniki czterosuwowe. Emisje redukuje także system smarowania, który zmniejsza tarcie i opór hydrodynamiczny, co pozwala na obniżenie zużycia paliwa. W portach Finneco I może korzystać z akumulatorów o mocy 5 MW, które są ładowane podczas żeglugi. Energię na statku generuje także łącznie 600 metrów kwadratowych paneli słonecznych. Ro-ro został także wyposażony w klasę lodową 1 A Super.
Na pokładzie kierowcy ciężarówek będą mogli skorzystać m.in. z siłowni, sauny i pralni. Dostępne będą także pojedyncze kabiny.
– Z radością witamy Finneco I w naszej flocie. Statek będzie większy i bardziej przyjazny dla środowiska niż jakikolwiek inny statek ro-ro na Morzu Bałtyckim. Będzie odgrywał ważną rolę w zapewnieniu niezawodnych dostaw towarów do i z Finlandii, a nasze połączenia z Europą ulegną znacznej poprawie, gdy statek zacznie obsługiwać ruch Finnlines na Morzu Bałtyckim, Północnym i Zatoce Biskajskiej – mówi Emanuele Grimaldi, dyrektor generalny Finnlines. – Innowacyjne statki klasy Eco, które również zostały zbudowane w stoczni Jinling Jiangsu, a obecnie pływają pod banderą Grimaldi Group, odniosły wielki sukces. Jestem przekonany, że seria Finneco będzie stanowić wartość dodaną dla Finnlines i jej klientów – dodał Grimaldi.
Finneco I będzie pływać pod banderą Finlandii.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries