• <
nauta_2024

Grimaldi wprowadził na rynek kolejny ekologiczny ro-rowiec piątej generacji

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Grimaldi wprowadził na rynek kolejny ekologiczny ro-rowiec piątej generacji

Partnerzy portalu

Grimaldi wprowadził na rynek kolejny ekologiczny ro-rowiec piątej generacji - GospodarkaMorska.pl
Fot. Grimaldi

Grimaldi odebrał szósty statek ro-ro Eco Malta. Ceremonia miała miejsce w chińskiej stoczni Jinling znajdującej się w Nanjing. Statek GG5G to największa na świecie jednostka typu ro-ro przeznaczona do żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.

Statki Grimaldi Green 5th Generation (GG5G) to jednostki unikalne w swojej klasie. Zaprojektowało biuro konstrukcyjne Knud E. Hansen.

Hansen projektuje, Jinling buduje

– Współpraca z Grimaldi przy projektowaniu tych statków była przyjemnością. Współpraca była bardzo owocna i pozwoliła nam opracować nową generację statków, która reprezentuje prawdziwy postęp pod względem zrównoważonego rozwoju i wydajności dzięki zastosowaniu różnych nowych technologii – powiedział Finn Wollesen, dyrektor zarządzający Knud E. Hansen, w czasie podpisywania kontraktu ze stocznią, która otrzymała zlecenie na budowę tuzina jednostek.

Pierwszy ze statków został odebrany z Jinling Shipyard w 2020 r. Doki chińskiej stoczni opuściło już łącznie sześć siostrzanych jednostek, pięć z nich pływa już po Morzu Śródziemnym. Kolejna, Eco Malta, podniosła włoską banderę 1 marca i powinna być już niedługo w Neapolu.

Jednostki GG5G mają długość 238 m, szerokość 34 m. Wypierają brutto 67 311 ton.  Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 20,8 węzła.

Rekordowa linia ładunkowa

Linia ładunkowa wynosi 7800 metrów, co sprawia, że ładowność siedmiu pokładów – z których dwa są podnoszone – jest dwukrotnie większa niż w przypadku typowych statków typu ro-ro dotychczas używanych przez Grupę Grimaldi. Oznacza to, że na jednostkę można załadować w systemie ro-ro około 500 jednostek ładunkowych i 180 samochodów.

Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne i napędowe sprawiły, że mimo tak znacznego wzrostu pojemności, nowe jednostki nie zużywają więcej paliwa niż poprzednio użytkowane.

– To wynik zastosowania wielu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które optymalizują wydajność operacyjną i środowiskową statku – podkreśla Grimaldi.

Przy tej samej prędkości, Eco Malta zużywa taką samą ilość paliwa co statki ro-ro poprzedniej generacji. Dzięki temu emisja CO2 na transportowaną jednostkę ładunkową jest o połowę mniejsza niż wcześniej eksploatowanych statków ro-ro.

Zero CO2 w porcie

– Zielona transformacja wymaga dużego zaangażowania i ciągłych inwestycji, a w branży żeglugowej nasza Grupa od lat zdecydowanie i szybko zmierza w tym kierunku – powiedział Emanuele Grimaldi, dyrektor zarządzający firmy żeglugowej z siedzibą w Neapolu.

– Prawdziwy zrównoważony rozwój wymaga od nas skutecznego zaspokajania potrzeb rynku poprzez minimalizowanie wpływu na środowisko: jest to wynik, do którego dążymy, dodając do naszej floty statki, które są zarówno bardziej pojemne, jak i bardziej przyjazne dla środowiska, tak jak Eco Malta – podkreślił Grimaldi w chwili odbierania statku ze stoczni.

Podczas postojów w porcie Eco Malta jest w stanie zredukować emisję CO2 do zera. W porcie statek wykorzystuje energię elektryczną zmagazynowaną w bateriach o łącznej mocy 5 MWh. Baterie litowe są ładowane podczas żeglugi z generatorów oraz z 350 m2 paneli słonecznych. Statek jest również wyposażony w najnowocześniejsze, elektronicznie sterowane silniki. Działa też system oczyszczania spalin w celu redukcji emisji siarki i cząstek stałych.

Eco Malta zostanie skierowana do obsługi serwisów między północnymi Włochami (Livorno, Savona), a południową Hiszpanią (Barcelona, Walencja). Na tych połączeniach pływają jej trzy siostrzane statki: Eco Savona, Eco Valencia i Eco Barcelona.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.