• <
nauta_2024

TT-Line odebrało nowy zielony prom [ZDJĘCIA]

07.03.2022 21:44 Źródło: TT-Line

Partnerzy portalu

TT-Line odebrało nowy zielony prom [ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. TT-Line

TT-Line, bałtycki armator promowy, odebrał w poniedziałek 7 marca pierwszy z dwóch promów nowej generacji Green-Ships.

Prom o nazwie Nils Holgersson jest pierwszym promem na południowym Bałtyku, który będzie korzystał z przyjaznego dla środowiska skroplonego gazu ziemnego (LNG), który jest obecnie uważany za najczystsze paliwo okrętowe. Armator podaje, że w porównaniu do konwencjonalnych paliw redukcja spalin do atmosfery w przypadku rzeczonej jednostki wynosi aż 93 proc. ogólnej ilości cząstek stałych, 82 proc. tlenku azotu, 98 proc. tlenków siarki. Połączenie znacznie lepszego bilansu emisji LNG, wydajniejszej eksploatacji statków oraz znacznie powiększonej pojemności ładunkowej i pasażerskiej pozwala na poprawę bilansu CO2 nawet o 60 proc.

Oprócz przyjaznego dla środowiska paliwa, na statku zastosowano wiele proekologicznych rozwiązań technicznych np. energooszczędny system klimatyzacji będzie zapewniał minimalne zużycie energii, a zastosowany system odzysku ciepła z silnika będzie oszczędzał dodatkową energię. Green Ship wyposażony jest tylko w oświetlenie LED, które zmniejsza zużycie energii o 80 proc. i zapewnia dziesięciokrotnie dłuższą żywotność urządzeń. Zoptymalizowana linia kadłuba, w tym specjalnie zaprojektowany dziób, zapewni niskie zużycie paliwa przy zachowaniu profilu prędkości statku. Specjalne uszczelnienia wału z dodatkowymi komorami powietrznymi będą zabezpieczały przed wyciekiem oleju do morza. Na statku będzie zastosowany kompleksowy system zarządzania odpadami i wykorzystywane będą tylko ekologiczne środki i detergenty, a wykorzystanie plastikowych produktów będzie zminimalizowane, dlatego też kluczowym elementem przy wyborze dostawców jest stosowanie przez nich rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Ponad 90 procent rozwiązań technicznych zastosowanych w nowym Green Ship zostało dostarczonych przez europejskich dostawców. Warto dodać, że na statku zostały zainstalowane 32 stacje ładowania samochodów elektrycznych i nawet w tracie 6-godzinnego rejsu będzie można wygodnie naładować samochody.

Stworzenie zrównoważonego systemu dotyczyło również pracy i życia załogi na statku, jak i usług oferowanych pasażerom na statku, m.in. zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności na statku, w tym wykorzystania lokalnych produktów ze Szwecji, wcześniejszej rezerwacji posiłków (w celu uniknięcia marnowania przygotowanej żywności), stosowania naczyń wielokrotnego użytku i wprowadzenia ekologicznych produktów w sklepie pokładowym.

Nils Holgersson, pod banderą niemiecką, wyruszy w dziewiczy rejs z Chin do Europy już za kilka dni. Podróż będzie trwała 36 dni i w tym czasie Green Ship przepłynie 11602 mil morskich z prędkością około 18 węzłów. Załoga promu jest na statku od kilku miesięcy, gdzie przeszła wiele szkoleń, zapoznała się z nowymi technologiami i urządzeniami zainstalowanymi na statku. – Cieszę się, że wszystko się zaczyna i że mogę zabrać do domu naszego nowego Nilsa Holgerssona – przekazał gotowość do rejsu kapitan Stephan Schipplick.

Dziewicza podróż wiedzie wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki w kierunku Kanału Sueskiego, stąd też zostały podjęte działania przeciwko potencjalnym atakom piratów. Dłuższy postój statku jest planowany w Algeciras, w Cieśninie Gibraltarskiej, celem zatankowania paliwa, odebrania dodatkowego sprzętu i personelu serwisowego oraz przeprowadzenia końcowych testów zainstalowanych urządzeń. Trasa prowadzi dale przez Skagen do Travemünde w Niemczech, skąd planowane jest rozpoczęcie eksploatacji statku pod koniec kwietnia.

Fot. TT-Line

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.