W trakcie, kiedy rosyjskie oddziały atakują Ukrainę, na północy Rosji odbyła się ceremonia wciągnięcia flagi na nowy dwupaliwowy prom.
Co zaskakujące, czas na wzięcie udziału w ceremonii wciągnięcia flagi na prom znalazł Władimir Putin. Do wydarzenia doszło 4 marca. Nowy prom nosi nazwę Marshal Rokossovsky (Marszałek Rokossowski, Маршалек Рокоссовски). Statek został zamówiony przez FSUE Rosmorport i został wybudowany przez rosyjską stocznię Nevsky we współpracy z turecką Kuzey Star. Projekt stworzyło biuro SPb.
Marshal Rokossovsky to pierwszy z promów serii Arc4, które posiadają
specjalne wzmocnienia lodowe. Jednostki są przystosowane do transportu
standardowych rosyjskich pociągów o rozstawie osi 1520 mm, ale także
aut, ciężarówek i przyczep.
Putin przekazał, że statek
popłynie do Obwodu Kaliningradzkiego, by dostarczać „produkty pierwszej
potrzeby, dostawy dla budownictwa i innych ważnych sektorów gospodarki
regionu”. – Łącznie wolumen przewozów ładunków na linii Ust-Ługa –
Bałtijsk wzrośnie ponad półtora raza – mówił w wypowiedzi cytowanej
przez rosyjskie Ministerstwo Transportu. Dodał, że nowy prom będzie mógł
pływać w trudnych warunkach, a zimą także bez eskorty lodołamacza.
Prom
jest dwupaliwowy, korzysta ze standardowych silników diesla oraz
silników na LNG. Rosyjskie Ministerstwo Transportu cytuje także ministra
transportu Witalija Sawieljewa, który poinformował, że prom może
pomieścić do 80 wagonów kolejowych lub 78 pojazdów. Szybkość załadunku
nowego promu ma być czterokrotnie większa niż w przypadku istniejących
jednostek – 5 godzin zamiast 20.
FSUE Rosmorport w 2022 roku wzbogaci się o jeszcze jeden bliźniaczy prom – General Chernyakhovsky. W ten sposób resort transportu chce poprawić bezpieczeństwo dostaw w Obwodzie Kaliningradzkim.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza