W trakcie, kiedy rosyjskie oddziały atakują Ukrainę, na północy Rosji odbyła się ceremonia wciągnięcia flagi na nowy dwupaliwowy prom.
Co zaskakujące, czas na wzięcie udziału w ceremonii wciągnięcia flagi na prom znalazł Władimir Putin. Do wydarzenia doszło 4 marca. Nowy prom nosi nazwę Marshal Rokossovsky (Marszałek Rokossowski, Маршалек Рокоссовски). Statek został zamówiony przez FSUE Rosmorport i został wybudowany przez rosyjską stocznię Nevsky we współpracy z turecką Kuzey Star. Projekt stworzyło biuro SPb.
Marshal Rokossovsky to pierwszy z promów serii Arc4, które posiadają
specjalne wzmocnienia lodowe. Jednostki są przystosowane do transportu
standardowych rosyjskich pociągów o rozstawie osi 1520 mm, ale także
aut, ciężarówek i przyczep.
Putin przekazał, że statek
popłynie do Obwodu Kaliningradzkiego, by dostarczać „produkty pierwszej
potrzeby, dostawy dla budownictwa i innych ważnych sektorów gospodarki
regionu”. – Łącznie wolumen przewozów ładunków na linii Ust-Ługa –
Bałtijsk wzrośnie ponad półtora raza – mówił w wypowiedzi cytowanej
przez rosyjskie Ministerstwo Transportu. Dodał, że nowy prom będzie mógł
pływać w trudnych warunkach, a zimą także bez eskorty lodołamacza.
Prom
jest dwupaliwowy, korzysta ze standardowych silników diesla oraz
silników na LNG. Rosyjskie Ministerstwo Transportu cytuje także ministra
transportu Witalija Sawieljewa, który poinformował, że prom może
pomieścić do 80 wagonów kolejowych lub 78 pojazdów. Szybkość załadunku
nowego promu ma być czterokrotnie większa niż w przypadku istniejących
jednostek – 5 godzin zamiast 20.
FSUE Rosmorport w 2022 roku wzbogaci się o jeszcze jeden bliźniaczy prom – General Chernyakhovsky. W ten sposób resort transportu chce poprawić bezpieczeństwo dostaw w Obwodzie Kaliningradzkim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów