Australijskie władze zatrzymały na nabrzeżu Kooragang 10 masowiec Costanza pod zarzutem traktowania załogi w sposób niezgodny z prawem. Śledztwo wykazało szereg przypadków łamania przepisów dotyczących praw pracowniczych osób zatrudnionych w branży morskiej.
Naruszenia konwencji o pracy na morzu zostały wykryte przez Międzynarodową Federację Pracowników Transportu (The International Transport Workers' Federation, ITF) i zgłoszone władzom Australii. Informacje dostarczone przez organizację zostały zweryfikowane przez Australijski Urząd ds. Bezpieczeństwa Morskiego (Australian Maritime Safety Authority, AMSA) i statek Costanza został zatrzymany. Do zatrzymania doszło na nabrzeżu Kooragang 10, kiedy masowiec przybył z Japonii.
Według śledztwa ITF 21-osobowa załoga ma zaległe wynagrodzenie za okres od sierpnia do października, które wyniosło 108 000 USD. Ponadto nie opuszczała statku przez około 11 miesięcy. Zdaniem organizacji naruszenie klauzul Konwencji o Pracy na Morzu (Maritime Labour Convention, MLC) dotyczących możliwości schodzenia przez pracowników na ląd oraz dokonywania okresowej wymiany załogi jednostki pływającej. Ponadto po przejrzeniu dokumentacji i rozmowach z zatrudnionymi na Costanzie AMSA stwierdził, że załoga była również niedopłacana o około 20% pierwotnie obiecanej pensji. Ponadto miała być celowo wprowadzono w błąd, że ograniczenia w związku z pandemią Covid-19 nadal obowiązują i dlatego zakazano im schodzenia na ląd.
Po zatrzymaniu armator statku, Orient Line Corp of Japan, zastosował się do wytycznych AMSA i wypłacił wszystkim pracownikom należne im wynagrodzenia wraz z podjęciem innych niezbędnych kroków. Chociaż statek został wypuszczony spod kurateli władz, ma zakaz operowania w Australii przez kolejne trzy miesiące z powodu naruszeń MLC.
ITF przeprowadza rocznie około 425 inspekcji w australijskich portach. Zdaniem organizacji blisko niemal 3/4 kontroli kończy się wykryciem niedopłaty pensji lub w ogóle niewypłacania wynagrodzenia. Sprawa Costanzy w tym wszystkim ma zwrócić uwagę władz na raport, wedle którego niedostateczne wynagrodzenie załogi i złe warunki pracy są zjawiskiem powszechnym w branży żeglugi dalekomorskiej. Według badań na statkach odwiedzających australijskie porty nie wypłaca się 28 do 54 milionów USD rocznych zarobków i innych uprawnień pieniężnych dla pracowników tego sektora. Jednakże według zgłoszeń z ostatnich 10 lat załogi statków zawijających do australijskich portów wyniosły nie otrzymywały wypłat, które razem można wyliczyć na średnio 42 miliony USD rocznie. Z tego względu, wykorzystując próżnię prawną regulującą międzynarodowy ruch morski, ograniczenia możliwości egzekwowania przepisów przez krajowe organy regulacyjne oraz wykorzystywane strategie firm żeglugowych i ich klientów, pracownicy są narażeni na wyjątkowy wyzysk i nadużycia.
Raport został opublikowany w czasie, gdy rząd Australii planuje uruchomić odnowioną, krajową flotę handlową. W tym celu utworzył grupę zadaniową do zbadania przemysłu morskiego. Planuje dodać co najmniej tuzin statków, które podwoiłyby wielkość krajowej marynarki handlowej, aby lepiej chronić własne łańcuchy dostaw i handel przed przyszłymi zakłóceniami podobnymi do pandemii, a także zapewniając zachowanie właściwych praw pracowniczych wobec członków załóg statków.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych