Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, przyjęły w środę w pierwszym czytaniu połączone sejmowe komisje Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny.
Celem projektu jest implementacja do polskiego prawa zmian wynikających z Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. (Konwencja MLC). Poprawki – jak wyjaśnił uzasadniający projekt podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski – mają podnieść poziom ochrony praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek.
– Zmiany w ustawie obejmują przedłużenie ważności marynarskich umów o pracę o okres związany z uwięzieniem marynarza w wyniku aktu piractwa lub zbrojnej napaści na statek, nałożenie na armatora zobowiązania do wypłaty w sytuacji uwięzienia wynagrodzenia i świadczeń z tytułu marynarskiej umowy o pracę, jak również rozszerzenie uprawnień marynarza do bezpłatnej repatriacji – relacjonował wiceminister Witkowski.
Dodał, że projekt wprowadza też zmiany porządkujące i doprecyzowujące do ustawy do pracy na morzu, wypracowane przez Zespół Trójstronny ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego i poddane konsultacjom z rybakami i armatorami rybackimi.
Wyjaśnił, że chodzi m.in. o uproszczenie definicji armatora, marynarza, statku niekonwencyjnego, zmianę waluty przy opłatach za wydawanie książeczek żeglarskich, możliwość dokonywania w książeczkach żeglarskich wpisów w języku angielskim, wprowadzenie obowiązku przedkładania przez agencje pośrednictwa pracy dla marynarzy dowodu przedłużenia ubezpieczenia.
Nowela, jak wskazał Witkowski, ma też zlikwidować anachronizm – członkowie załóg i jednostek pływających urzędów morskich będą mogli rozliczać czas pracy w oparciu o przepisy ustawy o pracy na morzu, a nie ustawy o pracownikach urzędów państwowych.
Do noweli wprowadzone zostały niewielkie zmiany redakcyjno-legislacyjne. Komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały przyjęty wniosek o uchwalenie przez Sejm projektu noweli ustawy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych