Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, przyjęły w środę w pierwszym czytaniu połączone sejmowe komisje Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny.
Celem projektu jest implementacja do polskiego prawa zmian wynikających z Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. (Konwencja MLC). Poprawki – jak wyjaśnił uzasadniający projekt podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski – mają podnieść poziom ochrony praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek.
– Zmiany w ustawie obejmują przedłużenie ważności marynarskich umów o pracę o okres związany z uwięzieniem marynarza w wyniku aktu piractwa lub zbrojnej napaści na statek, nałożenie na armatora zobowiązania do wypłaty w sytuacji uwięzienia wynagrodzenia i świadczeń z tytułu marynarskiej umowy o pracę, jak również rozszerzenie uprawnień marynarza do bezpłatnej repatriacji – relacjonował wiceminister Witkowski.
Dodał, że projekt wprowadza też zmiany porządkujące i doprecyzowujące do ustawy do pracy na morzu, wypracowane przez Zespół Trójstronny ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego i poddane konsultacjom z rybakami i armatorami rybackimi.
Wyjaśnił, że chodzi m.in. o uproszczenie definicji armatora, marynarza, statku niekonwencyjnego, zmianę waluty przy opłatach za wydawanie książeczek żeglarskich, możliwość dokonywania w książeczkach żeglarskich wpisów w języku angielskim, wprowadzenie obowiązku przedkładania przez agencje pośrednictwa pracy dla marynarzy dowodu przedłużenia ubezpieczenia.
Nowela, jak wskazał Witkowski, ma też zlikwidować anachronizm – członkowie załóg i jednostek pływających urzędów morskich będą mogli rozliczać czas pracy w oparciu o przepisy ustawy o pracy na morzu, a nie ustawy o pracownikach urzędów państwowych.
Do noweli wprowadzone zostały niewielkie zmiany redakcyjno-legislacyjne. Komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały przyjęty wniosek o uchwalenie przez Sejm projektu noweli ustawy.
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli