Większa ilość odnawialnych i niskoemisyjnych paliw pozwoli unijnemu sektorowi morskiemu zmniejszyć ślad węglowy – ma to zapewnić przyjęte przez Unię Europejską rozporządzenie o tzw. inicjatywie FuelEU Maritime.
"Nowe przepisy zagwarantują pewność prawa operatorom statków i producentom paliwa oraz pomogą rozpocząć produkcję zrównoważonych paliw morskich na dużą skalę, co w znacznym stopniu przyczyni się do osiągnięcia celów klimatycznych na szczeblu europejskim i światowym", powiedziała Raquel Sanchez Jiménez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.
Inicjatywa FuelEU Maritime, będąca jedną z kluczowych części unijnego pakietu „Gotowi na 55", ma przede wszystkim zwiększyć popyt na odnawialne i niskoemisyjne paliwa i upowszechnić ich stosowanie oraz zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych pochodzących z żeglugi. Jednocześnie ma chronić płynność ruchu morskiego i nie dopuścić do zakłóceń na rynku wewnętrznym.
Główne przepisy nowego rozporządzenia obejmują: środki służące stopniowemu zmniejszaniu intensywności emisji gazów cieplarnianych z paliw stosowanych przez sektor żeglugi – o 2 proc. do 2025 r. i aż o 80 proc. do 2050 r., specjalny system zachęt mających wspierać upowszechnianie tzw. paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego o wysokim potencjale dekarbonizacji oraz wyłączenie paliw kopalnych z przewidzianego w rozporządzeniu procesu certyfikacji. Przepisy zakładają w przypadku statków pasażerskich i kontenerowców – obowiązek korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu, aby zaspokoić całe zapotrzebowanie na energię elektryczną podczas cumowania przy nabrzeżu w głównych portach UE od 2030 r. Ma to na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w portach, które często znajdują się w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów. Regulacje wprowadzają też ograniczone w czasie wyjątki, pozwalające w szczególny sposób traktować regiony najbardziej oddalone, małe wyspy oraz obszary wysoce zależne gospodarczo od łączności.
Rozporządzenie przyjęte w środę formalnie przez Radę zostanie opublikowane jesienią w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie 20. dnia po publikacji. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ mal/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych