Jak donosi agencja ONZ ds. żeglugi, rada Międzynarodowej Organizacji Morskiej (The International Maritime Organization's Council, IMO) wybrała Arsenio Antonio Domingueza Velasco z Panamy na stanowisko sekretarza generalnego.
Dominguez pokonał w głosowaniu sześciu innych kandydatów z Chin, Turcji, Kenii, Finlandii, Dominiki i Bangladeszu. Z dniem 1 stycznia 2024 roku obejmie urząd na czteroletnią kadencję, pod warunkiem zatwierdzenia przez Zgromadzenie IMO. Przejmie stery w kluczowym momencie, gdy branża żeglugowa zmaga się z wyzwaniami, w tym presją na przyspieszenie dekarbonizacji w ramach strategii 2023 dotyczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych z żeglugi nieco ponad tydzień temu.
Obecny sekretarz generalny IMO Kitack Lim z Korei Południowej pełnił tę funkcję przez dwie kadencje.
- Współpraca z Kitackiem Limem w ciągu ostatnich ośmiu lat była wielką przyjemnością i przywilejem. Kitack z powodzeniem kierował Międzynarodową Organizacją Morską w trudnych czasach, spokojnie i z wyczuciem. Wszyscy w Międzynarodowej Izbie Żeglugi życzymy mu wszelkich sukcesów w jego przyszłych przedsięwzięciach. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z panem Arsenio Dominguezem i wierzymy, że będzie przewodził IMO z równą miarą autorytetu, celu i współczucia. Stanowisko Sekretarza Generalnego IMO nie jest łatwe i niewątpliwie czekają nas wyzwania, ponieważ branża dąży do osiągnięcia założonych celów na lata 2030, 2040 i 2050. Z przyjemnością stawimy czoła tym wyzwaniom wraz z panem Dominguezem, aby zapewnić lepszą i bezpieczniejszą przyszłość dla naszej branży i oraz zwykłych ludzi. - powiedział sekretarz generalny Międzynarodowej Izby Żeglugi Guy Platten.
Arsenio Antonio Dominguez Velasco od lat związany jest z branżą morską, będąc z wykształcenia architektem okrętowym. W trakcie swojej kariery zawodowej pełnił funkcję m.in. przez ponad sześć lat dyrektora działu środowiska morskiego IMO. Wcześniej był też przedstawicielem Panamy w IMO. Pracował również w Urzędzie Morskim Panamy.
The IMO Council has appointed Mr. Arsenio Antonio Dominguez Velasco of the Republic of Panama, for an initial 4-year term as next Secretary-General, as of 1 January 2024, subject to the Assembly’s approval. pic.twitter.com/EiDAkYnYGP
— IMO (@IMOHQ) July 18, 2023
Pojawiły się opinie, że jako kraj tzw. "taniej bandery", z jednym z największych rejestrów statków na świecie, Panama nie powinna wskazywać kandydata do kierowania organizacją. W odpowiedzi na to władze kraju oraz tamtejszy urząd morski zapewnił, że prowadzi politykę "oczyszczania floty" z podejrzanych jednostek o niepewnym pochodzeniu czy też zaangażowaniu, aby zapobiec zatrzymywaniu statków z panamską banderą. W tle dochodzą też sankcje w zakresie przewozu towarów dla niektórych państw, takich jak Wenezuela, Rosja i Iran. Wynika to z faktu, że kraj został dodany do międzynarodowej listy obserwacyjnej.
- Związek Panamy z umożliwianiem unikania sankcji poprzez wykorzystywanie tankowców pod jej banderą do transportu objętej sankcjami irańskiej ropy naftowej uzasadnia staranną, ponowną ocenę naszych decyzji dt. spraw morskich - powiedziała szefowa personelu amerykańskiej grupy rzeczniczej United Against Nuclear Iran Claire Jungman, śledzącej ruch tankowców związanych z Iranem za pomocą danych satelitarnych.
W sumie siedem państw członkowskich IMO nominowało kandydatów na stanowisko sekretarza generalnego, w związku z wygaśnięciem kadencji poprzedniego 31 grudnia 2023 roku. Oprócz Domingueza wśród nominowanych znaleźli się Moin Uddin Ahmed z Bangladeszu, Suat Hayri Aka z Turcji, Cleopatra Doumbia-Henry z Dominikany, Nancy Karigithu z Kenii, Minna Kivimäki z Finlandii i Zhang Xiaojie z Chin.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych