Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte 7 lipca na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) porozumienie w sprawie przeglądu jej strategii z 2018 r. dotyczącej ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ze statków. Porozumienie to stanowi ważny krok w kierunku zmniejszenia śladu węglowego międzynarodowego transportu morskiego i zapewnienia sprawiedliwego wkładu sektora żeglugi w realizację celów porozumienia paryskiego, proporcjonalnie do jego udziału w globalnych emisjach wynoszącego 3%. Teraz, gdy porozumienie zostanie osiągnięte, ważne jest jak najszybsze rozpoczęcie wdrażania.
W zmienionej strategii na 2023 r. wyznaczono cel zerowych emisji netto ze statków „do 2050 r. lub około niego, tj. blisko 2050 r.". Oznacza to znaczny wzrost poziomu ambicji w porównaniu z obecną strategią z 2018 r., która miała na celu ograniczenie emisji ze statków o zaledwie 50% w tym samym horyzoncie czasowym. Uzgodniono również trajektorię z orientacyjnymi punktami kontrolnymi, których celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych ze statków o co najmniej 20% – w 2030 r. – o 30%, a w 2040 r. o co najmniej 70% – w dążeniu do osiągnięcia 80%, w obu przypadkach w porównaniu z poziomami z 2008 r. Komisja jest gotowa współpracować z państwami członkowskimi UE i innymi stronami IMO na rzecz wdrożenia ścieżki zgodnej z celem dotyczącym temperatury określonym w porozumieniu paryskim.
Poczyniono znaczne postępy w zakresie środków służących realizacji celów. IMO osiągnęła porozumienie co do potrzeby przyjęcia takich środków do 2025 r. oraz, że powinny one obejmować normę regulującą stopniowe zmniejszanie intensywności emisji gazów cieplarnianych paliw żeglugowych oraz mechanizm ustalania cen emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego. Środki te zostaną opracowane na podstawie kompleksowej oceny skutków zapewniającej skuteczne ograniczenie emisji z sektora, przyczyniając się jednocześnie do zapewnienia równych warunków działania oraz sprawiedliwej transformacji, nie pozostawiając nikogo w tyle.
Poziomy ambicji i orientacyjne punkty kontrolne uwzględniają emisje gazów cieplarnianych w całym cyklu życia paliw żeglugowych w celu ograniczenia emisji w granicach systemu energetycznego żeglugi międzynarodowej, zapobiegając w ten sposób przenoszeniu emisji do innych sektorów. W związku z tym Komisja z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie wytycznych dotyczących intensywności emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw żeglugowych, które stanowią solidną podstawę na nadchodzące lata i gwarantują ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
UE będzie nadal współpracować ze stronami IMO w celu podjęcia decyzji w sprawie jasnych i ambitnych środków do 2025 r., a także w celu dalszego udzielania pomocy krajom rozwijającym się i najsłabiej rozwiniętym.
O strategii IMO dot. redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków można przeczytać tutaj.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął