• <

Nigeria użyje dronów i śmigłowców do zwalczania piractwa na morzu

11.06.2021 09:27 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Nigeria użyje dronów i śmigłowców do zwalczania piractwa na morzu

Partnerzy portalu

Nigeria użyje dronów i śmigłowców do zwalczania piractwa na morzu - GospodarkaMorska.pl
Fot. SeaTrade Maritime News

Nigeria przedstawiła warte 195 mln dolarów łodzie, pojazdy i jednostki powietrzne, które mają stanąć na czele walki tamtejszego rządu z piractwem w Zatoce Gwinejskiej.

Sprzęt pozwoli siłom bezpieczeństwa na skuteczniejsze patrolowanie wód u wybrzeży kraju i przywrócenie zaufania i poczucia bezpieczeństwa statkom operującym na tym obszarze. Nigeria graniczy z obszarem Oceanu Atlantyckiego, który stał się najbardziej niebezpieczną częścią świata dla żeglarzy, odpowiadając za prawie wszystkie porwania na morzu w ostatnich latach.

Nigeria „zamierza przywrócić zdrowy rozsądek naszym wodom” – powiedział Bashir Jamoh, dyrektor generalny Nigeryjskiej Agencji ds. Administracji Morskiej i Bezpieczeństwa, która koordynuje projekt.

W ramach programu znanego jako Deep Blue rząd rozmieścił dwa statki do zadań specjalnych, dwa samoloty, trzy helikoptery oraz cztery drony, 16 pojazdów opancerzonych i 17 łodzi przechwytujących. HLS International, izraelska firma zajmująca się ochroną morską, była odpowiedzialna za pozyskanie aktywów, które będą obsługiwane przez nigeryjskie wojsko.

Zakładnicy, okupy

Według Międzynarodowego Biura Morskiego Zatoka Gwinejska, która rozciąga się od Senegalu do Angoli, odpowiadała za 95% z 135 marynarzy porwanych w 2020 roku i za wszystkich 40 członków załogi, którzy zostali uprowadzeni w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku. Chociaż ataki mają miejsce dalej od brzegu, a większość incydentów ma obecnie miejsce poza wodami Nigerii, większość piratów pochodzi z największego afrykańskiego producenta ropy i wraca do kraju ze swoimi zakładnikami, aby wynegocjować okup.

Deep Blue ma jasny cel, jakim jest zarządzanie, kontrolowanie i ochrona nigeryjskich wód oraz zapewnienie, że nasze drogi wodne są bezpieczne - powiedział Jamoh podczas ceremonii inaugurującej program.

Nigeria jest już teraz „wiodącą siłą” w walce z piractwem w Zatoce Gwinejskiej, zgodnie z danymi firmy Dryad Global zajmującej się bezpieczeństwem morskim. Deep Blue umożliwi rządowi „wywieranie większego śladu operacyjnego w całej domenie morskiej” i lepszą koordynację, za pośrednictwem nowego centrum komunikacyjnego, z pobliskimi stanami przybrzeżnymi.

Inicjatywa musi „osiągnąć coś więcej niż tylko wypędzania piractwa na sąsiednie wody”, powiedziała londyńska firma. Rząd musi kontrolować obszary w Delcie Nigru, gęstą sieć strumieni i bagien w południowej Nigerii, skąd przestępcy kierują swoją działalnością, czytamy w gazecie opublikowanej 9 czerwca.

Duńskie ministerstwo obrony ogłosiło na początku tego roku, że zamierza wysłać okręt wojenny do patrolowania Zatoki Gwinejskiej przez pięć miesięcy od listopada. Największa na świecie firma żeglugowa, A.P. Moller-Maersk A/S, z siedzibą w Kopenhadze, odpowiada za ponad jedną trzecią handlu morskiego w regionie, a codziennie przez ten obszar przepływa aż 40 duńskich statków.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.