• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Coraz więcej aktywności. Analiza rynku tonażowego (tydzień 18-22/2021)

10.06.2021 08:54 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Coraz więcej aktywności. Analiza rynku tonażowego (tydzień 18-22/2021)

Partnerzy portalu

Coraz więcej aktywności. Analiza rynku tonażowego (tydzień 18-22/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. gospodarka morska

Od początku tego roku dokonano już transakcji kupna – sprzedaży około 978 statków używanych o nośności 69,7 mln ton. W stoczniach zawarto również już w tym samym okresie 564 kontraktów na budowę nowych statków.

Tymczasem na rynku recklingu okrętowego panuje raczej spokój i cisza. Nadal niewiele jednostek jest wysłanych na złom, co nadal spowodowane jest po części sytuacją epidemiczną w Indiach oraz trwaniem okresów cyklonów w rejonie Oceanu Indyjskiego. Ceny złomu okrętowego pozostają za to na bardzo dobrym poziomie.

A jak sytuacja wyglądała w poszczególnych segmentach żeglugi. O tym już w naszej kolejnej, cyklicznej analizie dotyczącej wybranego tonażu.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

W wyniku dobrych warunków frachtowych, bardzo mocno wzrastało zapotrzebowanie na używane statki masowe. Ilość raportowanych transakcji była na wysokich poziomach. Stąd też w ostatnich tygodniach coraz szybciej wzrastały też ich ceny.  Ale jednostek masowych w wieku 5 lat ich ceny rynkowe wzrosły średnio o 3%, natomiast od początku roku wzrosty sięgnęły już około 31%. Według analityków taki trend ma być kontynuowany w kolejnych tygodniach a nawet miesiącach.

W tygodniu 18 dokonano 4 transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych na kwotę 57,7 mln USD. W kolejnym tygodniu numer 19 transakcji było bardzo dużo, bo aż 19 na niebagatelną kwotę aż USD 308,9 mln USD. W tygodniu 20 było spokojniej. Odnotowano bowiem tylko 2 transakcje na kwotę 45,3 mln USD. Podobnie w tygodniu 21, gdzie odnotowano 2 transakcje na kwotę USD 36 mln. 

Dużo mniejsza aktywność była obserwowana na rynku nowych budów masowców, gdzie ilość składanych nowych zamówień na tego typu jednostki była stosunkowo niewielka. Jednakże ze względu na pozytywne perspektywy dla rynków frachtowych, analitycy spodziewają się, iż ta sytuacja ulegnie zmianie i w najbliższych tygodniach, miesiącach należy spodziewać się zwiększonej ilości zamówień w tym zakresie.

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Na przestrzeni ostatnich 5 tygodni zrealizowano 1 transakcję kupna – sprzedaży mobilnej pływającej platformy wiertniczej, tzw. MODU (ang. Mobile Offshore Drilling Unit) z kwotą transakcyjną w wysokości 373 mln USD. Jak do tej pory w tym roku zawarto też 5 kontraktów na budowę lub przebudowę jednostek FPSO, co tym samym wyrównało wynik osiągnięty w całym 2020 roku. W najbliższych miesiącach rynek spodziewa się dwóch dalszych zamówień tego typu.

Rynek wydobycia, transportu i konsumpcji gazu ziemnego

W maju w USA odnotowano rekordową ilość eksportu gazu LNG. Na pozostałych rynkach geograficznych było również sporo pracy dla gazowców. W tygodniach 18 i 22 nie odnotowano żadnych transakcji wśród gazowców. 

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Stawki czarterowe na statki wykorzystywane w branży offshore nadal wzrastają, stąd też ma to pozytywny oddźwięk na rynku tonażowym. Jak podawał to rynek w kwietniu poziom wzrostu zamówień nowych jednostek był kontynuowany: AHTS (+4%), PSV / Supply (+ 6%), jednostki do wierceń (+7%), wszystkie pozostałe typy (+4%). Ogólny wzrost zamówień dla wszystkich jednostek z segmentu offshore szacuje się na od + 4 % do 5%.

Oprócz wzrastających nowych zamówień, coraz większy ruch odnotowuje się na rynku kupna – sprzedaży używanych jednostek offshore. Prym biorą tutaj jednostki wielozadaniowe, AHTS i PSV, ale również statki do prac geotechnicznych i konstrukcyjnych. Ich dostępność jest co prawda niewielka, ale zapotrzebowanie na nie nieustannie rośnie.

W tygodniu 18 dokonano jednej transakcji zakupu jednostki OSV na kwotę 4 mln USD. W kolejnym tygodniu 19 transakcji dotyczących jednostek OSV było już 3 na kwotę 4,2 mln USD a także 1 transakcja na OCV również na kwotę USD 4,2 mln USD. W tygodniu 20 nie odnotowano żadnych transakcji na jednostki OSV, ale za to miała miejsce 1 sprzedaż jednostki OCV na kwotę 7,8 mln USD. W tygodniu 21 również odnotowano 1 transakcję zakupu jednostki OCV na kwotę 10,7 mln USD.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Rynek tankowców, pomimo wielu miesięcy niekorzystnych warunków wykazał się pewnymi trendami pozytywnymi. 

Dzięki temu w okresie około 3 ostatnich miesięcy średnia wartosć zbiornikowców wzrosła o + 1%. Największe procentowo wzrosty wartości odnotowywały jendostki największe tonażowo, np. powyżej 60,000 DWT.

W tygodniu 18 zawarto 2 transakcje na zakup używanych zbiornikowców na kwotę około 44 mln USD. Natomiast w tygodniu 19 transakcji było stosunkowo dużo, bo aż 14 na kwotę transkacji 311,6 mln USD. W tygodniu 20 dokonano 8 transakcji, ale za to na kwotę aż 600,8 mln USD.  W kolejnym tygodniu 21 zaraportowano tylko 1 transakcję na kwotę USD 9,6 mln USD.


Radosław Marciniak


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.