• <
bulk_cargo_port_szczecin

Pozytywnych prognoz ciąg dalszy. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tydzień 18-22/2021)

07.06.2021 15:22 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pozytywnych prognoz ciąg dalszy. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tydzień 18-22/2021)

Partnerzy portalu

Pozytywnych prognoz ciąg dalszy. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tydzień 18-22/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Gospodarka morska

W ostatnich tygodniach międzynarodowy rynek frachtowy osiągał w większości przypadków nadal pozytywne wyniki. Odnotowywane spadki indeksów na przełomie tygodnia 20 i 21 wynikały między innymi ze zbiegu dni świątecznych lub wolnych od pracy w wielu regionach świata.

Jak zatem wyglądał rynek frachtowy w ostatnich pięciu tygodniach? O tym w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów morskich rynków frachtowych.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

W ogólnej ocenie analityków na całości rynku panowały nadal dobre warunki frachtowe dla segmentu przewozów masowych. To za sprawą wysokiej podaży ładunków zbóż oraz węgla. Wzrosty były widoczne w sektorze Supramax, gdzie tydzień do tygodnia (20 vs. 21) stawki frachtowe wzrosły o 5%.

Natomiast w tygodniu 19 - 21 odnotowywano głównie spadki w stawkach czarterowych dla sektora Capesize i Panamax na większości tras. Było to związane właśnie z wieloma świętami obchodzonymi w licznych krajach świata. 

Na większości światowych szlaków spadki sięgały dla segmentu Capesize od 5 nawet do 25%. Ten sam sektor osiągał pozytywne wyniki w zasadzie jedynie na trasach z Australii do Azji – wzrosty nawet do 10-11%.  Średnia dynamiki stawek czarterowych wynosiła 0%.

Podobnie sytuacja miała się dla sektora Panamax. Tutaj jednak obserwowane spadki stawek frachtowych na znakomitej większości szlaków żeglugowych spadały od 2 do 11 %. Niewiele było przykładów czarterów o dodatniej dynamice stawek czarterowych w stosunku do wcześniejszych tygodni. Stąd też średnia spadków stawek czarterowych w przykładowym tygodniu 21 w stosunku do tygodnia 20 wyniosła minus 4%.

Wykres Baltic Dry Index


Źródło: The Baltic Exchange

W tym samym czasie zyskiwały natomiast jednostki klasy Handy, których stawki czarterowe wzrastały właśnie na skutek obsługi dużych transportów zbóż i węgla. 

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Dzięki dyscyplinie wydobycia stosowanej przez międzynarodową organizację OPEC +, ceny baryłki ropy zwyżkowały, osiągając na początku czerwca dwuletnie maksyma. Na skutek takiej polityki oraz rosnącej konsumpcji ropy i jej pochodnych w piątek 4 czerwca cena baryłki ropy Brent osiągnęła aż 72 USD.

W międzyczasie rynek dla wynajmu platform wiertniczych był stosunkowo stabilny. Nie obserwowano większych zmian w zakresie stawek kontraktowych. Średnia dynamiki stawek na platformy typu jack-up z ostatnich 3 miesięcy wynosiła 0%. 

Rynek  transportu gazu ziemnego

Rynek przewozów LNG na przestrzeni ostatniego miesiąca nieco słabł.  Tydzień (20 vs. 21) spadki frachtów osiągały nawet 14%.  

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Kontrakty i czartery

Rynek kontraktowania statków branży offshore nadal polepszał się. Obserwowano wzrosty w osiąganych w ostatnich tygodniach stawkach czarterowych. Największe wzrosty obserwowano na tzw. rynku spot (dla AHTS nawet + 70%, dla PSV + 30%). Nieco mniejsza dynamika była dla rynku kontraktów długoterminowych (dla AHTS około + 20%, dla PSV około + 10%). 

RYNEK RZEWOZÓW CHEMIKALIÓW

Polepszające się warunki frachtowe i czarterowe obserwowano również na rynku gazowców. Przykładowo dla jednostek LPG o nośności około 40 tys. ton. Stawki czarterowe w czarterach na podróż wzrastały ostatnio miesiąc do miesiąca o około 20%. Dla większych jednostek do przewozu LPG, np. ponad 80 tys. ton nośności kontraktowanych w czarterach na czas wzrosty dziennych stawek wynosiły nawet ponad 30 %. 

Dla dużych statków do przewozu LNG o pojemnościach około 150 tys. m3  wzrost dziennych stawek w porównaniu miesiąc do miesiąca sięgał około 10%.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Nieco więcej było pozytywnych wieści dla przewozów największymi tankowcami do przewozu surowej ropy, tzw. VLCC (ang. Very Large Crude Carrier). W ostatnich tygodniach pogorszyła się za to i to dość znacznie sytuacja dla zbiornikowców przewożących produkty ropopochodne. Spadki frachtów wynosiły nawet około 27%. 

Według analityków rynku przed segmentem zbiornikowców jeszcze wiele trudnych chwil, jednakże ze względu na poprawiające się warunki gospodarki ogólnoświatowej oraz zwiększającej się konsumpcji ropy naftowej i jej produktów ocena perspektyw w dłuższym okresie jest coraz lepsza.


Radosław Marciniak


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.