W ostatnich tygodniach międzynarodowy rynek frachtowy osiągał w większości przypadków nadal pozytywne wyniki. Odnotowywane spadki indeksów na przełomie tygodnia 20 i 21 wynikały między innymi ze zbiegu dni świątecznych lub wolnych od pracy w wielu regionach świata.
Jak zatem wyglądał rynek frachtowy w ostatnich pięciu tygodniach? O tym w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów morskich rynków frachtowych.
RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH
W ogólnej ocenie analityków na całości rynku panowały nadal dobre warunki frachtowe dla segmentu przewozów masowych. To za sprawą wysokiej podaży ładunków zbóż oraz węgla. Wzrosty były widoczne w sektorze Supramax, gdzie tydzień do tygodnia (20 vs. 21) stawki frachtowe wzrosły o 5%.
Natomiast w tygodniu 19 - 21 odnotowywano głównie spadki w stawkach czarterowych dla sektora Capesize i Panamax na większości tras. Było to związane właśnie z wieloma świętami obchodzonymi w licznych krajach świata.
Na większości światowych szlaków spadki sięgały dla segmentu Capesize od 5 nawet do 25%. Ten sam sektor osiągał pozytywne wyniki w zasadzie jedynie na trasach z Australii do Azji – wzrosty nawet do 10-11%. Średnia dynamiki stawek czarterowych wynosiła 0%.
Podobnie sytuacja miała się dla sektora Panamax. Tutaj jednak obserwowane spadki stawek frachtowych na znakomitej większości szlaków żeglugowych spadały od 2 do 11 %. Niewiele było przykładów czarterów o dodatniej dynamice stawek czarterowych w stosunku do wcześniejszych tygodni. Stąd też średnia spadków stawek czarterowych w przykładowym tygodniu 21 w stosunku do tygodnia 20 wyniosła minus 4%.
Wykres Baltic Dry Index
Źródło: The Baltic Exchange
W tym samym czasie zyskiwały natomiast jednostki klasy Handy, których stawki czarterowe wzrastały właśnie na skutek obsługi dużych transportów zbóż i węgla.
RYNEK OFFSHORE ENERGY
Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej
Dzięki dyscyplinie wydobycia stosowanej przez międzynarodową organizację OPEC +, ceny baryłki ropy zwyżkowały, osiągając na początku czerwca dwuletnie maksyma. Na skutek takiej polityki oraz rosnącej konsumpcji ropy i jej pochodnych w piątek 4 czerwca cena baryłki ropy Brent osiągnęła aż 72 USD.
W międzyczasie rynek dla wynajmu platform wiertniczych był stosunkowo stabilny. Nie obserwowano większych zmian w zakresie stawek kontraktowych. Średnia dynamiki stawek na platformy typu jack-up z ostatnich 3 miesięcy wynosiła 0%.
Rynek transportu gazu ziemnego
Rynek przewozów LNG na przestrzeni ostatniego miesiąca nieco słabł. Tydzień (20 vs. 21) spadki frachtów osiągały nawet 14%.
Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)
Kontrakty i czartery
Rynek kontraktowania statków branży offshore nadal polepszał się. Obserwowano wzrosty w osiąganych w ostatnich tygodniach stawkach czarterowych. Największe wzrosty obserwowano na tzw. rynku spot (dla AHTS nawet + 70%, dla PSV + 30%). Nieco mniejsza dynamika była dla rynku kontraktów długoterminowych (dla AHTS około + 20%, dla PSV około + 10%).
RYNEK RZEWOZÓW CHEMIKALIÓW
Polepszające się warunki frachtowe i czarterowe obserwowano również na rynku gazowców. Przykładowo dla jednostek LPG o nośności około 40 tys. ton. Stawki czarterowe w czarterach na podróż wzrastały ostatnio miesiąc do miesiąca o około 20%. Dla większych jednostek do przewozu LPG, np. ponad 80 tys. ton nośności kontraktowanych w czarterach na czas wzrosty dziennych stawek wynosiły nawet ponad 30 %.
Dla dużych statków do przewozu LNG o pojemnościach około 150 tys. m3 wzrost dziennych stawek w porównaniu miesiąc do miesiąca sięgał około 10%.
RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW
Nieco więcej było pozytywnych wieści dla przewozów największymi tankowcami do przewozu surowej ropy, tzw. VLCC (ang. Very Large Crude Carrier). W ostatnich tygodniach pogorszyła się za to i to dość znacznie sytuacja dla zbiornikowców przewożących produkty ropopochodne. Spadki frachtów wynosiły nawet około 27%.
Według analityków rynku przed segmentem zbiornikowców jeszcze wiele trudnych chwil, jednakże ze względu na poprawiające się warunki gospodarki ogólnoświatowej oraz zwiększającej się konsumpcji ropy naftowej i jej produktów ocena perspektyw w dłuższym okresie jest coraz lepsza.
Radosław Marciniak
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych