Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS), światowe stowarzyszenie handlowe operatorów statków, przedstawiła kompleksową propozycję globalnej opłaty za emisje dwutlenku węgla ze statków.
ICS, która reprezentuje światowe krajowe stowarzyszenia armatorów i ponad 80% floty handlowej, przedstawiła wniosek do ONZ wzywający do przyjęcia międzynarodowo akceptowanego środka rynkowego w celu przyspieszenia rozwoju i wdrażania paliw o zerowej emisji dwutlenku węgla.
Nowa propozycja została poparta przez Intercargo, stowarzyszenie handlowe armatorów ładunków suchych. Pieniądze trafiłyby do „Funduszu Klimatycznego IMO” Międzynarodowej Organizacji Morskiej, który zostałby wykorzystany do rozmieszczenia infrastruktury bunkrowania ekologicznych paliw wymaganej w portach na całym świecie.
Fundusz obliczałby składki klimatyczne, które mają być wnoszone przez statki, pobierał je i przedstawiał dowody ich wniesienia.
Aby zminimalizować obciążenie państw członkowskich ONZ i zapewnić szybkie wprowadzenie podatku węglowego, ramy proponowane przez przemysł wykorzystywałyby mechanizm już zaproponowany przez rządy dla oddzielnego funduszu badawczo-rozwojowego o wartości 5 miliardów dolarów.
Fundusze na rozwój alternatywnych paliw i ekologicznych napędów
Fundusz badawczo-rozwojowy, z obowiązkową opłatą w wysokości 2 dolarów za tonę paliwa żeglugowego, zostałby w całości wykorzystany na finansowanie badań i rozwoju alternatywnych paliw i układów napędowych o zerowej emisji dwutlenku węgla.
IMO ma zatwierdzić fundusz badawczo-rozwojowy na spotkaniu, które ma się odbyć w listopadzie bezpośrednio po Konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu (COP).
Ponadto ICS uważa, że obowiązkowy globalny środek rynkowy (MBM) jest zdecydowanie lepszy niż jakiekolwiek jednostronne, regionalne zastosowanie MBM do żeglugi międzynarodowej. Przykładem może być propozycja Komisji Europejskiej, która pragnie rozszerzyć system handlu uprawnieniami do emisji UE na żeglugę międzynarodową.
We wrześniu ubiegłego roku Trafigura, jeden z największych na świecie czarterujących statki, zaproponował IMO wprowadzenie opłaty węglowej w wysokości od 250 do 300 dolarów za tonę metryczną ekwiwalentu CO2 na paliwa żeglugowe. System byłby nadzorowany przez IMO i dostosowywany w miarę zmniejszania się luki w konkurencyjności.
Trafigura uważa, że dochód uzyskany z tej opłaty mógłby zostać częściowo wykorzystany na finansowanie dalszych badań i rozwoju paliw alternatywnych. Część dochodów powinna być przeznaczona na pomoc krajom rozwijającym się w zarządzaniu procesami transformacji energetycznej i łagodzeniu skutków zmian klimatycznych.
PERN planuje kolejne modernizacje i remonty usprawniające spedycję kolejową
Port Gdynia – premiera filmu o żołnierkach AK
Suwnica STS w DB Port Szczecin oddana do użytku
Stacja zlewcza do odbioru ścieków komunalnych w kołobrzeskim porcie już czynna
Port Gdańsk – atrakcyjna działka w pobliżu Baltic Hubu czeka na dzierżawcę
Chaos, czyli codzienność dla żeglugi. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 43-46/2023)