• <
nauta_2024

Boom w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 32-35/2021)

13.09.2021 05:00 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Boom w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 32-35/2021)

Partnerzy portalu

Boom w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 32-35/2021) - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Z rynku spływały kolejne elektryzujące informacje na temat inwestycji w tonaż. Wielkie zamówienia omijały jednak w większości przypadków europejski rynek stoczniowy, lokując się głównie na Azji. Nieustannie w kolejnych tygodniach bardzo dobre warunki panowały na rynku recyklingu okrętowego.

Utrzymanie cen USD 600 za tonę statku pustego, a nawet powyżej tego poziomu, było bardzo widoczne. Jednakże dopływ tonażu na rynek złomowania był nadal niezbyt duży. Te wszystkie czynniki powodują, iż analitycy rynkowi mówią o odradzaniu się rynku stoczniowego po gwałtownej zapaści zamówień, która miała miejsce w zeszłym roku. Z drugiej strony w ostatnich tygodniach na rynku frachtowym i czarterowym obserwowano nieznaczne trendy spadkowe. Czy te informacje wpłyną na aktualną politykę inwestycyjną armatorów i inwestorów żeglugowych? Zdaje się, że jak na razie nie i ten trend rozwojowy powinien być kontynuowany.

Rynek masowców

Na rynku japońskim poinformowano o zamówieniu w stoczni Nihon Shipyard jednostki o napędzie „LNG dual fuel” klasy Newcastlemax o nośności 210 tysięcy ton przez każdego z konsorcjantów: JFE Steel, MOL, K-Line i NYK. Międzynarodowe źródła shipbrokerskie podawały również informacje na temat zamówienia przez armatora Safe Bulkers trzech jednostek Kamsarmax o nośności 82 tys. ton w japońskiej stoczni z planowaną dostawą pierwszej z nich w czwartym kwartale 2023 roku oraz dwóch pozostałych w pierwszym kwartale 2024 roku. Mniej więcej w tym samym czasie Orix Maritime Corporation ogłosił zamówienie w stoczni Tsuneishi Zhoushan dwóch jednostek masowych o DWT 66 tysięcy każda z planowanymi okresami dostaw w 2023 roku.
W tygodniu 34 odnotowano między innymi dwa zamówienia 63-tysięczników Ultramax w jednej ze stoczni chińskich.

Również na rynku masowym sprzedaży statków używanych, pomimo okresu wakacyjnego w większości krajów świata całkiem sporo się działo. Ilości jednostek zmieniających swoich właścicieli rosły, porównując dane z aktualnego okresu do wcześniejszego roku.

I tak w tygodniu 32 właścicieli zmieniło 6 masowców o łącznej wartości ponad 137 mln USD. W kolejnym tygodniu były to 4 jednostki o wartości prawie 75 mln USD. Natomiast w tygodniu 34 sprzedano 2 masowce o łącznej wartości transakcyjnej około 49 mln USD.

Rynek gazowców

W stoczni Hyundai Heavy Industries poprzez tzw. proces palenia blach rozpoczęto budowę pierwszego z czterech gazowców LNG norweskiego armatora Knutsen przeznaczonego pod czarter dla PGNiG.

Poza tym na rynku odnotowano liczne zamówienia pod kątem czarteru dla Shella. Jednakże zamówień na nowe budowy gazowców do przewozu LNG było znacznie więcej. Wielkości zamawianych jednostek oscylowały wokół pojemności 174 tys. m3.

W tygodniu 34 rynek stoczniowy poinformował o dwóch zamówieniach nieznanego armatora na jednostki o pojemności 86 tys. m3 w stoczni Hyundai Samho. Obie jednostki mają być dostarczone do zamawiającego w pierwszej połowie 2024 roku.

W tym samym tygodniu o nowym zamówieniu poinformował również japoński K-Line, który w stoczni Kawasaki HI wybuduje w 2023 roku jednostkę o pojemności prawie 87 tys. m3.

Również na rynku statków używanych odnotowano kilka transakcji. Na przykład w tygodniu 33 odnotowano sprzedaż 3 jednostek gazowych LPG na kwotę transakcyjną prawie 76 mln USD.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels OCV)

Pomimo bardzo dobrego rynku dla jednostek, obsługujących wiercenia podmorskie (ang. drillship) na rynku pojawiła się informacja, że Northern Drilling wystosował informację o skasowaniu zamówienia na budowę dwóch jednostek do głębokich wierceń, tzw. ultra deep water drilling ship zamówionych w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. (DSME). Jednostki siódmej generacji zostały anulowanie z zamówienia ze względu na opóźnienia stoczni i zerwanie opóźnionego kontraktu na wiercenia.

Rynek tzw. secondhandów odnotował natomiast 2 sprzedaże statków OSV na kwotę 16,5 mln USD w tygodniach 32 i 33 oraz 4 transakcje jednostek OSV na kwotę prawie 7 mln USD w tygodniu 34.

Rynek tankowców

W tygodniu 32 na rynku tankowców poinformowano o zamówieniu przez bliżej nieznanego armatora dwóch 50-tysięczników klasy MR. Obie jednostki mają być dostarczone w 4 kwartale 2022 roku. Również w kolejnym tygodniu stocznia Hyundai Mipo poinformowała o zamówieniu dwóch jednostek o nośności 50 tys. ton klasy MR także przez nieznanego armatora. Zamówień na nowe tankowce na świecie w ostatnich tygodniach było co najmniej jeszcze kilka.

Natomiast na rynku jednostek używanych w tygodniu 32 dokonano 4 transakcji kupna – sprzedaży tankowców.  W tygodniu 33 odnotowano natomiast 2 sprzedaże na wartość 20,6 mln USD. Z kolei w następnym tygodniu były 4 sprzedaże na kwotę ponad 108 mln USD.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.