• <
siemens_gamesa_2022

Trzech członków załogi i kapitan uwięzieni na statku od roku

19.09.2021 23:22 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Trzech członków załogi i kapitan uwięzieni na statku od roku

Partnerzy portalu

Trzech członków załogi i kapitan uwięzieni na statku od roku - GospodarkaMorska.pl
Fot. JPG Marine / MarineTraffic.com

Pływający pod banderą Panamy statek Ali Bey utknął w rumuńskim porcie Constanta w listopadzie zeszłego roku. Jego kapitan i część załogi wciąż są na pokładzie i walczą z właścicielem statku o należne im pieniądze.

Na rynku żeglugowym zawirowania spowodowane pandemią i wywołanymi przez nią kryzysami dosięgły najbardziej najmniejsze firmy. Wiele z nich zdecydowało się na radykalny krok – porzucenie statków i załóg. Taki los spotkał drobnicowiec Ali Bey. Statek z syryjską załogą zawinął w listopadzie zeszłego roku do rumuńskiej Constanty. Z nagrania wideo, opublikowanego ostatnio przez jego kapitana, Abdullaha Dahhę, wynika, że on i trzech członków załogi wciąż są na pokładzie i próbują wymóc na właścicielu statku egzekwowanie ich praw.

– Wciąż mieszkamy na statku jak w więzieniu. Nie możemy wyjść na zewnątrz, nie możemy nic zrobić – mówi Dahha dodając, że załoga funkcjonuje dzięki zaprowiantowaniu dostarczonemu przez Międzynarodową Federację Pracowników Transportu ITF.

Armator Ali Bey to niewielka firma ze Stambułu. Dahha podaje, że jej przedstawiciele próbowali negocjować z załogą wypłatę 60% zaległych pieniędzy, a także grozili, że w przypadku odrzucenia propozycji cała sytuacja może się przedłużyć o kolejny rok ze względu na kwestie sądowe. ITF podaje, że doszło także do próby szantażu ze strony przedstawicieli armatora, którzy mieli stwierdzić, że członkowie załogi zostaną wciągnięci na czarną listę i już nigdy nie znajdą pracy w branży. Załoga nie chce się zgodzić na żądania firmy i oczekuje wypłaty ok. 186 tysięcy dolarów zaległych płatności, jednakże – jak stwierdził wcześniej Dahha – część załogantów boi się zemsty ze strony właściciela biorąc pod uwagę złe warunki panujące na statku.


To jednak nie wszystko – lokalny koordynator ITF poinformował, że on sam został pozwany przez armatora Ali Bey do sądu za zgłoszenie sprawy porzucenia statku. Załoga zatrudniła własnego prawnika opłacanego przez ITF i oczekuje na przełom w sprawie.

Według danych ITF jest to zaledwie jeden z 85 zanotowanych w 2020 roku przypadków porzucenia statku i załogi przez armatora. Rok ten był pod tym względem rekordowy.

Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022
aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.