• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Raport Stella Maris: porzucenia załóg, niewolnicza praca i presja psychiczna największymi problemami marynarzy

09.08.2021 04:45 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Raport Stella Maris: porzucenia załóg, niewolnicza praca i presja psychiczna największymi problemami marynarzy
Raport Stella Maris: porzucenia załóg, niewolnicza praca i presja psychiczna największymi problemami marynarzy - GospodarkaMorska.pl
Fot. NOAA / Unsplash

W 2020 roku ilość przypadków porzucenia statku i załogi przez armatora wzrosła do rekordowych wysokości.

Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organisation) podała, że w 2020 roku nastąpiło 76 przypadków porzucenia statku przez armatora, dotyczących ponad 1000 marynarzy. Liczba ta wzrosła znacznie w stosunku do 2019 roku, kiedy było to 40 przypadków i 474 marynarzy.

Porzuceni podczas rejsu marynarze znajdują się często w fatalnej sytuacji, która jeszcze pogorszyła się w dobie pandemii Covid-19. Są uwięzieni na statku na morzu lub w obcym kraju, często pozbawieni pieniędzy, zapasów, możliwości komunikacji lub paliwa potrzebnego do powrotu do macierzystego portu.

Morska organizacja charytatywna Stella Maris poza sytuacjami porzucenia załóg wskazuje także inne problemy, z którymi borykali się marynarze w 2020 roku. Instytucja alarmuje, że przez specyfikę pracy marynarzy, rynek żeglugi może stanąć na skraju bycia współczesną formą pracy niewolniczej. W opublikowanym przez siebie raporcie „Życie na morzu” piszą: „Nasi kapelani zajmowali się w 2020 roku licznymi przypadkami współczesnego niewolnictwa. I wiemy, że to tylko wierzchołek góry lodowej: marynarze są codziennie źle traktowani, ale kapitanowie nie pozwalają im opuścić statku, więc ich wykorzystywanie trwa nadal poza czyimkolwiek zasięgiem”.

Raporty pokazują też rosnącą z roku na rok liczbę śmierci na morzu, jednakże – jak zauważają członkowie Stella Maris – liczba samobójstw nie jest znana. Organizacja zakłada, że ta ostatnia mogła wzrosnąć w czasie pandemii, kiedy marynarze funkcjonują pod zwiększoną presją. Składają się na nią trudne warunki pracy związane z niewywiązywaniem się przez pracodawcę z umowy (m.in. brak wynagrodzenia za pracę), problemy związane z pandemią koronawirusa i brakiem lub niewystarczającą opieką medyczną oraz niezaspokojona potrzeba większego kontaktu z innymi ludźmi.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34937,00 $ tona 1,67% 16 wrz
 Cynk 3063,00 $ tona 0,39% 16 wrz
 Aluminium 2868,00 $ tona 0,03% 16 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.