Dobre wyniki i perspektywy dla rynku przewozów ładunków masowych zachęcają armatorów i inwestorów do inwestycji w tonaż. Dzięki temu oprócz sporego wolumenu transakcji jednostkami z drugiej ręki to głównie azjatycki rynek stoczniowy odnotowuje świeży powiew dla nowych zamówień. Szczególnie dotyczy to klas statków wielkości Ultramax i Kamsarmax. Obecnie dobry rynek jest również korzystny dla tonażu wykorzystywanego w branżach offshore. Gorzej jest niestety w segmencie zbiornikowców, ale i tutaj widać pewne światło w tunelu. Nieco więcej aktywności jest też na rynku złomowań jednostek. A to pomimo okresu nieco słabszych cen oferowanych za stal. Niewiele jednak widać recyklingowanych masowców, na które zapotrzebowanie na rynku przewozów jest w ostatnim czasie duże.
W kolejnej analizie rynku tonażowego przedstawiamy najnowsze trendy i tendencje a także perspektywy najbliższego okresu czasu dla inwetsycji tonażowych.
Rynek masowców
W tygodniu 36 odnotowano 9 sprzedaży statków używanych o wartości około 150 mln USD oraz zaledwie jedno złomowanie masowca.
Na rynku nowych budów w tygodniu 37 zakontraktowano całkiem sporo, bo aż 10 nowych masowców o wielkości 625 tys. DWT i wartości rynkowej około 204 mln USD.
W tygodniu 37 pod sprzedaż poszło 10 używanych masowców o wartości prawie 225 mln USD. Wzrost liczony tydzień do tygodnia był zatem imponujący i wyniósł aż (plus) 53%. W tym samym tygodniu nie odnotowano żadnego złomowania jednostki masowej.
W tygodniu 38 właścicieli zmieniło aż 16 masowców o łącznej wartości 312,3 mln USD, zakontraktowano aż 13 nowych budów i nie odnotowano żadnego złomowania. Wśród nowych zamówień znalazł się między innymi kontrakt pomiędzy Atlantska Plovidba na dwie jednostki z opcją dwóch kolejnych o nośności 82 tysiące ton każda klasy Kamsarmax.
Kolejne tygodnie i miesiące powinny przynieść podtrzymanie trendu wzmożonych projektów dedykowanych nowemu tonażowi. W tej sytuacji ceny nowych masowców wciąż rosną. Równie dobry okres zapowiada się na rynku statków używanych a to ze względu na nadal rosnący apetyt na zakup potrzebnego do transportu tonażu. Zatem i dla seconhand’ów wartości rosną, ale już nie tak dynamicznie jak dla nowych budów. Wyjątkiem jest tutaj mocno pożądana klasa statków Kamsarmax.
Rynek gazowców
W tygodniu 37 nie odnotowano transakcji kupna – sprzedaży dla używanych jednostek przeznaczonych do transportu gazu za to rynek poinformował o zamówieniu 4 nowych jednostek o nośności 367 tys. ton. Było to zamówienie MOL’a zrealizowane ze stocznią Daewoo z planowaną dostawą pierwszej jednostki w pierwszej połowie 2024 roku i ostatniej z zamówionych jednostek w okresie października 2024 roku.
Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)
Podobnie jak na innych rynkach związanych, czy to z kupnem – sprzedażą statków z drugiej ręki, czy też zamówieniami nowych jednostek jest w segmencie statków specjalistycznych offshore.
Oprócz ruchów dotyczących nowych zakupów, czy zmian właścicieli jednostek obserwuje się również wzmocnienie rynku remontów i przebudów jednostek wsparcia branży offshore zarówno oil&gas jak również wind energy. Zauważalne jest to w stoczniach całego świata, w tym w polskich.
Na rynku jednostek używanych w tygodniu 36 odnotowano transakcję 1 używanej jednostki OCV na kwotę USD 3,1 mln. W kolejnym tygodniu numer 37 dokonano transakcji kupna – sprzedaży 1 statku OSV o wartości 1,9 mln USD. Natomiast w tygodniu 38 nie odnotowano żadnej transakcji kupna – sprzedaży statków wsparcia offshore z drugiej ręki.
Rynek tankowców
W tygodniu 36 odnotowano 3 transakcje kupna – sprzedaży używanych tankowców o wartości 27,8 mln USD a także 3 złomowania tankowców.
W tygodniu 37 zamówiono 2 nowe tankowce o nośności 87 tys. ton i wartości 91 mln USD.
W tygodniu 37 sprzedano 3 tankowce o wartości około 70 mln USD. Wzrost obrotu tonażem liczony tydzień do tygodnia był potężny i wyniósł aż (plus) 133%. W tym samym tygodniu zezłomowano 7 zbiornikowców.
Radosław Marciniak
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów