Pomimo okresu wakacyjnego, rynek zarówno nowych budów, jak i obrotu tonażem z drugiej ręki w ostatnich tygodniach miał się coraz lepiej. Roczne trendy dynamiki dla nowych zamówień to dla miesiąca września około +122%, natomiast dla tzw. „secondhandów” – +75%. Gorzej, jeśli chodzi o liczby statków w złomowaniu. Tutaj trend liczony rok do roku wynosi nadal sporo, bo około -50%.
Rynek statków wielozadaniowych i ciężarowców
Dobre wyniki i perspektywy rynków frachtowych skłaniają armatorów do dalszego rozwoju planów inwestycyjnych w zakresie zamawiania nowych statków wielozadaniowych. Liczne zapytania spływały w tym zakresie do stoczni azjatyckich.
Na rynku statków używanych również można zauważyć spory ruch. Jednakże dostępne na rynku są głównie jednostki dość leciwe, bo zazwyczaj wybudowane w połowie lat 90-tych lub w pierwszej dekadzie lat 2000-ych.
Rynek statków kontenerowych
Nieustannie duży ruch odnotowany jest w nowych zamówieniach statków kontenerowych. Duże zainteresowanie obserwowane jest również na rynkach „secondhandów”. Kontynuowane jest też większe zainteresowanie pozyskiwaniem własnego tonażu niż czarterowaniem obcego. Z tego też względu zarówno ceny nowych, jak i używanych jednostek nadal systematycznie rosną, natomiast ostatnie tygodnie to spowolnienie i stabilizacja tych wzrostów.
Na rynku nowych budów obserwowana była przede wszystkim aktywność armatora Evergreen, który złożył bardzo duże zamówienie w stoczni CSSC Huangpu Wenchong na statki o łącznej pojemności 61 900 TEU. Wśród nich jest 11 jednostek o pojemności 3 300 TEU, 11 o pojemności 2 300 TEU, 2
o pojemności 1 800 TEU. Całość zamówienia warta jest około 1 miliarda USD.
Inne z dużych odnotowanych ostatnio zamówień na nowe kontenerowce dotyczyło południowokoreańskiego armatora Hanjin, który po upadku pojawił się na rynku w nowej odsłonie. Chodzi tutaj o zamówienie 4 kontenerowców plus 2 w opcji o pojemności 5300 TEU każdy. Kontrakt na każdą z jednostek szacowany jest na około 64 mln USD.
Zamówienia złożył także OOCL. Chodzi o dwa odrębne kontrakty na pojemnikowce o wielkości 16 tys. TEU każdy. 5 z jednostek zostało zamówionych w stoczni Dalian i 5 kolejnych statków w stoczni Nantong Cosco.
W międzyczasie pojawiły się również zamówienia dla nieznanych armatorów i operatorów na jednostki kontenerowe o pojemności 5 800 TEU każda złożone w Japonii. Znany inwestor tonażu kontenerowego – firma Seaspan – potwierdziła skorzystanie z opcji budowy 5 jednostek o pojemności 7 tys. TEU każda w stoczni Yangzijang. Łącznie w serii tych jednostek znajdzie się zatem aż 15 statków o napędzie „dual fuel”.
Na rynku statków używanych dużą aktywnością wykazywał się z kolei ostatnio szwajcarski armator MSC, który zakupił co najmniej trzy kontenerowce klasy Panamax. Aktywnym na rynku „secondhandów” jest również francuski przewoźnik kontenerowy CMA CGM, który kupował tonaż o wielkości pomiędzy 5 a 6 tys. TEU. Jak raportuje rynek shipbrokerski, aktywny w poszukiwaniu nowych jednostek jest także niemiecki Hapag-Lloyd, który poszukuje co najmniej kilku jednostek. Poza tym rynek obserwował ruchy innych inwestorów, którzy poszukiwali wolnych do sprzedaży kontenerowców.
Na rynku statków używanych tylko w tygodniach 34-36 dokonano transakcji kupna-sprzedaży 9 statków kontenerowych o wartości około 414 mln USD.
Rynek promów i statków ro-ro
Jak informował rynek, kolejne atrakcyjne jednostki, tj.: nr 10, 11, 12 E-Flexer szwedzkiej Steny zostały zakontraktowane w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihei). Jednostka nr 10 czarterowana będzie przez Canadian Federal Crown Corporation, Marine Atlantic bezpośrednio ze Steny RoRo i będzie operowała na trasie ze wschodniej Kanady do Nowej Funlandii oraz Nowej Szkocji już w 2024 roku. Kolejne dwie z zamówionych jednostek (11, 12) mają być dostarczone w latach 2024 – 2025 i będą operowane przez Brittany Ferries.
Rynek wycieczkowców
Czy aktualny, polepszający się rynek przewozów pasażerów wpłynie pozytywnie na nowe zamówienia? Na razie wydaje się, że rynek w tym zakresie przeżywa stagnację i niewiele jest w stanie się zmienić. W portfelach stoczni produkcyjnych nadal pozostają zamówienia statków pasażerskich zamówionych przed kryzysem związanym z pandemią Covid-19. Trend stagnacji potwierdzają też ostatnie tygodnie, gdzie nie odnotowano żadnych nowych zamówień na tego typu jednostki.
Tymczasem już w tym roku dostarczono do armatorów 15 do 17 statków wycieczkowych i ekspedycyjnych. Do końca bieżącego roku planuje się zdanie kolejnych 9 wycieczkowców. Z kolei na przyszły rok planuje się dostarczenie już 29 tego typu jednostek, z czego 4 mają być napędzane za pomocą systemu LNG.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów