Pomimo okresu wakacyjnego, rynek zarówno nowych budów, jak i obrotu tonażem z drugiej ręki w ostatnich tygodniach miał się coraz lepiej. Roczne trendy dynamiki dla nowych zamówień to dla miesiąca września około +122%, natomiast dla tzw. „secondhandów” – +75%. Gorzej, jeśli chodzi o liczby statków w złomowaniu. Tutaj trend liczony rok do roku wynosi nadal sporo, bo około -50%.
Rynek statków wielozadaniowych i ciężarowców
Dobre wyniki i perspektywy rynków frachtowych skłaniają armatorów do dalszego rozwoju planów inwestycyjnych w zakresie zamawiania nowych statków wielozadaniowych. Liczne zapytania spływały w tym zakresie do stoczni azjatyckich.
Na rynku statków używanych również można zauważyć spory ruch. Jednakże dostępne na rynku są głównie jednostki dość leciwe, bo zazwyczaj wybudowane w połowie lat 90-tych lub w pierwszej dekadzie lat 2000-ych.
Rynek statków kontenerowych
Nieustannie duży ruch odnotowany jest w nowych zamówieniach statków kontenerowych. Duże zainteresowanie obserwowane jest również na rynkach „secondhandów”. Kontynuowane jest też większe zainteresowanie pozyskiwaniem własnego tonażu niż czarterowaniem obcego. Z tego też względu zarówno ceny nowych, jak i używanych jednostek nadal systematycznie rosną, natomiast ostatnie tygodnie to spowolnienie i stabilizacja tych wzrostów.
Na rynku nowych budów obserwowana była przede wszystkim aktywność armatora Evergreen, który złożył bardzo duże zamówienie w stoczni CSSC Huangpu Wenchong na statki o łącznej pojemności 61 900 TEU. Wśród nich jest 11 jednostek o pojemności 3 300 TEU, 11 o pojemności 2 300 TEU, 2
o pojemności 1 800 TEU. Całość zamówienia warta jest około 1 miliarda USD.
Inne z dużych odnotowanych ostatnio zamówień na nowe kontenerowce dotyczyło południowokoreańskiego armatora Hanjin, który po upadku pojawił się na rynku w nowej odsłonie. Chodzi tutaj o zamówienie 4 kontenerowców plus 2 w opcji o pojemności 5300 TEU każdy. Kontrakt na każdą z jednostek szacowany jest na około 64 mln USD.
Zamówienia złożył także OOCL. Chodzi o dwa odrębne kontrakty na pojemnikowce o wielkości 16 tys. TEU każdy. 5 z jednostek zostało zamówionych w stoczni Dalian i 5 kolejnych statków w stoczni Nantong Cosco.
W międzyczasie pojawiły się również zamówienia dla nieznanych armatorów i operatorów na jednostki kontenerowe o pojemności 5 800 TEU każda złożone w Japonii. Znany inwestor tonażu kontenerowego – firma Seaspan – potwierdziła skorzystanie z opcji budowy 5 jednostek o pojemności 7 tys. TEU każda w stoczni Yangzijang. Łącznie w serii tych jednostek znajdzie się zatem aż 15 statków o napędzie „dual fuel”.
Na rynku statków używanych dużą aktywnością wykazywał się z kolei ostatnio szwajcarski armator MSC, który zakupił co najmniej trzy kontenerowce klasy Panamax. Aktywnym na rynku „secondhandów” jest również francuski przewoźnik kontenerowy CMA CGM, który kupował tonaż o wielkości pomiędzy 5 a 6 tys. TEU. Jak raportuje rynek shipbrokerski, aktywny w poszukiwaniu nowych jednostek jest także niemiecki Hapag-Lloyd, który poszukuje co najmniej kilku jednostek. Poza tym rynek obserwował ruchy innych inwestorów, którzy poszukiwali wolnych do sprzedaży kontenerowców.
Na rynku statków używanych tylko w tygodniach 34-36 dokonano transakcji kupna-sprzedaży 9 statków kontenerowych o wartości około 414 mln USD.
Rynek promów i statków ro-ro
Jak informował rynek, kolejne atrakcyjne jednostki, tj.: nr 10, 11, 12 E-Flexer szwedzkiej Steny zostały zakontraktowane w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihei). Jednostka nr 10 czarterowana będzie przez Canadian Federal Crown Corporation, Marine Atlantic bezpośrednio ze Steny RoRo i będzie operowała na trasie ze wschodniej Kanady do Nowej Funlandii oraz Nowej Szkocji już w 2024 roku. Kolejne dwie z zamówionych jednostek (11, 12) mają być dostarczone w latach 2024 – 2025 i będą operowane przez Brittany Ferries.
Rynek wycieczkowców
Czy aktualny, polepszający się rynek przewozów pasażerów wpłynie pozytywnie na nowe zamówienia? Na razie wydaje się, że rynek w tym zakresie przeżywa stagnację i niewiele jest w stanie się zmienić. W portfelach stoczni produkcyjnych nadal pozostają zamówienia statków pasażerskich zamówionych przed kryzysem związanym z pandemią Covid-19. Trend stagnacji potwierdzają też ostatnie tygodnie, gdzie nie odnotowano żadnych nowych zamówień na tego typu jednostki.
Tymczasem już w tym roku dostarczono do armatorów 15 do 17 statków wycieczkowych i ekspedycyjnych. Do końca bieżącego roku planuje się zdanie kolejnych 9 wycieczkowców. Z kolei na przyszły rok planuje się dostarczenie już 29 tego typu jednostek, z czego 4 mają być napędzane za pomocą systemu LNG.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries