• <
KONGSBERG_2023

Europejscy armatorzy i firmy logistyczne zyski inwestują w Afryce i Azji. CME CGM oraz AP Maersk nie zwalniają ekspansji

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Europejscy armatorzy i firmy logistyczne zyski inwestują w Afryce i Azji. CME CGM oraz AP Maersk nie zwalniają ekspansji

Partnerzy portalu

Europejscy armatorzy i firmy logistyczne zyski inwestują w Afryce i Azji. CME CGM oraz AP Maersk nie zwalniają ekspansji - GospodarkaMorska.pl
Fot. Ceva Logistics

CEVA Logistics poinformowało, że zacieśni relacje z HMM. Bazą jest wieloletnia umowa na wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w serwisach oceanicznych. A.P. Moller Capital zapowiedział, że zainwestuje w infrastrukturę portową i logistyczną w Afryce Zachodniej. To tylko dwa przykłady kolejnych aktywności linii żeglugowych na rynku logistycznym i odwrotnie. 

Umowa z koreańskim operatorem to kolejny krok dla CEVA Logistics, które powiększa swoja aktywność w przewozach oceanicznych  podpisując umowę z kolejnym przewoźnikiem kontenerów. HMM jest ósmym co do wielkości morskim amatorem kontenerowców. 

Alphaliner podaje (dane z 20.09.2022), że koreański operator oferuje na swoich 76 statkach 818 075 przestrzeni ładunkowej TEU, co zapewnia HMM Co Ltd. 3,2%  udział w rynku. Armator jest właścicielem 36 statków o łącznej pojemności 553,7 tys. TEU około oraz czarteruje 40 statków (264,4 tys. TEU). Armator zakontraktował 17 statków o pojemności ponad 184 tys. TEU, które będzie odbierać ze stoczni sukcesywnie od br. do 2025 r. 

Logistyka pod skrzydłami armatora

CEVA Logistics, to światowy lider w dziedzinie logistyki globalnej. CEVA Logistics ma siedzibę w Marsylii i biura  w 170 krajach. Zatrudnia około 110 tys. pracowników w ponad 1300 placówkach. W 2021 r. CEVA osiągnęła sprzedaż o wartości  17 mld USD. Należy zauważyć, że siedziba firmy nie jest przypadkowa. 

Bowiem CEVA Logistics jest częścią Grupy CMA CGM, globalnego operatora statków kontenerowych z flotą 586 statków i globalną przestrzenią ładunkową prawie 3 365 tys. TEU. 

W ciągu najbliższych 3 lat flota tego francuskiego operatora wzrośnie o około 19%, bowiem w stoczniach zakontraktowano 67 statków o łącznej pojemności ponad 626,2 tys. TEU. Oddziały Grupy CMA CGM mają silna pozycję nie tylko na rynku logistyki morskiej. Są również aktywne na rynku usług lądowych, lotniczych.

Wieloletnia umowa między francuskim i koreańskim partnerem została zawarta do 2025 r.  Opiera  się na już  istniejących relacjach między dwiema firmami. Od września br.  CEVA  rozszerza do 14 globalnych i regionalnych przewoźników, rozbudowując strategiczną sieć partnerów obsługujących sieć serwisów oceanicznych. HMM był partnerem CEVA, lecz nowa umowa rozszerza relacje biznesowe między obiema firmami. 

- Ceva Logistics jest wieloletnim partnerem, sprawdzonym i uznanym klientem VIP, który współpracuje z HMM. Cenimy sobie budowane od lat strategiczne relacje i współpracę biznesową. Na podstawie tej umowy przewidujemy, że obie firmy wspólnie opracują i zapewnią bardziej  produktywne rozwiązania dla wymagających klientów - uważa Jeremy (Y.S.) Choi, chief global trade management, HMM. 

Francuski NVOCC na koreańskich statkach

CEVA również w ten sposób wzmacnia swoją pozycję na rynku przewozów liniowych. Firma od wielu lat działa jako niezależny przewoźnik non-vessel operating common carrier (NVOCC). W tej roli  CEVA zarządza organizacją  ładunków pełnokontenerowych (FCL) i ładunków niepełnokontenerowych (LCL) w serwisach między portami  237 krajów na wszystkich kontynentach. Firma oferuje ponad 60 000 par portów i 600 000 kombinacji door-to-door. W 2021 r. CEVA zarządzała około 1,4 miliona TEU ładunków oceanicznych FCL i LCL.

 - Nasza pozycja jako wiodącego NVOCC zależy od silnych relacji, jakie utrzymujemy z przewoźnikami oceanicznymi. Pomimo trudnych warunków rynkowych, w ciągu ostatnich kilku lat firma HMM udowodniła, że jest silnym, niezawodnym partnerem, a ta umowa umacnia i rozszerza to, co, jak się spodziewamy, będzie długoterminową, strategiczną relacją, która umożliwi nam nawiązanie ważnych kontaktów w globalnym handlu w służbie naszym klientom zlecającą przewozy oceaniczne – stwierdził Stephane Gautrais, Global Head of Ocean Freight, CEVA Logistics. 

Kurs na Afrykę Zachodnią

We współpracy z Olam International (Olam) i Africa Finance Corporation (AFC) A.P. Moller Capital zainwestuje w infrastrukturę w Afryce Zachodniej aby zapewnić wzrost i rozwój – podkreśla kierownictwo duńskiej firmy.

A przypomnijmy, że przed laty Polskie Linie Oceaniczne przecierały szlaki polskiego handlu międzynarodowego do Afryki w podobny sposób. A koncepcja rozwoju kontaktów z zrzucającymi kajdany państwami Afrykańskimi byli naukowcy z Instytutu Morskiego w Gdańsku z zespołem prof. Maciej Krzyżanowskiego. 

Za pośrednictwem Africa Infrastructure Fund, A.P. Moller Capital zainwestuje w porty i logistykę w Afryce Zachodniej. Utworzona zostanie platforma obejmujący komponenty infrastruktury portów, transportu ciężarowego, magazynów i usług kolejowych. Na jej bazie rozwinięty zostanie fundament dla rozwoju biznesu logistycznego w powiązaniu z logistyką morską  AP Moller.

AP Moller jest właścicielem Maersk Line i operuje 729 statkami o łącznej pojemności prawie 4 280,2 tys. TEU. Armator operuje na wszystkich kontynentach, dużych i małych portach z których zarządza również połączeniami multimodalnymi. Armator z siedzibą w Kopenhadze jest właścicielem 344 statków z całkowitą przestrzenią ładunkową ponad 2,5 mln TEU oraz 385 kontenerowcami z pojemnością prawie 1 759 tys. TEU. W stoczniowych dokach armator buduje 28 jednostek o łącznej pojemności ponad 293,2 tys. TEU. 

Gabon i Wybrzeże Kości Słoniowej 

 – Na początku skupimy się na inwestowaniu i rozbudowie ekosystemu w Gabonie, na bazie przeładunków surowców mineralnych i drobnicowych. Kolejnym etapem rozwoju nowych ekosystemów będą inwestycje w rozbudowę  infrastruktury w Mauretanii, zaczynając od nowego portu uniwersalnego w Nouakchott i inwestycji w nowy nowoczesny port masowy w San Pedro na Wybrzeżu Kości Słoniowej – informuje kierownictwo A.P. Moller Capital.

A.P. Moller Capital przejmie 43% udziałów w platformie zarządzanej przez „ARISE Ports & Logistics”, z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Olam będzie właścicielem 31%, a AFC 26% spółki.

 – Inwestowanie w lokalne ekosystemy infrastruktury portów, floty ciężarówek, powierzchnie magazynów i system połączeń kolejowych to inwestycje w lokalny dobrobyt. Tworzymy miejsca pracy i korzystamy z możliwości [zaangażowania się – MG] w region głęboko uzależniony od inwestycji i rozwoju - stwierdza Kim Fejfer, Partner Zarządzający i Dyrektor Generalny A.P. Moller Capital. 

Olam i AFC mają duże doświadczenie w inwestowaniu i prowadzeniu biznesu w Afryce. Olam to globalny i wiodący gracz w branży spożywczej i agrobiznesie o dużym doświadczeniu w rozwoju projektów w rolnictwie i inwestycjach infrastrukturalnych w Afryce. 

Doświadczeni partnerzy z Afryki

AFC jest doświadczoną instytucją finansową operującą na rynku infrastruktury w Afryce. A.P. Moller Capital ma natomiast bogate doświadczenie w obsłudze i rozwoju infrastruktury związanej z transportem i logistyką. Jest więc duża szansa, że podjęte wspólnie projekty szybko zaowocują w rozwoju handlu międzynarodowego, transportu morskiego i biznesu logistycznego.  

  – Jako partnerzy biznesowi naszą pasję chcemy wykorzystać do umożliwiania rozwoju biznesu w Afryce i  wierzymy, że inwestycje połączone z wysokimi standardami etycznymi i głęboka wiedza operacyjna to kluczowe dźwignie takiego wzrostu – stwierdził  Jens Thomassen, Partner w A.P. Moller Capital. 

ARISE Ports & Logistics będzie istotnym udziałowcem w każdym układzie biznesowym i w większości przypadków będzie włączać do działania  innych inwestorów. Zarówno w porcie masowym i  drobnicowym, jak i innych działaniach w Gabonie. Jeden z partnerów finansowych jest rządowa instytucja CDC Gabon.

A.P. Moller Capital planuje, że będzie  bardzo aktywnym i zaangażowanym inwestorem w ARISE Ports & Logistics. Na  stanowisko Prezesa ARISE Ports & Logistics powołany został Kim Fejfer, dotąd Managing Partner i CEO w A.P. Møller Capital.

Africa Infrastructure Fund przeciera szlaki

A.P. Moller Capital uruchomił swój pierwszy fundusz, Africa Infrastructure Fund, w sierpniu 2017 r. Kierownictwo duńskiej firmy uznali, że Afryka jest najszybciej rozwijającym się kontynentem z dynamicznie rosnącą liczbą ludności. Ten argument uznano za decydujący.

- Obecnie w Afryce mieszka 1,3 miliarda ludzi - liczba, która ma wzrosnąć do 2,5 miliarda do 2050 r. Każdego roku 12 milionów młodych ludzi dołącza do siły roboczej, co stawia przez Afrykę  pilną potrzebę wygenerowania zatrudnienia i rozwoju przemysłu w celu eliminowania  ubóstwa – informuje kierownictwo A.P. Moller w komunikacie, zaznaczając, że jednym z kluczowych czynników utrudniających  uprzemysłowienie jest niewystarczająca lub nieefektywna infrastruktura władzy i transportu.

Kierownictwo A.P. Moller Capital  przekonuje, że „fundusz infrastruktury Afryki tworzy nowe możliwości poprzez inwestycje w infrastrukturę kontynentu. Jego celem jest wspieranie zrównoważonego wzrostu gospodarczego i dobrobytu w Afryce, a jednocześnie zapewnienie inwestorom zwrotu zaangażowanego kapitału. 

Jednym z ostatnich ruchów jest uruchomienie we wrześniu br. nowego funduszu w wysokości miliarda dolarów, którego celem są inwestycje w Egipcie. Africa Infrastructure Fund I K/S jest regulowany przez Danish Financial Supervisory Authority,  duński organ nadzorczy finansowy jako alternatywny fundusz inwestycyjny (Alternative Investment Fund).

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.