Kolejne wodowanie odbyło się w stoczni Karstensen w Gdyni w weekend 17-18 września. Tym razem był to trawler pelagiczny o długości 79, 95 m o nazwie Altaire. Statek został zbudowany dla Altaire Fishing Compalny Limited.
Projekt, specyfikacja oraz aranżacja jednostki są wynikiem szerokiej i ścisłej współpracy pomiędzy właścicielami a stocznią, wszystkie detale są dostosowane i wykonane według specyfikacji właścicieli.
– Należy zwrócić szczególną uwagę, że jest to kolejny statek zamówiony przez tego samego klienta. Wracający i lojalni klienci są najlepszym zwieńczeniem prac i „sui generis” stęplem jaką może otrzymać każda stocznia. Jest to potwierdzenie jej jakości i podejścia biznesowego – mówi Marcin Mąka kierownik projektów ze stoczni Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o.
Podczas prac projektowych nacisk położono na optymalizację higieny połowów tak aby umożliwić wyładunek najwyższej jakości ryb pelagicznych.
Ważną rolę przy projektowaniu jednostki odegrał aspekt środowiska pracy, bezpieczeństwa i komfortu załogi.
– Budowę statku rozpoczęliśmy pod koniec października 2021 roku – przypomina Marcin Mąka.
Kadłub jest wykonany ze stali z dwoma ciągłymi pokładami. Pokład główny i pokład ochrony wraz z długim pokładam dziobówki. Sterówka, komin i maszty są wykonane z aluminium. Konstrukcja kadłuba jak i jego optymalizacja kształtu została dopracowana z myślą, o jak najniższym zużyciu paliwa, a tym samym zmniejszeniem emisji spalin.
Poniżej pokładu głównego kadłub został podzielony na następujące przedziały wodoszczelne: dziobowy, pomieszczenie sonaru, pomieszczenie steru strumieniowego, pomieszczenie pomp i kolektora RSW, izolowane zbiorniki RSW, siłownia z silnikiem głównym przekładnia redukcyjna ze zbiornikami paliwa i oleju smarnego.
System napędowy składał się z głównego silnika Wartsila 12v31, 7320 kW, 750 rpm z dużą, czteropłatową, nastawną śrubą, dostosowującą płaty do profilu pracy całego układu napędowego „napęd – kadłub”.
Główne wymiary statku
Długość całkowita - 79,95 m
Długość między pionami - 72,80 m
Szerokość całkowita - 17,50 m
Wysokość do pokładu main deck - 6,60 m
Wysokość do pokładu shelter deck - 9,30 m
Odstęp miedzy wręgami - 600 mm
Po wodowaniu 20 września (wtorek) zostanie zamontowana sterówka, komin i maszt sygnałowy.
Statek zostanie przekazany do dalszych prac wyposażeniowych w połowie października.
Następnie po próbach morskich ma zastać przekazany właścicielom w maju 2023 roku.
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii