Kolejne wodowanie odbyło się w stoczni Karstensen w Gdyni w weekend 17-18 września. Tym razem był to trawler pelagiczny o długości 79, 95 m o nazwie Altaire. Statek został zbudowany dla Altaire Fishing Compalny Limited.
Projekt, specyfikacja oraz aranżacja jednostki są wynikiem szerokiej i ścisłej współpracy pomiędzy właścicielami a stocznią, wszystkie detale są dostosowane i wykonane według specyfikacji właścicieli.
– Należy zwrócić szczególną uwagę, że jest to kolejny statek zamówiony przez tego samego klienta. Wracający i lojalni klienci są najlepszym zwieńczeniem prac i „sui generis” stęplem jaką może otrzymać każda stocznia. Jest to potwierdzenie jej jakości i podejścia biznesowego – mówi Marcin Mąka kierownik projektów ze stoczni Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o.
Podczas prac projektowych nacisk położono na optymalizację higieny połowów tak aby umożliwić wyładunek najwyższej jakości ryb pelagicznych.
Ważną rolę przy projektowaniu jednostki odegrał aspekt środowiska pracy, bezpieczeństwa i komfortu załogi.
– Budowę statku rozpoczęliśmy pod koniec października 2021 roku – przypomina Marcin Mąka.
Kadłub jest wykonany ze stali z dwoma ciągłymi pokładami. Pokład główny i pokład ochrony wraz z długim pokładam dziobówki. Sterówka, komin i maszty są wykonane z aluminium. Konstrukcja kadłuba jak i jego optymalizacja kształtu została dopracowana z myślą, o jak najniższym zużyciu paliwa, a tym samym zmniejszeniem emisji spalin.
Poniżej pokładu głównego kadłub został podzielony na następujące przedziały wodoszczelne: dziobowy, pomieszczenie sonaru, pomieszczenie steru strumieniowego, pomieszczenie pomp i kolektora RSW, izolowane zbiorniki RSW, siłownia z silnikiem głównym przekładnia redukcyjna ze zbiornikami paliwa i oleju smarnego.
System napędowy składał się z głównego silnika Wartsila 12v31, 7320 kW, 750 rpm z dużą, czteropłatową, nastawną śrubą, dostosowującą płaty do profilu pracy całego układu napędowego „napęd – kadłub”.
Główne wymiary statku
Długość całkowita - 79,95 m
Długość między pionami - 72,80 m
Szerokość całkowita - 17,50 m
Wysokość do pokładu main deck - 6,60 m
Wysokość do pokładu shelter deck - 9,30 m
Odstęp miedzy wręgami - 600 mm
Po wodowaniu 20 września (wtorek) zostanie zamontowana sterówka, komin i maszt sygnałowy.
Statek zostanie przekazany do dalszych prac wyposażeniowych w połowie października.
Następnie po próbach morskich ma zastać przekazany właścicielom w maju 2023 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów