• <
nauta_2024

Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Partnerzy portalu

Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów. Pomimo tego operatorzy drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców nadal pozostają optymistyczni, ponieważ spadki według nich wyhamowują i wierzą iż rynek w końcu wyreguluje się i pozyska bazę do wzrostu.

W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku a także bazując na głębokiej analizie danych również jego możliwe dalsze perspektywy. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców


Kolejne tygodnie to kolejne spadki parametrów rynku dla tonażu wielozadaniowego. Na taki trend wskazywał między innymi wskaźnik branżowy – Drewry Multipurpose Time Charter Index, bazujący na ocenie uśrednionych dziennych stawek czarterowych koszyka statków wielozadaniowych. Jego poziom na początku lipca oscylował w okolicach 8,900 USD.


Źródło: Drewry

Według przewidywań analityków firmy analitycznej Drewry w lipcu należy spodziewać się dalszych spadków na poziomie około 1,2 %, czyli do wielkości 8,809 USD. Oznaczać to będzie, że indeks ten spadł o 16,95 % od lipca poprzedniego roku.

Podobną ocenę rynku przedstawia inny wskaźnik tonażu wielozadaniowego, tj. Toepfer’s, gdzie oceniono, że spadek średnich stawek czarterowych dla badanego przez nich koszyka statków wyniósł 1,61 %, licząc miesiąc do miesiąca i wynosi 14,360 USD, co jest poziomem dużo niższym w porównaniu do podobnego okresu w 2021 roku (ok. 22,500 USD), ale wciąż więcej niż przed okresem pandemii Covid-19.

Postępująca sytuacja wynika nadal z niskiego poziomu inwestycji, nadpodaży tonażu, niepewnej sytuacji rynkowej, inflacji i spadającej konsumpcji. Dopóki te trendy nie odwrócą się będzie ciężko mówić o poprawie rynków frachtowych i czarterowych dla jednostek wielozadaniowych. 

Rynek przewozów kontenerowych


Na rynkach przewozów kontenerowych notowano dalsze, ale niewielkie spadki. Jak ukazywał to jeden ze wskaźników branżowych, tj. Drewry World Container Index, spadki na przestrzeni tygodnia 27 i 28 sięgnęły około 0,9 %. Tym samym według tego wskaźnika frachty wożonych kontenerów 40 – to stopowych na wybranych kluczowych relacjach utrzymywały się poniżej 2,000 USD (13 lipca było to USD 1,488).  


Źródło: Drewry 

Średnio rzecz ujmując stawki frachtowe na przewozy kontenerów były aż o prawie 79 % mniejsze niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Dla poszczególnych tras wyniki były różne, ale ogólny trend pozostawał spadkowy. Na przestrzeni tygodnia spadki frachtów na trasie z Rotterdamu do Nowego Jorku spadły o około (-) 12 %. Z kolei z Szanghaju do Rotterdamu średnio o około (-) 4 %.


Źródło: Drewry

Stawki z Szanghaju do Genui zaliczyły średni spadek o około (-) 3 %. Ale były również pozytywne dla przewoźników zmiany. Stawki z Szanghaju do Los Angeles wzrosły o (+) 9 %. 

Podobnie jak w wielu innych segmentach żeglugi odnotowywane warunki rynku są ściśle skorelowane ze stanem światowej gospodarki. A tutaj kondycja pozostaje nadal daleka od oczekiwań. 

Radosław Marciniak

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.