Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów. Pomimo tego operatorzy drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców nadal pozostają optymistyczni, ponieważ spadki według nich wyhamowują i wierzą iż rynek w końcu wyreguluje się i pozyska bazę do wzrostu.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku a także bazując na głębokiej analizie danych również jego możliwe dalsze perspektywy.
Kolejne tygodnie to kolejne spadki parametrów rynku dla tonażu wielozadaniowego. Na taki trend wskazywał między innymi wskaźnik branżowy – Drewry Multipurpose Time Charter Index, bazujący na ocenie uśrednionych dziennych stawek czarterowych koszyka statków wielozadaniowych. Jego poziom na początku lipca oscylował w okolicach 8,900 USD.
Źródło: Drewry
Według przewidywań analityków firmy analitycznej Drewry w lipcu należy spodziewać się dalszych spadków na poziomie około 1,2 %, czyli do wielkości 8,809 USD. Oznaczać to będzie, że indeks ten spadł o 16,95 % od lipca poprzedniego roku.
Podobną ocenę rynku przedstawia inny wskaźnik tonażu wielozadaniowego, tj. Toepfer’s, gdzie oceniono, że spadek średnich stawek czarterowych dla badanego przez nich koszyka statków wyniósł 1,61 %, licząc miesiąc do miesiąca i wynosi 14,360 USD, co jest poziomem dużo niższym w porównaniu do podobnego okresu w 2021 roku (ok. 22,500 USD), ale wciąż więcej niż przed okresem pandemii Covid-19.
Postępująca sytuacja wynika nadal z niskiego poziomu inwestycji, nadpodaży tonażu, niepewnej sytuacji rynkowej, inflacji i spadającej konsumpcji. Dopóki te trendy nie odwrócą się będzie ciężko mówić o poprawie rynków frachtowych i czarterowych dla jednostek wielozadaniowych.
Na rynkach przewozów kontenerowych notowano dalsze, ale niewielkie spadki. Jak ukazywał to jeden ze wskaźników branżowych, tj. Drewry World Container Index, spadki na przestrzeni tygodnia 27 i 28 sięgnęły około 0,9 %. Tym samym według tego wskaźnika frachty wożonych kontenerów 40 – to stopowych na wybranych kluczowych relacjach utrzymywały się poniżej 2,000 USD (13 lipca było to USD 1,488).
Źródło: Drewry
Średnio rzecz ujmując stawki frachtowe na przewozy kontenerów były aż o prawie 79 % mniejsze niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Dla poszczególnych tras wyniki były różne, ale ogólny trend pozostawał spadkowy. Na przestrzeni tygodnia spadki frachtów na trasie z Rotterdamu do Nowego Jorku spadły o około (-) 12 %. Z kolei z Szanghaju do Rotterdamu średnio o około (-) 4 %.
Źródło: Drewry
Stawki z Szanghaju do Genui zaliczyły średni spadek o około (-) 3 %. Ale były również pozytywne dla przewoźników zmiany. Stawki z Szanghaju do Los Angeles wzrosły o (+) 9 %.
Podobnie jak w wielu innych segmentach żeglugi odnotowywane warunki rynku są ściśle skorelowane ze stanem światowej gospodarki. A tutaj kondycja pozostaje nadal daleka od oczekiwań.
Radosław Marciniak
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów