Damen Shipyards wygrał kontrakt na dostawę promów samochodowych do Kolumbii Brytyjskiej. Działający również w Polsce Damen wybuduje cztery elektryczne promy pasażersko-samochodowe dla kanadyjskiego operatora BC Ferries. Damen dostarczy również urządzenia do ładowania promów z lądu.
- Damen tego typu kontrakt realizuje już po raz czwarty. W 2021 r. wykonywał podobny kontrakt raz pierwszy w Kanadzie – informuje zarząd Damen Shipyards. Układ ładowania był wykorzystany do obsługi dwóch hybrydowych promów Damen dostarczonych na zamówienie Ministerstwa Transportu w Ontario. Następnie zrealizowano projekty w Kopenhadze w Danii i Dordrechcie w Holandii.
Kierownictwo Damen Shipyards podkreśla, że kontrakt wygrano „W konkurencyjnym postępowaniu przetargowym, które przyciągnęło wielu międzynarodowych oferentów”. Grupa Damen Shipyards zdobyła kontrakt na budowę i dostawę czterech, w pełni elektrycznych, promów do przewozu pasażerów i samochodów dla BC Ferries.
- Nowe hybrydowe statki elektryczne jeszcze bardziej ujednolicą naszą flotę, zarówno zwiększając pojemność, jak i poprawiając naszą elastyczność w przemieszczaniu statków na różnych trasach, dzięki czemu nasi pasażerowie będą mogli mieć pewność, że dowieziemy ich tam, gdzie chcą - powiedział Nicolas Jimenez, BC Ferries Prezes i CEO.
Jimenez podkreśli, że „Dodanie większej liczby statków klasy Island zmniejszy także stan załogi, obniży koszty szkoleń oraz będzie promować bezpieczne, niezawodne i przyjazne dla środowiska przewozy promowe wzdłuż wybrzeża”.
- Damen, to ta sama stocznia, która zbudowała sześć poprzednich promów klasy Island dla BC Ferries, ma siedzibę w Holandii i zbuduje statki w Rumunii. Jej oferta została wybrana spośród kilku propozycji wykonania kontraktu, które napłynęły z całego świata. Żadna firma kanadyjska nie złożyła oferty – podkreśla kierownictwo BC Ferries.
BC Ferries w informacji dla administracji Kanady, społeczności i mediów informowało, że „w 2022 r. wystosowało „Zapytanie o wstępną kwalifikację”, które zakwalifikowało szereg stoczni do etapu „Zapytania ofertowego”. W okresie poprzedzającym ten proces firma BC Ferries informowała stocznie kanadyjskie o zbliżającym się przetargu za pośrednictwem takich forów, jak Canadian Ferry Association, Association of British Columbia Marine Industries oraz podczas innych lokalnych i krajowych wydarzeń branżowych. Do udziału w przetargu zaproszono stocznie kanadyjskie”.
To usprawiedliwienie sytuacji, która miała miejsce, gdy przed laty kontrakt na serię promów z systemami LNG wygrała Remontowa, a politycy i media oraz przedstawiciele stoczni atakowali operatora, że nie podpisał kontraktów z lokalnymi producentami statków i urządzeń okrętowych.
Promy będą zapewniały serwis na połączeniach bliskiego zasięgu na wodach kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska (BC). - Dzięki temu zamówieniu łączna liczba promów, które Damen dostarczył BC Ferries w ostatnich latach, wzrośnie do dziesięciu. Jednak te najnowsze modele będą pierwszymi, które będą działać przy użyciu 100% energii elektrycznej – podkreśla Damen.
Zakontraktowane jednostki to dwustronne RoRo projektu 8117 E3 opracowane przez Damen. Każdy z nich będzie mógł zabrać na pokład do 47 pojazdów i 390 pasażerów. Energię elektryczną dla układów napędowych będą dostarczać akumulatory o mocy 2 tys. kW.
Szybkie ładowanie przy użyciu energii odnawialnej będzie odbywać się podczas cumowania. W czasie zejścia z promu pasażerów i wsiadania oraz zmiany pojazdów będzie wystarczająca ilość czasu na naładowanie akumulatorów. Na każdym statku zainstalowane zostaną również pomocnicze silniki wysokoprężne w celu zapewnienia bezpieczeństwa pływania.
- Jesteśmy bardzo podekscytowani i niezwykle zadowoleni z kontraktu dla BC Ferries [na wykonanie – MG] czterech kolejnych statków typu Island Class – powiedział Leo Postma, dyrektor regionalny Damen na Amerykę.
Postma przypomniał: - Od siedmiu lat współpracujemy z personelem technicznym BC Ferries i wspólnie opracowaliśmy w sumie bardzo wydajną serię 10 promów, które spełniają wszystkie przyszłe wymagania bezpiecznego, niezawodnego i zrównoważonego wodnego transportu publicznego.
BC Ferries poinformowało, że cztery nowe statki wejdą do służby do 2027 r. na trasach łączących port Nanaimo i wyspę Gabriola (dwa statki) oraz Campbell River i wyspę Quadra (dwa statki). W ramach odrębnej umowy BC Ferries podejmie również odpowiednią modernizację instalacji elektrycznych w celu szybkiego ładowania z lądu w czterech terminalach na trasach, na których pływać będą zamówione promy. Modernizacja lądowych układów elektrycznych wykonana będzie przed dostawą statków.
Wprowadzenie promów elektrycznych na połączenia w Kolumbii Brytyjskiej to efekt zmiany koncepcji dekarbonizacji przez rząd British Columbia. wcześniej oparto modernizację floty w oparciu o statki z silnikami zasilanymi gazem. W efekcie BC Ferries w Remontowej przebudował i budował serię promów z systemami LNG opracowanymi w Grupie Remontowa. W Gdańsku kanadyjski operator promowy BC Ferries realizował "Clean Futures Plan", budując nad Motławą 4 promy serii "Salish".
W Remontowej Shipbuilding powstały promy o dźwięcznych nazwach: Salish Orca (przekazany w listopadzie 2016 r.), Salish Eagle (w lutym 2017) i Salish Raven (w kwietniu 2017 r.), Salish Heron (w grudniu 2021 r.). W Remontowej dokonano również przebudowy jednostek typu Spirit. Spirit of Vancouver oraz Spirit of British Columbia wyposażone zostały w silniki zasilane gazem. Według armatora wprowadzenie jednostek do serwisu (w 2019 r. MG) mogło zmniejszyć emisję operatora nawet o 12,5 tys. ton CO2 rocznie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii