Damen Shipyards wygrał kontrakt na dostawę promów samochodowych do Kolumbii Brytyjskiej. Działający również w Polsce Damen wybuduje cztery elektryczne promy pasażersko-samochodowe dla kanadyjskiego operatora BC Ferries. Damen dostarczy również urządzenia do ładowania promów z lądu.
- Damen tego typu kontrakt realizuje już po raz czwarty. W 2021 r. wykonywał podobny kontrakt raz pierwszy w Kanadzie – informuje zarząd Damen Shipyards. Układ ładowania był wykorzystany do obsługi dwóch hybrydowych promów Damen dostarczonych na zamówienie Ministerstwa Transportu w Ontario. Następnie zrealizowano projekty w Kopenhadze w Danii i Dordrechcie w Holandii.
Kierownictwo Damen Shipyards podkreśla, że kontrakt wygrano „W konkurencyjnym postępowaniu przetargowym, które przyciągnęło wielu międzynarodowych oferentów”. Grupa Damen Shipyards zdobyła kontrakt na budowę i dostawę czterech, w pełni elektrycznych, promów do przewozu pasażerów i samochodów dla BC Ferries.
- Nowe hybrydowe statki elektryczne jeszcze bardziej ujednolicą naszą flotę, zarówno zwiększając pojemność, jak i poprawiając naszą elastyczność w przemieszczaniu statków na różnych trasach, dzięki czemu nasi pasażerowie będą mogli mieć pewność, że dowieziemy ich tam, gdzie chcą - powiedział Nicolas Jimenez, BC Ferries Prezes i CEO.
Jimenez podkreśli, że „Dodanie większej liczby statków klasy Island zmniejszy także stan załogi, obniży koszty szkoleń oraz będzie promować bezpieczne, niezawodne i przyjazne dla środowiska przewozy promowe wzdłuż wybrzeża”.
- Damen, to ta sama stocznia, która zbudowała sześć poprzednich promów klasy Island dla BC Ferries, ma siedzibę w Holandii i zbuduje statki w Rumunii. Jej oferta została wybrana spośród kilku propozycji wykonania kontraktu, które napłynęły z całego świata. Żadna firma kanadyjska nie złożyła oferty – podkreśla kierownictwo BC Ferries.
BC Ferries w informacji dla administracji Kanady, społeczności i mediów informowało, że „w 2022 r. wystosowało „Zapytanie o wstępną kwalifikację”, które zakwalifikowało szereg stoczni do etapu „Zapytania ofertowego”. W okresie poprzedzającym ten proces firma BC Ferries informowała stocznie kanadyjskie o zbliżającym się przetargu za pośrednictwem takich forów, jak Canadian Ferry Association, Association of British Columbia Marine Industries oraz podczas innych lokalnych i krajowych wydarzeń branżowych. Do udziału w przetargu zaproszono stocznie kanadyjskie”.
To usprawiedliwienie sytuacji, która miała miejsce, gdy przed laty kontrakt na serię promów z systemami LNG wygrała Remontowa, a politycy i media oraz przedstawiciele stoczni atakowali operatora, że nie podpisał kontraktów z lokalnymi producentami statków i urządzeń okrętowych.
Promy będą zapewniały serwis na połączeniach bliskiego zasięgu na wodach kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska (BC). - Dzięki temu zamówieniu łączna liczba promów, które Damen dostarczył BC Ferries w ostatnich latach, wzrośnie do dziesięciu. Jednak te najnowsze modele będą pierwszymi, które będą działać przy użyciu 100% energii elektrycznej – podkreśla Damen.
Zakontraktowane jednostki to dwustronne RoRo projektu 8117 E3 opracowane przez Damen. Każdy z nich będzie mógł zabrać na pokład do 47 pojazdów i 390 pasażerów. Energię elektryczną dla układów napędowych będą dostarczać akumulatory o mocy 2 tys. kW.
Szybkie ładowanie przy użyciu energii odnawialnej będzie odbywać się podczas cumowania. W czasie zejścia z promu pasażerów i wsiadania oraz zmiany pojazdów będzie wystarczająca ilość czasu na naładowanie akumulatorów. Na każdym statku zainstalowane zostaną również pomocnicze silniki wysokoprężne w celu zapewnienia bezpieczeństwa pływania.
- Jesteśmy bardzo podekscytowani i niezwykle zadowoleni z kontraktu dla BC Ferries [na wykonanie – MG] czterech kolejnych statków typu Island Class – powiedział Leo Postma, dyrektor regionalny Damen na Amerykę.
Postma przypomniał: - Od siedmiu lat współpracujemy z personelem technicznym BC Ferries i wspólnie opracowaliśmy w sumie bardzo wydajną serię 10 promów, które spełniają wszystkie przyszłe wymagania bezpiecznego, niezawodnego i zrównoważonego wodnego transportu publicznego.
BC Ferries poinformowało, że cztery nowe statki wejdą do służby do 2027 r. na trasach łączących port Nanaimo i wyspę Gabriola (dwa statki) oraz Campbell River i wyspę Quadra (dwa statki). W ramach odrębnej umowy BC Ferries podejmie również odpowiednią modernizację instalacji elektrycznych w celu szybkiego ładowania z lądu w czterech terminalach na trasach, na których pływać będą zamówione promy. Modernizacja lądowych układów elektrycznych wykonana będzie przed dostawą statków.
Wprowadzenie promów elektrycznych na połączenia w Kolumbii Brytyjskiej to efekt zmiany koncepcji dekarbonizacji przez rząd British Columbia. wcześniej oparto modernizację floty w oparciu o statki z silnikami zasilanymi gazem. W efekcie BC Ferries w Remontowej przebudował i budował serię promów z systemami LNG opracowanymi w Grupie Remontowa. W Gdańsku kanadyjski operator promowy BC Ferries realizował "Clean Futures Plan", budując nad Motławą 4 promy serii "Salish".
W Remontowej Shipbuilding powstały promy o dźwięcznych nazwach: Salish Orca (przekazany w listopadzie 2016 r.), Salish Eagle (w lutym 2017) i Salish Raven (w kwietniu 2017 r.), Salish Heron (w grudniu 2021 r.). W Remontowej dokonano również przebudowy jednostek typu Spirit. Spirit of Vancouver oraz Spirit of British Columbia wyposażone zostały w silniki zasilane gazem. Według armatora wprowadzenie jednostek do serwisu (w 2019 r. MG) mogło zmniejszyć emisję operatora nawet o 12,5 tys. ton CO2 rocznie.
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu