• <
attis_konferecnja_2024

Brazylijski realny local content. Rząd i Petrobas wpompują 6,5 mld BRL w rozwój sektora stoczniowego

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Brazylijski realny local content. Rząd i Petrobas wpompują 6,5 mld BRL w rozwój sektora stoczniowego

Partnerzy portalu

Stocznie uratują państwowe kontrakty na PSV oraz OSV dla sektora O&G Offshore. Rząd Brazylii postanowił wesprzeć krajowy przemysł stoczniowy i przeznaczyć specjalny fundusz do przywrócenia aktywności stoczni produkcyjnych i remontowych. Na ten cel Merchant Marine Fund (MMF) otrzymał od rządu kwotę odpowiadającą 1,3 mld dolarów. Priorytetem  będzie budowa statków OSV (Offshore Support Vessel) dla morskiego przemysłu wydobywczego.

Środki przeznaczone zostaną na wsparcie krajowych stoczni w uzyskaniu nowych zamówień i budowy statków dla żeglugi śródlądowej. Według brazylijskiego krajowego syndykatu stoczni Sinaval w tej rundzie finansowania największa część dotacje zostanie przeznaczona na projekty związane z budową nowych statków i naprawą statków.

Na wsparcie tego rodzaju produkcji przeznaczono około 930 mln dolarów. Z tej kwoty największy udział w wysokości 853 mln dolarów otrzyma Stocznia Wilson Sons w Guarujá. Stocznia otrzyma zamówienie na budowy 10 statków PSV (Platform Supply Vessel) dla CMN Offshore Brasil.

116 milionów dolarów otrzyma stocznia Detroit Brasil Shipyard na budowę dwóch wielozadaniowych PSV dla Starnav Maritime Services, siostrzanej firmy tej samej stoczni. Kolejne 34 miliony dolarów zostaną przekazane Wilson Sons na budowę trzech holowników Azimuth Stern Drive (ASD) wyposażonych w system dynamicznego pozycjonowania oraz przeciwpożarowy FIFI-1. Marlin Servicos Ambientais otrzyma 18 mln dolarów na budowę serii 12 holowników.

FRP przeznaczył ponad 183 mln dolarów na modernizację i prace konserwacyjne statków, które mają być w głównych brazylijskich stoczniach remontowych.

Wsparcie przemysłu produkcji i remontu statków to wdrażanie zapowiedzi z czasów  kampanii wyborczej. Dwa lata temu, podczas kampanii, prezydent Luiz Lula da Silva obiecał, że „reaktywuje przemysł naftowy i gazowy” oraz „wznowi budowę statków w kraju” w celu tworzenia miejsc pracy. 

Brazylijski local content


Brazylijski gigant naftowy Petrobras pomoże ożywić przemysł stoczniowy swoimi finansami i konkretnymi kontraktami. To brazylijskie firmy otrzymają kolejne kontrakty na prace przy platformach wiertniczych. Zamówienia obejmują głównie na demontaż starych platform wiertniczych i budowę OSV. 

W zeszłym roku Transpetro – spółka Petrobras zajmująca się transportem ropy – uruchomiła program odnowy swojej floty. Plany zakładają wymianę statków dowozowych. Zakłada się, że firma zamówi 25 nowych statków. Kierownictwo Brazylijski  zapowiada, że celem jest budowa większości statków w Brazylii.

Od 2020 r. Rada Zarządzająca Funduszu Marynarki Handlowej (CDFMM) znacznie zwiększyła dotacje na budowę statków. Priorytetem finansowania było wzmocnienie krajowej floty pojazdów OSV.

Brazylijska spółka Wilson Sons to nie tylko stocznie. W Ameryce Łacińskiej jest to lider logistyki portowej i morskiej. Zysk Wilson Sons wzrósł o 51% w 2022 r. do 339 mln BRL. Przychody w wysokości 2,3 mld BRL (realów, 1 real – 0,8 zł) były o 6% wyższe niż w 2021 roku. W pierwszej połowie ubiegłego roku grupa miała zysk na poziomie 40,5 mln dol. Był on o 23% wyższy niż w tym samym okresie 2022 r. Przychody netto w pierwszym półroczu tego roku wyniosły 250 mln dol. Było to o 9% w stosunku w porównaniu do I połowy 2022 r. EBITDA w pierwszej połowie 2023 r. wyniosła 102,2 mln dol.  Wynik  był lepszy o 13% niż w porównaniu z wynikami w poprzednim okresie 2022 r.

Petrobras zapełnia doki Wilson Sons


- W 2022 r. popyt na usługi powiązane z energetyką morską świadczone przez Wilson Sons znacznie się poprawił, ponieważ rotacja statków w bazach wsparcia na morzu wzrosła o 31% w porównaniu z 2021 r., a liczba dni operacyjnych dla spółki joint venture zajmującej się statkami wsparcia morskiego wzrosła o 20% rok do roku – informuje kierownictwo koncernu w raporcie finansowym za 2022 r.

W IV kwartale 2022 podpisano nowe kontrakty na bazę wsparcia dla Petronas i 3R Petroleum, a spółki PSV Torda, Biguá i Fulmar rozpoczęły działalność w ramach nowych czteroletnich kontraktów z Petrobras.

Właśnie stocznia Wilson Sons w Guarujá będzie głównym beneficjentem rządowych dotacji. Otrzyma 4,2 mld BRL (853 mln dol.) na budowę 10 statków serwisowych PSV dla  platform pracujących na polach roponośnych konstrukcji. Będzie to seria PSV 5000 TPB z silnikami pozwalającymi na wykorzystanie zielonego etanolu jako podstawowego paliwa. Odbiorcą będzie CMN Offshore Brasil.

Inwestorem jest National Monetary Council (CMN). To jest główna instytucja Krajowego Systemu Finansowego (National Financial System  - SFN). CMN odpowiada za kreowanie polityki pieniężnej i kredytowej, której celem jest utrzymanie stabilności monetarnej Brazylii oraz promowanie rozwoju gospodarczego i społecznego. 

Petrobas wpompuje zyski w stocznie


Przemysł stoczniowy Brazylii otrzyma poważne wsparcie ze strony państwowego koncernu naftowego Petrobras (PETR4.SA). Pod koniec 2023 r. koncern zapowiedział nowe prognozy i podwyższenie wydobycia ropy i gazu. 

Koncern zwiększył wydobycie ropy i gazu w 2023 r. do 2,8 mln baryłek ropy dziennie (b/d) z 2,6 mln b/d wcześniej. Petrobras kontynuuje rozbudowę platform i uruchamia nowe odwierty. Włączone zostały do eksploatacji w czwartym kwartale ubr. i I kwartale br. 

Firma skorygowała również swoje plany dotyczące nakładów inwestycyjnych do 13 mld dol. to znacznie mniej w porównaniu do 16 mld dol. planowanych na początku 2023 r. „Petrobas usprawiedliwia redukcję wydatków inwestycyjnych zrzucając odpowiedzialność na  trudności z dostawcami w „kontekście inflacyjnym po pandemii” – informuje Fabio Teixeira, Reuters.

Petrobras to największy producent ropy w Ameryce Łacińskiej. W 2022 r.  odnotował zysk netto w wysokości 27,2 mld BRL (5,51 mld dol.), podczas gdy analitycy ankietowani przez LSEG oczekiwali 28,74 mld BRL. Skorygowany zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją (EBITDA) za ten okres spadł o 27,6% do 66,19 mld BRL  (13,41 mld dol.). 

Przychody ze sprzedaży koncernu naftowego wyniosły w III kwartale 124,83 mld BRL, co oznacza spadek o 26,6% rok do roku. Podaje się, że było tak głównie z powodu 14% spadku cen ropy Brent. 

Petrobras zapowiedział, że wypłaci akcjonariuszom łącznie 17,5 mld BRL dywidendy. Koncern zapłaci pierwszą ratę akcjonariuszom w lutym 2024 r., drugą w marcu br.  Głównymi udziałowcami koncernu jest rząd brazylijski, który na dzień 31 marca 2023 r. posiadał bezpośrednio 50,26% akcji zwykłych i 28,67% całkowitego kapitału zakładowego. 

Rząd federalny posiadał również pośrednie udziały w 18,48% akcji uprzywilejowanych i 7,94% całkowitego kapitału akcyjnego poprzez następujących akcjonariuszy: Narodowy Bank Rozwoju Gospodarczego i Społecznego (BNDES) oraz BNDES Participações SA (BNDESPAR). Kapitalizacja Petrobas 5 lutego 2024 r. szacowana była na 550,87 mld BRL, a cena akcji wynosiła 41,5 BRL (rok wcześniej było to 25,8 BRL). 

Koncern odnotował wzrost kwartalnego wydobycia ropy naftowej w trzecim kwartale o 9,6%. To dzięki rozbudowie dwóch platform wiertniczych w basenie Santos i dwóch kolejnych w basenie Campos, a także mniejszej liczbie przestojów związanych z konserwacją platform w ostatnim okresie aktywności Petrobas. 

Koncern naftowy ma więc środki by inwestować w brazylijskie stocznie i robi to z pełnym zaangażowaniem lokując kontrakty u krajowych producentów i w stoczniach remontowych. Brazylijski local content można więc traktować jako wzorcowy.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

seaway7
rosang_2023
ambermarine_2023_390x150

Dziękujemy za wysłane grafiki.