• <
KONGSBERG_2023

Rząd Indii zapewni 30% dotację na zielone porty i stocznie. Na kursie wodór, ekologiczne paliwa i informatyzacja

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rząd Indii zapewni 30% dotację na zielone porty i stocznie. Na kursie wodór, ekologiczne paliwa i informatyzacja

Partnerzy portalu

Indie intensywnie przekształcają duże i małe porty w centra logistyczne przyjazne dla środowiska. Rząd Indii przedstawił niedawno szereg inicjatyw mających na celu zachęcenie do stosowania ekologicznych technologii w portach. W 2024 r. programy wchodzą w życie przy istotnym wsparciu rządu w Delhi. Jest to szerszy program rozwoju żeglugi Indii ogłoszony przez indyjskie Ministry of Ports, Shipping & Waterways (MoPSW). 

Nie ukrywa się, że infrastruktura transportowa oparta na portach i żegludze będzie wspierana wprost funduszami rządowymi. Indie wyznaczyły sobie krótkie terminy na realizację bardzo ambitnych programów rozwojowych.

W roku finansowym 2022-23 główne porty w Indiach obsłużyły 795 mln t ładunków, co oznacza złożoną roczną stopę wzrostu na poziomie 10% w roku obrotowym 2021–2022 – Sudhansh Pant, Minister Portów, Żeglugi i Dróg Wodnych poinformował portal The Economic Times. 

Na ten wynik złożyła się aktywność 12 głównych portów: Deendayal (Kandla), Bombaj, Mormugao, New Mangalore, Cochin, Chennai, Ennore (Kamarajar), Tuticorin (VO Chidambaranar), Visakhapatnam, Paradip i Kalkuta (w tym Haldia) oraz port Jawaharlal Nehru.

Porty inne, niż główne, odpowiadały za 45% całkowitego ruchu towarowego w portach indyjskich w roku finansowym 2022-23 ze względu na znaczne przesunięcie ruchu z portów głównych do innych portów. Porty osiągnęły w tym czasie 176,71 mld rupii przychodu, podczas gdy 10 lat wcześniej było to 92,67 mld rupii. 

Do 2035 na ma powstać w wielu portach cały kompleks obiektów zdolnych do bunkrowania i tankowania ekologicznego wodoru. Celem jest minimalizowanie śladu węglowego w logistycznych łańcuchach Indii, podało ministerstwo żeglugi w wydanych ponad poł roku temu wytycznych. 

- Rząd Indii zapewni portom  30% dotację na  ekologiczne inwestycje. Biorąc pod uwagę szybkie tempo ekspansji, rząd Indii prognozuje się prawie 300-procentowy wzrost zdolności przeładunkowej w portach morskich i rzecznych do 2047 r., powiedział minister żeglugi na konferencji prasowej.

- Całkowita przepustowość portów w kraju wzrośnie z obecnych 2 600 MTPA (mln ton rocznie) do ponad 10 000 MTPA w 2047 r.” – poinformował Sarbananda Sonowal, minister ds. portów, żeglugi i dróg wodnych (MoPSW) na 19. posiedzeniu Rady Rozwoju Państw Morskich w Kevadii w stanie Gujarat.

Przemysłowe Indie są jednym z największych emitentów gazów cieplarnianych na świecie. Rząd założył sobie program ograniczenia ich emisji do zera netto do 2070 r., a minister żeglugi powiedział, że trzy z wybrany porty będą początkowo wyposażone w obiekty bunkrujące ekologiczny wodór i amoniak – informował Reuters.

Wodorowa rewolucja w portach


- Naszym celem jest wykonanie wszystkich 12 głównych instalacji do bunkrowania ekologicznym wodorem do 2035 r. – powiedziała agencji Reuters minister żeglugi Sarbananda Sonowal. Inwestycję będą najsampierw w portach Paradip na wschodzie kraju, Kandla na zachodzie i Tuticorin na południu.

Oprócz 12 dużych, na wybrzeżach Indii o długości 7500 km, ponad 200 portów. Przez porty te odbywa się około 95% wymiany handlowej Indii, a więc podobnie jak w Wielkiej Brytanii. Drogą morską przez porty duże i małe dociera do Indii lub są  eksportowane towary i usługi stanowiące 65% wartości wymiany handlowej.

Władze chcą, aby do 2030 r. co najmniej połowa sprzętu (pojazdów i suwnic) w głównych portach napędzana była energią elektryczną. W 2047 r. urządzenia napędzane silnikami spalinowymi będą stanowić nie więcej niż 10%.

- Jakakolwiek inicjatywa, którą podejmujemy, ma na celu osiągnięcie celu na rok 2070, jakim jest kraj o zerowej emisji dwutlenku węgla netto – Sonowal powiedział Nidhi Verma, przedstawicielce Reutersa.

Aby osiągnąć cel zerowej emisji netto, co najmniej 40% indyjskiej energii elektrycznej będzie musiało pochodzić ze źródeł odnawialnych – zakładają rządowe prognozy.

- Zdecydowano o finansowaniu [tych inwestycji – MG], które są niezbędne do przekształcenia tych portów w porty ekologiczne – podkreśla Sonowal.

Pięć inicjatyw w portach i żegludze


Minister Unii ds. portów, żeglugi i dróg wodnych Shri Sarbananda Sonowal wymienił pięć inicjatyw skupiających się na ekologicznej żegludze i cyfryzacji portów. Podkreślił, że kraj wyraźnie koncentruje się na promowaniu ekologicznej żeglugi i zwiększaniu wydajności operacji portowych. Powiedział, że nowe wysiłki przyniosą bardziej zrównoważony rozwój w przemyśle morskim.

W ramach pierwszej z pięciu inicjatyw rząd zwiększy poziom wsparcia finansowego dla firm budujących ekologiczne statki. W ramach pomocy finansowej dla przemysłu stoczniowego rząd zapewnia od 2024 r. 20-procentowe finansowanie nowo budowanych statków, zmniejszane o trzy procent rocznie. W przypadku statków ekologicznych rząd zwiększy wsparcie do 30% całkowitych kosztów projektu. I ma być to wsparcie dla krajowego przemysłu budowy statków. Stocznie europejskie i azjatyckie nie mają co liczyć na rupie podatników  Indii. 

Rząd Indii uważa, że taki poziom dotacji stworzy zachętę dla armatorów do stosowania paliw alternatywnych. Niedawno rząd ogłosił także, że do programu dotacji dołączy statki dla morskiej energetyki wiatrowej. W programie pomocy finansowej łącznie 21 stoczni jest zarejestrowanych na liście firm z pozwoleniami na budowę statków. 

Finansowe wsparcie jest zagwarantowane  dla ekologicznych  statków budowanych w kraju. Programem objęte są statki do montażu turbin wiatrowych, jednostki transportowe, statki ratownicze dla sektora MEW  oraz statki serwisowe i inne. Decyzje motywuje się tym, że Indie chcą przyspieszyć rozwój krajowej morskiej energetyki wiatrowej. Rząd Indii zakłada, że pierwsze projekty zostaną zrealizowane do 2026 r.

Wodorowe holowniki na baterie  


Rząd ogłosił niedawno program transformacji floty holowników. Jego celem jest rozpoczęcie wprowadzania holowników hybrydowych od 2025 r. Rząd stwierdził, że do 2030 r. co najmniej połowa wszystkich holowników zostanie prawdopodobnie przystosowana do działalności ekologicznej. Przyczyniłoby się to do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych w portach.

Aby jeszcze bardziej zachęcić do przyjęcia nowych technologii i zapewnić model dla nowych technologii, MoPSW poinformowało, że zapewni finansowanie i dostarczy po dwa hybrydowe holowniki napędzane wodorem do każdego z czterech portów będących własnością rządu. Holowniki z napędem wodorowym otrzymahją zarządy portów  Jawaharlal Nehru, VO Chidambaranar, Paradip i Deendayal.

Modernizacja portów jest w centrum zainteresowania MoPSW. Minister stwierdził, że efektywność w portach już znacząco się poprawiła. W ciągu ostatnich ośmiu lat w ramach programu modernizacji 90% portów Indii zakończyło prace remontowe i modernizacyjne. 

Porty, morza i rzeki w komputerze


Od 2024 r. porty Jawaharlal Nehru i VO Chidambaranar staną się portami inteligentnymi. Utworzony zostanie jednolity system informatyczny ułatwiający nawigację i monitorujący rejsy statków po rzekach i akwenach morskich.

Sonowal podkreślił wyraźne skupienie się na zrównoważonym rozwoju i cyfryzacji portów. Zauważył, że każdy z pięciu nowych programów przyczyni się do bardziej zrównoważonego rozwoju portów. 

Priorytetem jest rozwój ekologicznych węzłów wodorowych w portach Deendayal i VO Chidambaranar. Opiera się to na programie ogłoszonym 11 maja, zgodnie z którym planuje się udostępnienie ekologicznych paliw na bazie wodoru w największych portach kraju do 2035 r. Stwierdzono, że 12 portów uzyska możliwości LNG do 2030 r., a możliwości bunkrowania zielonym wodorem/zielonym amoniakiem zostaną udostępnione do 2035 r. .

Przedstawiciele rządu podkreślali, że „Indie wierzą, że wdrażając te programy, mogą stać się liderem w światowym przemyśle morskim”. Minister powiedział, że postępy w realizacji każdej z inicjatyw zostaną poddane przeglądowi w połowie roku. W przypadku jakichkolwiek opóźnień w realizacji projektów zostaną wprowadzone działania dyscyplinujące.

Indie na logistycznym indeksie 


W wyniki inwestycji modernizacyjnych i innowacji organizacyjnych wprowadzonych w portach Indii nastąpiło znaczące skrócenie czasu przebywania obsługi statków w portach Indii – wynik z najnowszych danych zawartych w Logistics Performance Index. 

Czasu, jaki statki spędzają w porcie na aktywnym załadunku lub rozładunku w portach indyjskich osiąga około trzech dni w porównaniu do czterech dni w krajach takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie i Republika Południowej Afryki. 

Indie wypadły dobrze w innym parametrze mierzącym efektywność operacyjną portu.  Średni czas realizacji (TRT) w tym kraju wynoszący zaledwie 0,9 dnia należy do najlepszych na świecie. W Belgii, Niemczech, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Singapurze, Malezji, Irlandii, Indonezji i Nowej Zelandii jest to 1,4 dnia, w USA 1,5 dnia – wynika z Logistic Performance Index (LPI) Report 2023.

W Indiach, dzięki inwestycjom w infrastrukturę oraz suprastrukturę przeładunki 12 głównych portów subkontynentu indyjskiego wzrosły  z 871 mln t. w  2015-2016 r. do 795 mln t ładunków mln t. w 2022-2023 r. Globalna  przepustowość indyjskich portów wzrosła z około 1 560 mln t. w 2015 r. do ponad 2 600 mln t. w ubr. Do 2047 r. ma osiągnąć 10 000 mln t. 

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.