• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Import z Azji rośnie w siłę

gm

27.09.2023 09:41 Źródło: BGT

Partnerzy portalu

Fot. Port Hong Kong

Chiny są głównym eksporterem jeżeli chodzi o rynek europejski. W transporcie z Państwa środka przeważa elektronika, maszyny, części samochodowe a także tekstylia , zabawki oraz małe AGD. Jak się okazuje inne kraje z Azji również w dużych ilościach eksportują swoje towary do Europy. Są to m.in. Indie, Pakistan, Wietnam, Korea czy Tajlandia.

- Aktualnie przewozy odbywają się dość terminowo. Oczywiście zdarzają się drobne opóźnienia zarówno w drodze morskiej jak i kolejowej, jednak w przeciwieństwie do czasów, w których panował COVID, są to sytuacje incydentalne. - mówi Emilia Rogalska, dyrektor ds. Transportu intermodalnego w firmie BGT.

Najczęściej importerzy decydują się na sprowadzenie towaru korzystając z frachtu morskiego.

- Taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z kilku składowych. Po pierwsze transport morski jest najtańszy. Drugim ważnym elementem jest przepustowość portów morskich - dodaje Emilia Rogalska.

Drugim rodzajem transportu jest transport kolejowy. Funkcjonuje Nowy Jedwabny Szlak, który jest najpopularniejszą drogą przewozu kontenerów na torach do Europy. – Na przestrzeni ostatniego roku transport kolejowy faktycznie nieco stracił na rzecz drogi morskiej. Wciąż jednak pozostaje najlepszym rozwiązaniem dla transportów, które potrzebują szybszej realizacji niż droga morska może zaproponować. – stwierdza przedstawicielka BGT.

Importując towar najlepiej się do niego przygotować sprawdzając wiarygodność nadawcy czy firmy zajmującej się logistyką. Dzięki temu unikniemy niespodziewanych wydarzeń oraz kosztów.

- Można wstępnie zweryfikować nadawcę przez "business licence", jednak najbardziej miarodajnym sprawdzeniem będzie wykupienie usługi weryfikacji producenta. Trzeba pamiętać, by nie decydować się na zakup towaru na warunkach CIF lub CFR (koszt transportu pozornie jest niski, jednak niespodzianką okazują się wysokie koszty portowe po dotarciu towaru do kraju), ani DDP (w tym wypadku importer nie otrzymuje dokumentu potwierdzającego dopuszczenie do obrotu przez Urząd Celny, a bez niego, nie można wprowadzić produktu do sprzedaży). Najlepiej jest skorzystać z usług lokalnej spedycji, która pomoże w załatwieniu wszystkich formalności, a koszty będą klarowne. – Dodaje Emilia Rogalska z BGT

Można się także zabezpieczyć poprzez różnego rodzaje instrumenty finansowe, które pozwolą na zmniejszenie ryzyka.

- W handlu międzynarodowym tak samo, jak w każdej innej formie działalności operacyjnej przedsiębiorstwa, najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa. Dlatego każda firma, która zamierza współpracować z jakimkolwiek nowym kontrahentem, czy to krajowym, a tym bardziej zagranicznym powinna przedsięwziąć wszelkie dostępne środki ostrożności oraz zabezpieczenia, tak aby nie stracić na takiej współpracy. W związku z tym rozpoczynając swoją przygodę biznesową z kontrahentami z Azji należy skorzystać z kilku rozwiązań, które zabezpieczą takie relacje biznesowe. Na początku należy skorzystać z wywiadowni gospodarczych takich jak Coface czy CIAL Dun & Bradstreet, w których można zakupić raporty  oceniające kondycję finansową potencjalnych kontrahentów. W przypadku braku takiego raportu można zamówić jego sporządzenie, a jeśli nie będzie takiej możliwości. To są kolejne rozwiązania, które ułatwią zabezpieczenie relacji handlowej oraz sprawdzenie potencjalnego kontrahenta. Chodzi o produkty finansowania handlu takie jak: akredytywy, inkasa, gwarancje czy ubezpieczenia należności, które w praktyce zabezpieczają zarówno kupującego, jak i sprzedającego.

Dlatego stosując wszystkie wcześniej wskazane rozwiązania zabezpieczą potencjalnego partnera biznesowego z Polski, aby nie dał się oszukać przez potencjalnego kontrahenta z Azji. – mówi Wojciech Marciniak dyrektor w firmie Pro Profit.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.