• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rekordowo niski poziom niemieckiej żeglugi śródlądowej

kw

04.04.2023 09:10
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rekordowo niski poziom niemieckiej żeglugi śródlądowej

Partnerzy portalu

W 2022 r. niemiecką żeglugą śródlądową przetransportowano o 6,4 proc. mniej towarów niż rok wcześniej. Żegluga śródlądowa w Niemczech musiała w ostatnich latach zmagać się ze skutkami pandemii i niskiego stanu wód. Odnotowano jedynie wzrost o 12,1 procent w przypadku transportu węgla, co było wynikiem zwiększonego popytu na surowiec podczas kryzysu energetycznego.

Niemieckimi śródlądowymi drogami wodnymi przetransportowano w zeszłym roku łącznie 182 mln ton towarów. Według danych jest to najniższy wolumen przewozów od czasu zjednoczenia Niemiec w 1990 roku. Niemiecka żegluga śródlądowa osiągnęła tak niski poziom w wyniku spadku produkcji ważnych towarów transportowych oraz niskiego stanu wód w sierpniu 2022 r.
Jak informuje portal Logistik Heute, wolumen transportu w 2022 roku był o jedenaście procent niższy niż w 2019 - roku przed pandemią. Wtedy przewóz towarów śródlądową drogą wodną wynosił 205 mln ton.

Według Urzędu najważniejszymi grupami towarów przewożonych statkami rzecznymi były w zeszłym roku płynne produkty ropopochodne (27 mln ton), węgiel (25,6 mln ton), kamień i ziemia (22,7 mln ton) oraz ruda żelaza (19,7 mln ton). Łącznie na te grupy towarów przypadło 52 proc. wolumenu przewozów.

Podczas gdy w większości grup towarowych odnotowano spadki, przewozy węgla wzrosły o 12,1 proc. w porównaniu z 2021 r. Wszystko przez kryzys energetyczny i brak dostaw gazu z Rosji, w wyniku których Niemcy musiały zużyć więcej węgla do produkcji energii elektrycznej. 84,1 proc. węgla przewożonego barkami pochodziło z zagranicy. Zdecydowana większość (92,2 proc.) pochodziła z Holandii, a kolejne 7,6 proc. z Belgii.

Spadki w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano w przypadku transportu kamieni i ziemi (-8,1 procent), rud żelaza (-5,7 procent) oraz płynnych produktów naftowych (-4,1 procent). Znaczne spadki odnotowano także w transporcie innych odpadów i surowców wtórnych (-16,7 procent), podstawowych produktów chemicznych (-14,1 procent) oraz towarów niedających się zidentyfikować, przewożonych w kontenerach (-11,2 procent). Według ekspertów przewozy sypkich i płynnych towarów masowych, z udziałem 58,5 proc. i 24,7 proc. całkowitego wolumenu, nadal będą kształtować niemiecką żeglugę śródlądową.

Obniżony stan niemieckich wód

Oprócz zmagania się ze skutkami pandemii, niemiecka żegluga ma spory problem w postaci niskiego stanu wód. W roku 2018 odnotowano spadek o 11,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wolumen transportu w pierwszym roku naznaczonym pandemią był o 8,3 procent niższy, niż w 2019 roku. Również w 2022 roku niski poziom wody w Renie i wielu innych rzekach wpłynął na transport towarów śródlądowymi drogami wodnymi.

Jak informuje portal Logistik Heute, przewozy towarów w sierpniu zeszłego roku były o ponad jedną czwartą niższe niż rok wcześniej. Mało tego, właśnie w sierpniu śródlądowymi drogami wodnymi przetransportowano w skali miesiąca mniej towarów, niż kiedykolwiek wcześniej od czasu zjednoczenia Niemiec.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.