Zbliżające się widmo gospodarczej zapaści, wyhamowująca konsumpcja detaliczna oraz inwestycje coraz bardziej wpływają również na branżę transportu morskiego. Kolejne tygodnie roku dobitnie wskazują bowiem na coraz bardziej poważne korekty, występujące na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi. To co z jednej strony powinno być ulgą dla płacących za przewóz nie jest z kolei przynajmniej chwilowo aż tak szkodliwe dla przewoźników. Co prawda ich koszty szybką rosną, ale spadki osiąganych przychodów następują z wysokich poziomów frachtów i stawek czarterowych.
Chodzi tutaj przede wszystkim o przewoźników kontenerowych, gdzie stawki frachtowe za przewozy biły w ostatnich dwóch latach prawdziwe rekordy. Czy są jakiekolwiek szanse na ustabilizowanie rynku? Zdaje się, że jest to trend długoterminowy a ostatnie tygodnie tylko to potwierdzają.
RYNEK DROBNICOWCÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW
Drewry Multipurpose Time Charter Index, obrazujący sytuację stawek czarterów jednostek wielozadaniowych różnych typów i wielkości w ostatnich tygodniach dalej spadał. Tylko w czerwcu spadek indeksu wyniósł 0,6 % do poziomu średniej dziennej stawki czarterowej USD 11,050.
Źródło: Drewry
Prognozy analityków segmentu na lipiec nie pozostawiają złudzeń, iż indeks a więc i ogólnie rzecz biorąc warunki frachtowe będą nadal spadały. W segmencie przewozów realizowanych za pomocą jednostek wielozadaniowych oraz ciężarowców króluje zatem niepewność. Gospodarka chińska nadal cierpi na skutek restrykcji związanych z tłumieniem pandemii Covid-19. Na dodatek w związku z trwającą wojną oraz rosnącą inflacją następują mocne spadki w konsumpcji w Unii Europejskiej a także USA. Te wszystkie elementy powodują, że słabnie również rynek produkcji i dużych inwestycji, co bezpośrednio odbija się na ilości przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. To z kolei przekłada się na spadki frachtów i stawek czarterowych.
RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH
Dość podobna sytuacja trwająca już od dłuższego czasu występuje w przewozach kontenerowych. World Container Index prowadzony przez firmę analityczną Drewry spadł w ostatnim tygodniu o 0,7 %, osiągając poziom USD 6.998,80 za kontener 40 – to stopowy. Z kolei w porównaniu do poziomu analogicznego tygodnia w zeszłym roku spadek wynosi już aż 21 %.
Źródło: Drewry
Dane z rynku nie pozostawiają wątpliwości, iż rynek transportu kontenerowego po niesamowitym i wręcz nienaturalnym boomie ostatnich lat zdecydowanie wyhamowuje, co wiąże się nierozerwalnie z światową sytuacją gospodarczą.
Źródło: Drewry
RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH i RO-RO
• Rynek promowy i ro-ro
Jak na razie w miarę stabilna sytuacja występuje na rynku przewozów promowych i ro-ro cargo. Wynika to ściśle ze specyfiki tego rynku i wykorzystywanego tonażu. W perspektywie średnio – i długoterminowej analitycy rynku są umiarkowanie optymistyczni, co do przyszłości warunków frachtowych i czarterowych w tym segmencie.
• Rynek wycieczkowców
Wielomiesięczny kryzys pandemiczny a także kryzys inflacyjny bardzo mocno wpłynęły na branżę wycieczek morskich. Widać to w sezonie 2022 roku, gdzie wiele z jednostek a także proponowane oferty zostały odświeżone. Celem jest stworzenie oferty zbliżonej do oferty hotelowej z wieloma rozrywkami i skoncentrowanie się na młodszej wiekowo klienteli. Takie działanie mocno widoczne w tym sezonie ma uzupełnić braki i pobudzić w branży nowy obszar odbiorców.
Rynek wycieczek morskich odbudowuje się. Odbicie od dna jest widoczne w wynikach. Przed pandemią wożono 27 mln pasażerów. W czasie kryzysu nastąpił gwałtowny spadek. Teraz trwa odbudowa i roczna ilość przewożonych pasażerów w 2020 roku sięgnęła około 7 mln osób. W 2021 roku było to ponad 13 mln pasażerów. W tym roku spodziewany jest dalszy wzrost spowalniany jedynie kryzysem gospodarczym. Jest jeszcze zatem daleko do odbudowy rynku, ale postępuje on.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?