Jak pokazują dane z rynków tonażowych z ostatnich tygodni wzrasta aktywność w zakresie kontraktowania nowych jednostek. Szczególne wzrosty były zauważalne między innymi w segmencie gazowców do przewozu LNG, co wprost wynikało z sytuacji rynkowej i politycznej, występującej na świecie. Większemu zainteresowaniu nowymi jednostkami towarzyszy równolegle ogólny wzrost cen nowych statków. Z kolei w złomowaniach jednostek nadal stagnacja. Na dodatek oferowane ceny za okrętowy złom nadal spadają, co nie zachęca do większej aktywizacji w zakresie okrętowego recyklingu. Sytuacja na rynku tonażowym jest zatem bardzo dynamiczna.
Jak zatem w szczegółach wyglądały wybrane segmenty żeglugi w ostatnich tygodniach?
O tym, oraz o innych nowościach i ciekawostkach z rynku żeglugowego i wybranych sfer tonażu w naszej cyklicznej analizie.
Rynek masowców
Tydzień 23. to informacje na temat zamówienia przez CMB Leasing czterech masowców typu Kamsarmax o nośności 82 tysięcy ton. Zamówienie będzie realizowane przez stocznię Cosco Dalian. Dostawy przewidywane są na rok 2024. Ten sam zamawiający zakontraktował również 4 jednostki typu Ultramax o nośności 63 tys. ton każda w stoczni New Dayang z dostawami planowanymi
w 2024 roku. Z kolei spółki powiązane z Thenamaris zamówiły w stoczni Hyundai Vinashin 4 masowce typu Ultramax o nośności 63 tys. ton.
W tygodniu 24. stocznia Cosco Heavy Industries ogłosiła otrzymanie zamówienia na 3 masowce typu Ultramax o nośności 63,5 tys. ton każdy. Zamówienie zostało złożone przez Zhejiang Xinyihai Shipping. Wszystkie z zamówionych jednostek mają być dostarczone w 2024 roku.
W tygodniu 25. stocznia New Dayang ogłosiła otrzymanie zamówień od Avic Leasing na dwie jednostki masowe o nośności 64 tys. ton każda. Masowce klasy Ultramax będą dostarczone do odbiorcy w trakcie trwania 2024 roku.
Ostatnie tygodnie pokazują stosunkowo wysokie zainteresowanie kontraktowaniem nowych budów a także bardzo małą ilością złomowań. Umiarkowana była aktywność w zakresie kupna i sprzedaży statków używanych. Dane te świadczą o niechętnym pozbywaniu się przez armatorów i operatorów starego tonażu i potrzebie zamówień nowych jednostek.
Rynek gazowców LNG i LPG
W tygodniu 23. na rynku gazowców stocznia Daewoo ogłosiła zakontraktowania 4 statków do przewozu gazu o wielkości 174 tys. metrów sześciennych każdy. Dostawa tych jednostek przewidziana jest dla połączonego przedsięwzięcia żeglugowego: H-Line, Pan-Ocean i SK Shipping. Dostarczenia statków przewidziane są na lata 2024-2025. Ta sama stocznia ogłosiła, iż grupa powiązana z Maran Gas Maritime potwierdziła przedłużenie zamówionej wcześniej serii gazowców o kolejne dwie jednostki, co spowoduje, że łącznie będzie ona wynosiła 8 statków. Każda z domówionych jednostek o wielkości 174 tys. metrów sześciennych będzie dostarczona w drugiej połowie 2026 roku.
Z kolei stocznia Hyundai Heavy Industries zawarła kontrakty na dostawę dwóch statków o wielkości 174 tys. metrów sześciennych pojemności każda z nieznanym szerzej armatorem z Europy. Jest to najprawdopodobniej norweski Knutsen. Statki mają być dostarczone w pierwszej połowie 2025 roku.
W kolejnym tygodniu 24. stocznia Hyundai Samho ogłosiła otrzymanie dwóch zamówień na gazowce do przewozu LNG o wielkości 174 tys. metrów sześciennych każdy. Nie podano do wiadomości, kto będzie odbiorcą. Wiadomo jedynie, że obie jednostki mają być do niego dostarczone do 2026 roku. W tym samym tygodniu inna azjatycka stocznia, tj. Yangzhou ogłosiła zawarcie kontraktu na jeden gazowiec do przewozu LPG o wielkości 5,5 tys. metrów sześciennych. Zamawiającym okazał się Nanjing Shenghang Shipping, który planowo otrzyma swoją jednostkę w 2024 roku.
Tydzień 25. na tym rynku, z kolei informacja od stoczni Samsung o zamówieniu przez nieznanego dla opinii publicznej odbiorcę aż 12 gazowców do przewozu LNG, z których każda jednostka będzie miała pojemność 174 tys. metrów sześciennych. Jednostki będą dostarczane w przeciągu lat 2025-2026. Ta sama stocznia ogłosiła również zakontraktowanie dwóch innych jednostek o tej samej wielkości z dostawą w 2024 roku. Nazwa armatora również nie została podana. Inna stocznia – Kawasaki Heavy Industries ogłosiła z kolei zakontraktowanie jednej jednostki oraz dodatkowej jednostki w tzw. opcji o wielkości 87 tys. metrów sześciennych każda. Zamawiającym jest przedsiębiorstwo żeglugowe Kumiai Navigation. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana do odbiorcy w 2025 roku.
Na rynku gazowców odnotowano również jedną transakcję kupna–sprzedaży jednostki LNG. Wartość transakcji wyniosła ponad 170 mln USD.
Rynek tankowców
W tygodniu 23. nie było żadnych nowych zamówień, natomiast w tygodniu 24. zaraportowano, iż Grupa Thenamaris zamówiła w stoczni Hyundai Vinashin dwa tankowce LR2 o nośności 115 tysięcy ton każdy. Obie jednostki mają być dostarczone w 2025 roku. Z kolei stocznia Cosco ogłosiła otrzymanie zamówienia na jeden tankowiec dowozowy, tzw. shuttle tanker o nośności 154 tys. ton. od Knutsena. Dostawa tej jednostki ma nastąpić w 2024 roku.
W tygodniu 25. stocznia CSSC Dalian ogłosiła pozyskanie zamówienia na dwa nowe zbiornikowce o nośności 115 tys. ton klasy Aframax. Zamówienie zostało złożone przez China Merchants Energy Shipping a dostawa jednostek ma nastąpić w przeciągu 2025 roku.
Ostatnie tygodnie to też niewielka ilość złomowań tankowców a także umiarkowana ilość transakcji kupna–sprzedaży jednostek używanych (sprzedano około 20 tankowców o wartości około 600 mln USD).
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii