Jak pokazują dane z rynków tonażowych z ostatnich tygodni wzrasta aktywność w zakresie kontraktowania nowych jednostek. Szczególne wzrosty były zauważalne między innymi w segmencie gazowców do przewozu LNG, co wprost wynikało z sytuacji rynkowej i politycznej, występującej na świecie. Większemu zainteresowaniu nowymi jednostkami towarzyszy równolegle ogólny wzrost cen nowych statków. Z kolei w złomowaniach jednostek nadal stagnacja. Na dodatek oferowane ceny za okrętowy złom nadal spadają, co nie zachęca do większej aktywizacji w zakresie okrętowego recyklingu. Sytuacja na rynku tonażowym jest zatem bardzo dynamiczna.
Jak zatem w szczegółach wyglądały wybrane segmenty żeglugi w ostatnich tygodniach?
O tym, oraz o innych nowościach i ciekawostkach z rynku żeglugowego i wybranych sfer tonażu w naszej cyklicznej analizie.
Rynek masowców
Tydzień 23. to informacje na temat zamówienia przez CMB Leasing czterech masowców typu Kamsarmax o nośności 82 tysięcy ton. Zamówienie będzie realizowane przez stocznię Cosco Dalian. Dostawy przewidywane są na rok 2024. Ten sam zamawiający zakontraktował również 4 jednostki typu Ultramax o nośności 63 tys. ton każda w stoczni New Dayang z dostawami planowanymi
w 2024 roku. Z kolei spółki powiązane z Thenamaris zamówiły w stoczni Hyundai Vinashin 4 masowce typu Ultramax o nośności 63 tys. ton.
W tygodniu 24. stocznia Cosco Heavy Industries ogłosiła otrzymanie zamówienia na 3 masowce typu Ultramax o nośności 63,5 tys. ton każdy. Zamówienie zostało złożone przez Zhejiang Xinyihai Shipping. Wszystkie z zamówionych jednostek mają być dostarczone w 2024 roku.
W tygodniu 25. stocznia New Dayang ogłosiła otrzymanie zamówień od Avic Leasing na dwie jednostki masowe o nośności 64 tys. ton każda. Masowce klasy Ultramax będą dostarczone do odbiorcy w trakcie trwania 2024 roku.
Ostatnie tygodnie pokazują stosunkowo wysokie zainteresowanie kontraktowaniem nowych budów a także bardzo małą ilością złomowań. Umiarkowana była aktywność w zakresie kupna i sprzedaży statków używanych. Dane te świadczą o niechętnym pozbywaniu się przez armatorów i operatorów starego tonażu i potrzebie zamówień nowych jednostek.
Rynek gazowców LNG i LPG
W tygodniu 23. na rynku gazowców stocznia Daewoo ogłosiła zakontraktowania 4 statków do przewozu gazu o wielkości 174 tys. metrów sześciennych każdy. Dostawa tych jednostek przewidziana jest dla połączonego przedsięwzięcia żeglugowego: H-Line, Pan-Ocean i SK Shipping. Dostarczenia statków przewidziane są na lata 2024-2025. Ta sama stocznia ogłosiła, iż grupa powiązana z Maran Gas Maritime potwierdziła przedłużenie zamówionej wcześniej serii gazowców o kolejne dwie jednostki, co spowoduje, że łącznie będzie ona wynosiła 8 statków. Każda z domówionych jednostek o wielkości 174 tys. metrów sześciennych będzie dostarczona w drugiej połowie 2026 roku.
Z kolei stocznia Hyundai Heavy Industries zawarła kontrakty na dostawę dwóch statków o wielkości 174 tys. metrów sześciennych pojemności każda z nieznanym szerzej armatorem z Europy. Jest to najprawdopodobniej norweski Knutsen. Statki mają być dostarczone w pierwszej połowie 2025 roku.
W kolejnym tygodniu 24. stocznia Hyundai Samho ogłosiła otrzymanie dwóch zamówień na gazowce do przewozu LNG o wielkości 174 tys. metrów sześciennych każdy. Nie podano do wiadomości, kto będzie odbiorcą. Wiadomo jedynie, że obie jednostki mają być do niego dostarczone do 2026 roku. W tym samym tygodniu inna azjatycka stocznia, tj. Yangzhou ogłosiła zawarcie kontraktu na jeden gazowiec do przewozu LPG o wielkości 5,5 tys. metrów sześciennych. Zamawiającym okazał się Nanjing Shenghang Shipping, który planowo otrzyma swoją jednostkę w 2024 roku.
Tydzień 25. na tym rynku, z kolei informacja od stoczni Samsung o zamówieniu przez nieznanego dla opinii publicznej odbiorcę aż 12 gazowców do przewozu LNG, z których każda jednostka będzie miała pojemność 174 tys. metrów sześciennych. Jednostki będą dostarczane w przeciągu lat 2025-2026. Ta sama stocznia ogłosiła również zakontraktowanie dwóch innych jednostek o tej samej wielkości z dostawą w 2024 roku. Nazwa armatora również nie została podana. Inna stocznia – Kawasaki Heavy Industries ogłosiła z kolei zakontraktowanie jednej jednostki oraz dodatkowej jednostki w tzw. opcji o wielkości 87 tys. metrów sześciennych każda. Zamawiającym jest przedsiębiorstwo żeglugowe Kumiai Navigation. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana do odbiorcy w 2025 roku.
Na rynku gazowców odnotowano również jedną transakcję kupna–sprzedaży jednostki LNG. Wartość transakcji wyniosła ponad 170 mln USD.
Rynek tankowców
W tygodniu 23. nie było żadnych nowych zamówień, natomiast w tygodniu 24. zaraportowano, iż Grupa Thenamaris zamówiła w stoczni Hyundai Vinashin dwa tankowce LR2 o nośności 115 tysięcy ton każdy. Obie jednostki mają być dostarczone w 2025 roku. Z kolei stocznia Cosco ogłosiła otrzymanie zamówienia na jeden tankowiec dowozowy, tzw. shuttle tanker o nośności 154 tys. ton. od Knutsena. Dostawa tej jednostki ma nastąpić w 2024 roku.
W tygodniu 25. stocznia CSSC Dalian ogłosiła pozyskanie zamówienia na dwa nowe zbiornikowce o nośności 115 tys. ton klasy Aframax. Zamówienie zostało złożone przez China Merchants Energy Shipping a dostawa jednostek ma nastąpić w przeciągu 2025 roku.
Ostatnie tygodnie to też niewielka ilość złomowań tankowców a także umiarkowana ilość transakcji kupna–sprzedaży jednostek używanych (sprzedano około 20 tankowców o wartości około 600 mln USD).
Fot. Depositphotos
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza