• <
gryfia_70lat

Zamieszanie w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 21-24/2022)

23.06.2022 23:35
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Zamieszanie w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 21-24/2022)

Partnerzy portalu

Zamieszanie w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 21-24/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Sporo aktywności w inwestycjach tonażowych obserwuje się przede wszystkim w segmencie kontenerowym. W pozostałych segmentach żeglugi takich jak: statki wielozadaniowe, ro-ro, czy też wycieczkowce panuje raczej stagnacja. Z kolei na rynku recyklingu okrętowego – spadki. W Indiach – jednym z głównych centrów złomowania jednostek pływających osiągnięcie poziomu stawki 600 USD za tonę statku pustego jest już niemal niemożliwe. Jednakże spadki odnotowuje się również w innych kluczowych dla złomowań regionach – Indiach oraz Bangladeszu. Przy tym wszystkim nadal brakuje odpowiedniej ilości statków przeznaczonych na przysłowiowe „żyletki”.

Jak zatem dokładnie wyglądały ostatnie tygodnie w zakresie dostępności i perspektyw podaży tonażu?

  • Jakie tendencje występowały w wybranych segmentach żeglugi?
  • Czego armatorzy i stocznie powinny spodziewać się w najbliższej przyszłości?

O tym, ale również o szczegółowych danych i ciekawostkach z branży żeglugowej ostatnich tygodni z perspektywy inwestycji tonażowych w naszej cyklicznej analizie, ukazującej najistotniejsze dane z rynku.

RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

W ostatnich 4 tygodniach nie odnotowano żadnych raportowanych alokowanych nowych zamówień na jednostki wielozadaniowe lub ciężarowce, co jest pokłosiem trendów spadkowych na rynkach frachtowych i czarterowych. W tygodniu 21-24 nie było również żadnych transakcji jednostkami używanymi, ani też nie odnotowano żadnych złomowań.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

W tygodniu 21. stocznia CSSC Shanghai Waigaoqiao ogłosiła zawarcie kontraktów na budowę 2 kontenerowców o pojemności 7 tys. TEU każdy. Zamówienie dopełnia serię tego typu statków dla tego armatora do liczby 4. Zamawiającym były Regional Container Lines (RCL). Jednostki będą dostarczone w 2025 roku. W trakcie tego samego tygodnia Suzhou Industrial Park Port & Logistic (SIPPL) ogłosiło zamówienie dwóch małych kontenerowców o pojemności 120 TEU każdy do przewozów przybrzeżnych. Budowę wykona stocznia WUT Guangda Shipbuilding, a dostawa nastąpi w 2024 roku. W tym samym tygodniu dokonano 4 transakcji, dotyczących używanych kontenerowców. Żadnego statku tego typu nie zezłomowano. 

W kolejnym tygodniu, numer 22. przewoźnik ONE ogłosił zamówienie aż 10 dużych kontenerowców o pojemności 13,700 TEU każdy. Zamówienia zostały alokowane w dwóch różnych stoczniach: pięć w Hyundai Heavy Industries w przeciągu 2025 roku i pięć pozostałych w zakładzie Nihon Shipyard z planowaną dostawą również w przeciągu 2025 roku. Wszystkie z jednostek otrzymają notację klasy „methanol ready” i „ammonia ready”, co w praktyce pozwoli na użycie alternatywnych paliw i napędów w przyszłości. W tym samym tygodniu nr 22. zanotowano 2 transakcje statkami kontenerowymi na kwotę około 54 mln USD. Nie było żadnych złomowań. 

Z kolei w tygodniu 23. stocznia Imabari Shipbuilding ogłosiła zakontraktowanie 4 kontenerowców o napędzie LNG dual-fuel o pojemności 23 tys. TEU każdy. Zamówienia będą realizowane dla trzech różnych armatorów, w tym dwa zamówienia zostały zawarte dla Doun Kisen. Pozostałymi zamawiającymi po jednej jednostce byli: Nissen Kaiun oraz Shoei Kisen Kaisha. Wszystkie z tych jednostek mają być dostarczone do odbiorców w przeciągu 2025 roku. W tym samym czasie francuski przewoźnik CMA – CGM ogłosił zamówienie 6 statków kontenerowych o pojemności 7,900 TEU każdy. Zamówienie zostało ulokowane w stoczni Hyundai Samho. Te jednostki również będą wyposażone w napęd LNG dual-fuel i będą dostarczone do zamawiającego w drugiej połowie 2025 roku. Rynek odnotował również zamówienie dokonane przez Ningbo Ocean Shipping na 4 małe kontenerowce o pojemności 710 TEU każdy z nich. Statki będą wykorzystywane do żeglugi przybrzeżnej a wybuduje je stocznia Taizhou Wuzhou z dostawą przewidzianą na 2024 rok.

W tym samym tygodniu, nr 23. odnotowano 7 transakcji używanymi kontenerowcami na kwotę 366 mln USD. Nie było w tym okresie żadnych złomowań.

W tygodniu 24. Seatrade Groningen ogłosił zamówienie 4 chłodnicowców kontenerowych o pojemności 1,700 TEU każdy. Zamówienie zostało dokonane w stoczni Huanghai Shipbuilding. Jednostki mają być dostarczone w okresie od 2023 do 2024 roku. Również w tym tygodniu doszło do 5 transakcji, których przedmiotem były używane kontenerowce. Nie zezłomowano za to żadnej z jednostek tego typu.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

W tygodniach 21-24 nie odnotowano żadnych nowych zamówień jednostek ro-ro, ani też promów. Nie było również żadnych transakcji jednostkami z tzw. „drugiej ręki”. Na rynku nie dokonano też recyklingu żadnej z jednostek typu ro-ro, czy też promu.

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

Zdaje się, że rynek wycieczek morskich po ostatnich dwóch chudych latach najgorsze ma już za sobą. Portfel zamówień nowych wycieczkowców nie ma może zbyt pokaźnej dynamiki wzrostu, ale planowane nowe budowy zakontraktowane we wcześniejszych latach nadal imponują. Tylko w 2022 roku do eksploatacji ma zostać oddanych około 20 nowych wycieczkowców.

Nieco większa liczba, bo najprawdopodobniej 23 jednostek ma zostać dostarczona do armatorów w 2023 roku. W 2024 roku ma nastąpić spadek odbiorów – 14 jednostek. Podobna liczba, bo 13 jednostek ma zostać na ten moment oddana do eksploatacji w kolejnym 2025 roku. Ale te liczby mogą się jeszcze zmienić w razie pojawienia się zupełnie nowych warunków rynkowych.

Ostatnie tygodnie to za to co najmniej kilka transakcji kupna – sprzedaży wycieczkowców. Nastąpiły transfery takiej jednostki jak na przykład: „RCGS Resolute”. Nowym operatorem tej jednostki została firma „Heritage Expeditions”. Innymi statkami, które zmieniły właścicieli lub operatorów były: „Santa Cruz II” (wyczarterowana długoterminowo przez Metropolitan Touring do Hurtigruten), „Costa Magica” (przetransferowana w ramach grupy z Costy do Carnival).

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.