• <
bulk_cargo_port_szczecin

Spadki i wzrosty – trwa zamieszanie na rynku frachtowym. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 21-24/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Spadki i wzrosty – trwa zamieszanie na rynku frachtowym. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 21-24/2022)

Partnerzy portalu

Spadki i wzrosty – trwa zamieszanie na rynku frachtowym. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 21-24/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Jak się okazuje międzynarodowa żegluga w kolejnych miesiącach 2022 roku musi sprostać jeszcze większym wyzwaniom niż miało to miejsce w przeciągu kilku ostatnich lat, włączając w to okres pandemii. Światowa gospodarka stoi bowiem przed widmem recesji. Problemów i wyzwań nie brakuje. Ostatnie tygodnie zdają się tylko potwierdzać znaczącą dozę niepewności rynku. Pomimo tego zarobki armatorów są nadal dobre. Jednakże z drugiej strony wzrastają też ich koszty. Drożeją ceny paliw, remontów i wiele innych. Postępuje inflacja a kursy walut są niestabilne.

Jak zatem aktualnie kształtuje się rynek frachtowy i czarterowy w wybranych segmentach żeglugi? 

Ze względu na panujący chaos wiele z podmiotów rynku działa w zasadzie z dnia na dzień, starając się podołać ciężkiej i wymagającej sytuacji. O szczegółach ostatnich tygodni na rynkach frachtowych i czarterowych przedstawiamy w naszej cyklicznej analizie. 

RYNEK DROBNICOWCÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Drewry Multipurpose Time Charter Index, obrazujący sytuację stawek czarterów jednostek wielozadaniowych różnych typów i wielkości w ostatnich tygodniach kontynuował trend spadkowy.  W końcówce maja indeks ten osiągnął już poziom okolic 11,100 USD. Analitycy Drewry przewidują, iż średnia dla czerwca ukaże dalszy, ale nieznaczny spadek wartości indeksu.

Źródło: Drewry

Długoterminowym zagrożeniem pozostaje stan globalnej gospodarki. Płynące z różnych źródeł sygnały nie napawają optymizmem. Z drugiej strony zaskoczyła aktywizacja projektów i inwestycji offshore oil & gas, które zawsze generowały ładunki inwestycyjne przeznaczone do przewozu statkami wielozadaniowymi i ciężarowcami w wielu przypadkach na bardzo długich dystansach.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

Kontynuacja korekt następowała również na rynku przewozów kontenerowych. Drewry World Container Index obrazujący średni poziom frachtów za przewóz przykładowego kontenera 40 – stopowego na najważniejszych kontenerowych szlakach żeglugowych w dniu 9 czerwca oscylował w okolicach 7,578.65 USD. Nadal poziom ten był jednak wyższy o około 13% więcej niż jeszcze rok wcześniej. 

Źródło: Drewry

Na podstawie aktualnych wyników i trendów analitycy oceniają, że jeszcze 2022 roku powinien być korzystny dla przewoźników kontenerowych. Jak na razie dane rynkowe wskazują na dobry poziom z lekkim trendami wzrostowymi, jeśli chodzi o stawki czarterów na czas. Wyzwania rysują się natomiast na horyzoncie 2023 roku, kiedy do eksploatacji będzie wchodziło z każdym miesiącem coraz więcej nowych jednostek kontenerowych, a kondycja międzynarodowego obrotu handlowego z wykorzystaniem kontenerów stoi pod dużym znakiem zapytania. 

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH i RO-RO

    • Rynek promowy i ro-ro

Kontynuacja zmian następuje również na rynku przewozów ro-ro i promowych. Na te rynki nie oddziaływuje tak samo sytuacja globalna jak na inne segmenty żeglugi. Wręcz przeciwnie -zakończenie okresów lock-downów, nowy sezon turystyczny, wzmożona wymiana lokalna jak na razie stymulują rynek segmentu przewozów promowych i ro-ro, działających głównie na krótkich i średnich dystansach. Dodatkowo rynek wzmacniają wzmożone przewozy wojskowe, które najczęściej korzystają właśnie ze statków poziomego ładowania.

Jak przykładowo podaje duński przewoźnik ro-ro wielkość przewożonych ładunków w maju 2022 roku jest o 10,8% niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Wzrosty obserwowane są praktycznie na wszystkich akwenach obsługiwanych przez tego przewoźnika, poza Morzem Bałtyckim. Pozytywne wyniki tego przewoźnika, oprócz dobrej sytuacji frachtowej zawdzięcza się również czasowemu zawieszeniu rejsów przez innego z armatorów promowych – P&O. Z podobnych względów DFDS odnotował również wzrost ilości pasażerów. Ze względu na pandemię i ograniczoną liczbę pasażerów w 2021 roku osiągnął, licząc rok do roku niebagatelne 748,7% wzrostu!

Słabsza sytuacja ładunkowa DFDS występuje na Morzu Bałtyckim. Widoczna jest ona między innymi w transportach na szlakach z Europy Zachodniej do krajów bałtyckich.

Podobne dobre wyniki w zakresie przewozów zarówno pasażerów, ładunków jak i samochodów  osobowych raportuje inny znany przewoźnik AS Tallink Grup. W maju przewiózł on prawie 486 tys. pasażerów, co w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku oznaczało wzrost wielkości + 290,2%! Wzrost ilości przewiezionych ładunków wyniósł z kolei 24,3%, a samochodów osobowych + 80,4%.  

    • Rynek wycieczkowców

Ze względu na sezon wycieczkowy w wielu rejonach świata widoczna jest intensywna aktywizacja żeglugi wycieczkowej. Rynek rozkręca się i wzrosty ilości obsługiwanych gości, porównując analogiczne okresy, tj. obecny i zeszłego roku wynoszą od kilkudziesięciu do nawet kilkuset procent. Operatorzy powracają do dawnej oferty oraz prezentują również nowe, ale też droższe rozwiązania. Pomimo tego chętnych na morskie podróże nie brakuje.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.