Poluzowywanie obostrzeń przeciwpandemicznych w gospodarce chińskiej coraz bardziej pobudza ją, ale zauważane są też symptomy spowolnienia gospodarczego tego państwa jak i całego świata. Na innych rynkach nadal trwa bowiem chaos. Tworzą się zupełnie nowe rynki i nowe kierunki handlu morskiego. Z drugiej strony niektóre z dotychczasowych mniej uczęszczanych szlaków są coraz bardziej wzmacniane. Chodzi na przykład o transporty węgla z dalszych kierunków do Europy, tj. z Australii, czy też Republiki Południowej Afryki.
Dynamika i skala zachodzących zmian jest naprawdę olbrzymia i niewątpliwie odciśnie swoje piętno w kolejnych dziesięcioleciach historii międzynarodowej żeglugi.
O najważniejszych trendach i zmianach w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów światowego transportu morskiego.
RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH
W ostatnich tygodniach następowały spadki w średnich odnotowywanych stawkach czarterowych większości sektorów żeglugi masowej. Szczególnie tendencje malejące były widoczne w sektorach: Panamax, Kamsarmax i Capesize. A także częściowo w sektorze Ultramax.
Pomimo takiej sytuacji indykator stanu rynku masowego w dniu 1 czerwca wynosił nadal przyzwoite 2,633 punkty, ale trend był mocno spadkowy.
Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.
Źródło: The Baltic Exchange
Kłopoty rynku podażowego mogą być czasowe. Zmiany wzorców handlowych mogą bowiem pobudzić rynki masowe na wielu kierunkach, i w wielu sektorach. Jednak jak na razie króluje przede wszystkim wszechobecny chaos i odnotowuje się spadki przewożonych wolumenów ładunków. Jak podawały to źródła shipbrokerskie – podczas pierwszych 4 miesięcy 2022 roku ilości przewożonego transportem morskim węgla spadła o 4 %. Istnieją poważne obawy, co do obrotu zbożami, które powinny być przewożone w dużych ilościach w różne rejony świata już w najbliższej przyszłości.
RYNEK OFFSHORE ENERGY
Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej
Cena baryłki ropy naftowej WTI wynosiła na koniec tygodnia 22 około 120 USD za baryłkę. Ropa Brent była nawet droższa i jej cena za baryłkę wynosiła 121,29 USD. Należy spodziewać się dalszych wzrostów wydobycia ropy naftowej, której na rynku brakuje. Dynamicznie reaktywuje się więc rynek wydobycia z Morza Północnego. Ze względu na duże zapotrzebowanie na ropę i gaz i spadającą ilość zamówień z Rosji, państwa i koncerny krajów zachodnioeuropejskich prowadzą wspólne poszukiwania oraz rozwijają nowe lub zarzucone projekty.
Rynek transportu gazu
Rynek przewozów gazu LNG i LPG rośnie i taka tendencja będzie się nadal się utrzymywać. Popyt na gazowce jest ogromny, stąd też stawki na czartery gazowców na rynku SPOT utrzymują się na bardzo wysokim poziomie i są wyższe w wielu przypadkach niż jeszcze miesiąc wcześniej od kilku do kilkunastu procent.
Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)
Turbulencje rynku energetycznego a także duże zapotrzebowanie na ropę i gaz, powdujące aktywizacje wielu projektów poszukiwawczo – wydobywczych a także tych z zakresu morskiej energetyki wiatrowej wpływają z kolei na zwiększony popyt na jednostki wsparcia branż offshore & energy. To w następstwie skutkuje wzrostem stawek czarterowych i kontraktowych na większość z jednostek. Dla niektórych w porównaniu do zeszłego roku są większe o nawet kilkanaście – kilkadziesiąt procent.
RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW
Europejskie embargo na rosyjską ropę w najbliższym czasie wzmocni zmiany w handlu morskim tym surowcem. Następujące zmiany pogłębią się i diametralnie zmieniają rynek. Do Europy trafiają już trasnporty ropy z nowych kierunków. Wiele z dawnych źródeł jak na przykład irackie – zyskają. Tymczasem pierwsze transporty rosyjskiej ropy „Ural” dotarły właśnie z początkiem czerwca do Chin.
Ogólnie rzecz biorąc w ostatnich tygodniach na rynku stawki zarówno frachtowe jak i czarterowe poprawiały się i to praktycznie we wszystkich sektorach i na różne okresy umów. Niewiele było sytuacji, gdzie stawki utrzymywały się na tym samym poziomie.
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem
VI Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego. Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji?