• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Czas dynamicznych przeobrażeń. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 19-22/2022)

Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Czas dynamicznych przeobrażeń. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 19-22/2022)

Partnerzy portalu

Czas dynamicznych przeobrażeń. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 19-22/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Poluzowywanie obostrzeń przeciwpandemicznych w gospodarce chińskiej coraz bardziej pobudza ją, ale zauważane są też symptomy spowolnienia gospodarczego tego państwa jak i całego świata. Na innych rynkach nadal trwa bowiem chaos. Tworzą się zupełnie nowe rynki i nowe kierunki handlu morskiego. Z drugiej strony niektóre z dotychczasowych mniej uczęszczanych szlaków są coraz bardziej wzmacniane. Chodzi na przykład o transporty węgla z dalszych kierunków do Europy, tj. z Australii, czy też Republiki Południowej Afryki. 

Dynamika i skala zachodzących zmian jest naprawdę olbrzymia i niewątpliwie odciśnie swoje piętno w kolejnych dziesięcioleciach historii międzynarodowej żeglugi.

  • Jak zatem wyglądały ostatnie tygodnie na rynkach żeglugowych wybranych segmentów?
  • Czego można oczekiwać w najbliższej przyszłości z perspektywy spedytora i logistyka?
  • Jaki to może mieć wpływ na międzynarodowy handel i konsumpcję detaliczną?

O najważniejszych trendach i zmianach w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów światowego transportu morskiego.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

W ostatnich tygodniach następowały spadki w średnich odnotowywanych stawkach czarterowych większości sektorów żeglugi masowej. Szczególnie tendencje malejące były widoczne w sektorach: Panamax, Kamsarmax i Capesize. A także częściowo w sektorze Ultramax. 

Pomimo takiej sytuacji indykator stanu rynku masowego w dniu 1 czerwca wynosił nadal przyzwoite 2,633 punkty, ale trend był mocno spadkowy.

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Źródło: The Baltic Exchange

Kłopoty rynku podażowego mogą być czasowe. Zmiany wzorców handlowych mogą bowiem pobudzić rynki masowe na wielu kierunkach, i w wielu sektorach. Jednak jak na razie króluje przede wszystkim wszechobecny chaos i odnotowuje się spadki przewożonych wolumenów ładunków. Jak podawały to źródła shipbrokerskie – podczas pierwszych 4 miesięcy 2022 roku ilości przewożonego transportem morskim węgla spadła o 4 %. Istnieją poważne obawy, co do obrotu zbożami, które powinny być przewożone w dużych ilościach w różne rejony świata już w najbliższej przyszłości.

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Cena baryłki ropy naftowej WTI wynosiła na koniec tygodnia 22 około 120 USD za baryłkę. Ropa Brent była nawet droższa i jej cena za baryłkę wynosiła 121,29 USD. Należy spodziewać się dalszych wzrostów wydobycia ropy naftowej, której na rynku brakuje. Dynamicznie reaktywuje się więc rynek wydobycia z Morza Północnego. Ze względu na duże zapotrzebowanie na ropę i gaz i spadającą ilość zamówień z Rosji, państwa i koncerny krajów zachodnioeuropejskich prowadzą wspólne poszukiwania oraz rozwijają nowe lub zarzucone projekty. 

Rynek transportu gazu

Rynek przewozów gazu LNG i LPG rośnie i taka tendencja będzie się nadal się utrzymywać. Popyt na gazowce jest ogromny, stąd też stawki na czartery gazowców na rynku SPOT utrzymują się na bardzo wysokim poziomie i są wyższe w wielu przypadkach niż jeszcze miesiąc wcześniej od kilku do kilkunastu procent.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Turbulencje rynku energetycznego a także duże zapotrzebowanie na ropę i gaz, powdujące aktywizacje wielu projektów poszukiwawczo – wydobywczych a także tych z zakresu morskiej energetyki wiatrowej wpływają z kolei na zwiększony popyt na jednostki wsparcia branż offshore & energy. To w następstwie skutkuje wzrostem stawek czarterowych i kontraktowych na większość z jednostek. Dla niektórych w porównaniu do zeszłego roku są większe o nawet kilkanaście – kilkadziesiąt procent.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Europejskie embargo na rosyjską ropę w najbliższym czasie wzmocni zmiany w handlu morskim tym surowcem. Następujące zmiany pogłębią się i diametralnie zmieniają rynek. Do Europy trafiają już trasnporty ropy z nowych kierunków. Wiele z dawnych źródeł jak na przykład irackie – zyskają. Tymczasem pierwsze transporty rosyjskiej ropy „Ural” dotarły właśnie z początkiem czerwca do Chin. 

Ogólnie rzecz biorąc w ostatnich tygodniach na rynku stawki zarówno frachtowe jak i czarterowe poprawiały się i to praktycznie we wszystkich sektorach i na różne okresy umów. Niewiele było sytuacji, gdzie stawki utrzymywały się na tym samym poziomie.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.