Poluzowywanie obostrzeń przeciwpandemicznych w gospodarce chińskiej coraz bardziej pobudza ją, ale zauważane są też symptomy spowolnienia gospodarczego tego państwa jak i całego świata. Na innych rynkach nadal trwa bowiem chaos. Tworzą się zupełnie nowe rynki i nowe kierunki handlu morskiego. Z drugiej strony niektóre z dotychczasowych mniej uczęszczanych szlaków są coraz bardziej wzmacniane. Chodzi na przykład o transporty węgla z dalszych kierunków do Europy, tj. z Australii, czy też Republiki Południowej Afryki.
Dynamika i skala zachodzących zmian jest naprawdę olbrzymia i niewątpliwie odciśnie swoje piętno w kolejnych dziesięcioleciach historii międzynarodowej żeglugi.
O najważniejszych trendach i zmianach w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów światowego transportu morskiego.
RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH
W ostatnich tygodniach następowały spadki w średnich odnotowywanych stawkach czarterowych większości sektorów żeglugi masowej. Szczególnie tendencje malejące były widoczne w sektorach: Panamax, Kamsarmax i Capesize. A także częściowo w sektorze Ultramax.
Pomimo takiej sytuacji indykator stanu rynku masowego w dniu 1 czerwca wynosił nadal przyzwoite 2,633 punkty, ale trend był mocno spadkowy.
Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Źródło: The Baltic Exchange
Kłopoty rynku podażowego mogą być czasowe. Zmiany wzorców handlowych mogą bowiem pobudzić rynki masowe na wielu kierunkach, i w wielu sektorach. Jednak jak na razie króluje przede wszystkim wszechobecny chaos i odnotowuje się spadki przewożonych wolumenów ładunków. Jak podawały to źródła shipbrokerskie – podczas pierwszych 4 miesięcy 2022 roku ilości przewożonego transportem morskim węgla spadła o 4 %. Istnieją poważne obawy, co do obrotu zbożami, które powinny być przewożone w dużych ilościach w różne rejony świata już w najbliższej przyszłości.
RYNEK OFFSHORE ENERGY
Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej
Cena baryłki ropy naftowej WTI wynosiła na koniec tygodnia 22 około 120 USD za baryłkę. Ropa Brent była nawet droższa i jej cena za baryłkę wynosiła 121,29 USD. Należy spodziewać się dalszych wzrostów wydobycia ropy naftowej, której na rynku brakuje. Dynamicznie reaktywuje się więc rynek wydobycia z Morza Północnego. Ze względu na duże zapotrzebowanie na ropę i gaz i spadającą ilość zamówień z Rosji, państwa i koncerny krajów zachodnioeuropejskich prowadzą wspólne poszukiwania oraz rozwijają nowe lub zarzucone projekty.
Rynek transportu gazu
Rynek przewozów gazu LNG i LPG rośnie i taka tendencja będzie się nadal się utrzymywać. Popyt na gazowce jest ogromny, stąd też stawki na czartery gazowców na rynku SPOT utrzymują się na bardzo wysokim poziomie i są wyższe w wielu przypadkach niż jeszcze miesiąc wcześniej od kilku do kilkunastu procent.
Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)
Turbulencje rynku energetycznego a także duże zapotrzebowanie na ropę i gaz, powdujące aktywizacje wielu projektów poszukiwawczo – wydobywczych a także tych z zakresu morskiej energetyki wiatrowej wpływają z kolei na zwiększony popyt na jednostki wsparcia branż offshore & energy. To w następstwie skutkuje wzrostem stawek czarterowych i kontraktowych na większość z jednostek. Dla niektórych w porównaniu do zeszłego roku są większe o nawet kilkanaście – kilkadziesiąt procent.
RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW
Europejskie embargo na rosyjską ropę w najbliższym czasie wzmocni zmiany w handlu morskim tym surowcem. Następujące zmiany pogłębią się i diametralnie zmieniają rynek. Do Europy trafiają już trasnporty ropy z nowych kierunków. Wiele z dawnych źródeł jak na przykład irackie – zyskają. Tymczasem pierwsze transporty rosyjskiej ropy „Ural” dotarły właśnie z początkiem czerwca do Chin.
Ogólnie rzecz biorąc w ostatnich tygodniach na rynku stawki zarówno frachtowe jak i czarterowe poprawiały się i to praktycznie we wszystkich sektorach i na różne okresy umów. Niewiele było sytuacji, gdzie stawki utrzymywały się na tym samym poziomie.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym