• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Hiszpańskie miasto otrzymało okręt podwodny do celów muzealnych

20.10.2025 11:47 Źródło: Radia Miejska Kartageny
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Hiszpańskie miasto otrzymało okręt podwodny do celów muzealnych
Fot. Rada Miejska Kartageny

Rada Miasta Kartagena otrzymała od Królewskiej Marynarki Wojennej Hiszpanii były okręt podwodny, Tonina (S-62). Znajdujący się w służbie w latach 1973-2005 ma przed sobą nowy etap „życia”, jako jednostka muzealna. Stanie się nie tylko atrakcją turystyczną, ale elementem budowania więzi miedzy siłami morskimi a miastem, a także wpisując się w popularyzację służby wojskowej i narodowego dziedzictwa.

Podpisanie aktu przekazania miało miejsce 17 października, z udziałem przedstawicieli kadry sił morskich oraz rady miejskiej. Strony reprezentowali odpowiednio adm. Alejandro Cuerda (notabene ostatni dowódca wspomnianego okrętu) i burmistrz Noelia Arroyo. W ten sposób dopełnił się proces rozpoczęty już wcześniej, związany z dopełnieniem formalności i rozpoczęciem prac związanych z przygotowaniem okrętu oraz przestrzeni wystawienniczej z myślą o uczynieniu z niego muzeum i zarazem atrakcji turystycznej.

Burmistrz podkreśliła, że dla miasta jest to wyjątkowe wydarzenie, gdyż Tonina stanie się jedną z „wizytówek” miasta, służąc szerzeniu wiedzy o hiszpańskich okrętach podwodnych i marynarzach na nich służących, prezentując też związek Kartageny z tym zagadnieniem, wskazując m.in. na istniejące w mieście port wojenny oraz stocznię, należącą obecnie do koncernu Navantia. Co istotne, wspomniany okręt należał do serii typu Delfin, która w latach 1968-1975 powstała właśnie w tym mieście. Było ty w sumie cztery jednostki. Pierwsza z nich, Delfín (S-61) jest obecnie okrętem-muzeum w Torrevieja.


- Zwiedzanie Toniny będzie nie tylko atrakcją turystyczną czy wyrazem uznania dla tych, którzy na niej służyli, ale także motywacją do dalszego wspierania naszej Marynarki Wojennej i rozwoju przemysłu obronnego, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zaangażowania w programy takie jak CAETRA – podkreślił López Miras, prezydent Wspólnoty Autonomicznej Murcja, gdzie znajduje się miasto.

Tonina była najdłużej służącym okrętem podwodnym sił morski, z blisko 32-letnim stażem i ponad 200 000 przepłyniętych mil, w tym 31 000 godzin w zanurzeniu, co daje ponad trzy i pół roku pod wodą.  Ma 57,75 metra długości i 6,74 metra szerokości. W trakcie służby wyporność nawodna sięgała 860 ton, a podwodna do 1048 ton. Załoga liczyła 50 osób. Uzbrojenie stanowiło 12 wyrzutni 550 mm.

Plan zakłada, że w ramach projektu adaptacji okrętu do celów muzealnych, w tunelach wykopanych w górze Galeras powstanie przestrzeń wystawiennicza poświęcona morzu, technologii oraz historii marynarki wojennej. Prezydent Murcji podkreślił, że przedsięwzięcie ma na celu wzmocnienie Kartageny w kontekście tak turystycznym, jak i naukowym, promując innowacje morskie.


Co należy podkreślić, Tonina nie będzie pierwszym okrętem podwodnym w roli muzealnej. Taką pełni już Peral, zbudowany w 1888 roku i w służbie w siłach morskich do 1890, pierwszy udany z napędem opierającym się wyłącznie na akumulatorach elektrycznych, a także pierwszym w historii w pełni spełniającym wymogi wojskowe. W roli eksponatu jest od 2013 roku, a oglądać go można w Muzeum Morskim w Kartagenie.

Przekazanie odbyło się w momencie, gdy po latach trudnych prac trwa odbudowa potencjału podwodnego Hiszpanii, co rozpoczęło przekazanie do służby pierwszego okrętu podwodnego serii S-80, Isaac Peral (S-81) w 2023 roku. Koncern Navantia odpowiada za dostarczenie trzech kolejnych, bliźniaczych jednostek. Niedawno odbyło się chrzest drugiej, Narciso Monturiol (S-82), która do służby ma wejść w 2027 roku.


Dziękujemy za wysłane grafiki.