Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Navantia podpisały list intencyjny w sprawie ustanowienia możliwej kooperacji w zakresie wsparcia przez cały okres użytkowania nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, a także innych obszarach przemysłu morskiego.
List intencyjny został podpisany 8 października podczas targów BaltExpo 2025 w Gdańsku. Wzięli w tym udział Grzegorz Sowa, zastępca szefa działu rozwoju w Polskiej Grupie Zbrojeniowej S.A. oraz Alfonso Valea González, dyrektora handlowego ds. Europy w Navantii.
Jak przekazał hiszpański koncern, który był jednym z wystawców na tegorocznym BaltExpo, celem dokumentu jest stworzenie ram do wspólnego badania możliwości współpracy w sektorze obrony morskiej w Polsce, w szczególności związanych z programem „Orka”, dotyczącym pozyskania nowych okrętów podwodnych. Na tym się jednak nie kończy, gdyż mowa była także o innych, potencjalnych formach współpracy z myślą o obronności morskiej. Do tego dochodzi ocena zaangażowania podmiotów PGZ S.A. jako partnera przemysłowego w związku z zakładanymi przedsięwzięciami.

Navantia podkreśla chęć do poszukiwania współpracy z polskimi podmiotami nie tylko w zakresie programu „Orka”, jednocześnie podkreślając w ten sposób chęć angażowania ich w tego rodzaju przedsięwzięcia w ramach local content. Wskazuje przy tym, że PGZ S.A. jest jest najważniejszą firmą przemysłową związaną z krajowymi programami modernizacji technicznej Wojska Polskiego.
Należy przypomnieć, że podobne porozumienia PGZ S.A. podpisywał też z innymi oferentami w programie „Orka”, co podkreśla świadomość i rolę zaangażowania lokalnych podmiotów w budowę okrętów podwodnych, nawet jeśli główne prace będą odbywały się w zagranicznych stoczniach. Biorąc pod uwagę służbę tych jednostek przez kilka dekad, będą one wymagały serwisowania, stąd bardzo istotnym aspektem są transfer technologii i stworzenie struktur z myślą o konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO).
Oferent z Hiszpanii proponuje Polsce okręty podwodne serii S-80, znane też jako typ Isaac Peral. Aktualnie w służbie, od 2023 roku, jest pierwsza tego rodzaju jednostka w składzie Armada Española. Obok wykonywania zadań bierze udział zarówno w ćwiczeniach krajowych, jak i międzynarodowych. Ma 81,05 metra długości i 2965 ton maksymalnej wyporności. Osiąga prędkość 12 węzłów na powierzchni i do 19 pod wodą. System dowodzenia i zarządzania walką miał wpłynąć na zwiększenia stopnia automatyzacji, znacznie zmniejszając liczebność koniecznej obsługi okrętu, dzięki czemu ma ona zapewnioną większą przestrzeń, a także autonomiczność, sięgającą między 30-55 dób w trybie ciągłym. Załoga liczy 32 marynarzy z możliwością transportu ośmiu żołnierzy np. z komponentu sił specjalnych.
Na napęd składają się trzy silniki na bioetanol o mocy 1200 kW każdy, silnik elektryczny 3500 kW, ogniwa paliwowe systemu AIP 300 kW oraz sprzęgła Vulkan RATO-S G-561W. Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torped 533 mm dla torped DM2A4 i pocisków rakietowych UGM-84 Sub-Harpoon block II, acz jest planowany także wariant wyposażenia w pociski przeciwokrętowe NSM (Naval Strike Missile).
W budowie na ten moment są jeszcze trzy inne okręty tej serii, przy czym w ostatnim czasie miał miejsce chrzest drugiego, Narciso Monturiol (S-82), który do służby operacyjnej ma wejść najpóźniej w 2027 roku. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście pt. Zwodowano drugi okręt podwodny nowej serii dla hiszpańskiej floty. Podobne Navantia proponuje Polsce.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española