• <

Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022)

30.05.2022 03:55
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022)

Partnerzy portalu

Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Rynek żeglugowy przechodzi intensywne i dynamiczne zmiany. Według wielu analityków gospodarka globalna będzie traciła coraz bardziej na rzecz gospodarki lokalnej. Będzie to miało również wpływ na logistykę morską. Ceny paliw osiągają bardzo wysokie poziomy, co ma oczywiście przełożenie na koszty armatorów i następnie oddziaływuje również na poziom stawek czarterowych i frachtowych, za które muszą płacić gestorzy ładunków. Finalnie wysokie koszty przekładają się na ceny indywidualnych produktów, które ponoszą klienci.

Jak zatem aktualnie kształtuje się rynek frachtowy i czarterowy w wybranych segmentach żeglugi?

  •  Jak wygląda sytuacja oczami rynku morskiego?
  •  Czy taka sytuacja służy gospodarce morskiej, czy wręcz przeciwnie szkodzi?
  • Jakie działania podejmują przewoźnicy?

Informacje o aktualnych tendencjach, wyzwaniach, z jakimi borykają się armatorzy i operatorzy statków handlowych przedstawiamy w naszej cyklicznej analizie wybranych rynków frachtowych i czarterowych poszczególnych segmentów żeglugi. 

RYNEK DROBNICOWCÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Nowe szlaki handlowe - podwaliny pod kontynuację zmian w bilansach obrotu ładunkowego będą podstawą przeobrażeń rynku w kolejnych miesiącach oraz latach. Całkowite przeorientowanie handlu morskiego będzie widoczne coraz bardziej.

Tymczasem w ostatnich tygodniach kwietnia według indeksu Drewry Multipurpose Time Charter rynek zachowywał się statycznie. Drobne spadki z poprzednich tygodni zostały nawet wstrzymane. Jednakże kontynuacja tzw. lockdown’ów w Chinach połączona z przedłużonymi świętami Wielkanocnymi powodują, iż zmiękczanie rynku jest kontynuowane również i w maju. Odnotowane spadki sięgają około 0,5%, co odpowiada średniej wysokości dziennej stawki czarterowej na poziomie USD 11,120 wyliczonej dla wzorcowego koszyka różnych typów i wielkości jednostek wielozadaniowych. 

Źródło: Drewry

Z czasem poprawa sytuacji pandemicznej w Chinach powinna wzmocnić rynek przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Świat obawia się jednak globalnego kryzysu. Szalejąca inflacja, zawirowania wojenne i wiele innych czynników jak transformacja energetyczna wpływa na to, że sytuacja jest bardzo skomplikowana i zagmatwana.  

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

Jak wskazuje inny z indeksów firmy analitycznej Drewry a mianowicie Drewry World Container Index, opierający się na wyliczeniach średnich stawek frachtowych na najważniejszych kontenerowych szlakach żeglugowych następowała kontynuacja spadków z ostatnich tygodni. Zatem już coraz bardziej widać korektę niebotycznych stawek frachtowych, które rządziły rynkiem kontenerowym przez ostatnie miesiące a nawet lata. Pomimo tego parametry rynku nadal można uznać za znajdujące się na bardzo wysokim poziomie, ale czy spadek konsumpcji nie pogłębi się?

W tygodniu 20 indeks ten spadł nieznacznie, bo zaledwie o 0,1%, ale nadal jest to poziom o 24,7 % większy niż średnia odnotowana rok temu. Jednocześnie obecnie średni poziom indeksu, odnoszący się do stawki frachtowej dla kontenera 40 – to stopowego wynosi USD 8,712, co w skali średniej pięcioletniej jest aż o USD 5,360 więcej.



Źródło: Drewry

Wysokie ceny towarów i szalejąca na świecie inflacja oraz podejmowane działania rządów poszczególnych państw mogą zahamowywać rozbuchaną w ostatnich latach konsumpcję. Zamawianych przez konsumentów towarów może być po prostu mniej. Ucierpieć mogą na tym przede wszystkim przewozy globalne, skorzystać lokalne. 

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH i RO-RO

    • Rynek promowy i ro-ro

A jak radził sobie w ostatnim czasie rynek promowy i ro ro, charakteryzujący przewozy morskie średniego i krótkiego zasięgu? Obecnie sytuacja jest w miarę stabilna, jednak perspektywy dla tego rynku powinny nadal być dobre w okresie długoterminowym. Zyskiwać ma bowiem rynek lokalny i nieodległe od siebie obszary produkcji i konsumpcji.

Na razie jednak ostatnie tygodnie w Europie, to przede wszystkim coraz bardziej wzrastający ruch turystyczny żeglugą promową oraz w miarę stabilny poziom podaży ładunkowej na większości tras.  

    • Rynek wycieczkowców

Po olbrzymiej zapaści rynku w poprzednich lata – rynek wycieczek morskich odbudowuje się. Odnotowywane wzrosty sięgają w skali ostatnich tygodni od kilku do nawet kilkunastu procent, porównując dane rok do roku. 

Zbliżający się sezon wycieczek w Europie Zachodniej jedynie potwierdza, że odbudowa jest już faktem. W portach regionów pojawiają się liczne, często dawno nie widziane wycieczkowce. Do takiego zawinięcia doszło również w porcie gdyńskim, który gościł rekordowego kolosa. Szersza relacja z tego wydarzenia poniżej:

CZYTAJ: [WIDEO] Rekordowy wycieczkowiec w Porcie Gdynia

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.