• <
bulk_cargo_port_szczecin

Hub wodorowy w Porcie Gdynia. Ekologiczna rewolucja coraz bliżej? [WIDEO, ZDJĘCIA]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Hub wodorowy w Porcie Gdynia. Ekologiczna rewolucja coraz bliżej? [WIDEO, ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Hub wodorowy w Porcie Gdynia. Ekologiczna rewolucja coraz bliżej? [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Konferencja poświęcona projektowi hubu wodorowego w Porcie Gdynia zgromadziła przedstawicieli terminali, firm i urzędników. Rozmawiali oni o tym, jak taki hub w regionie miałby wyglądać, oraz jakie wiążą z nim nadzieje. 

Wykorzystanie wodoru jako paliwa przełoży się na zmniejszenie emisji, które generuje port podczas codziennej pracy. 

Podczas kolejnych wystąpień głos zabierali goście z branży rynku portowego, produkcji i dostaw paliwa wodorowego oraz sprzętu i instalacji. 

Obecny podczas konferencji przedstawiciel bydgoskiej Pesy, największego polskiego producenta pojazdów szynowych z technologiami wodorowymi wiąże duże nadzieje. 

– Pomorskie jest dla nas przykładem regionu, który ma pełne przekonanie ku temu, że technologie wodorowe są nieuchronne i warto w nie inwestować – mówi Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji z Pesa Bydgoszcz SA i dodaje, że jest przekonany, że koncept hubu wodorowego w Porcie Gdynia może być pierwszym takim polskim projektem, który ma realną szansę na realizację. 

– My jako producent pierwszych polskich lokomotyw wodorowych manewrowych idealnie się w ten pomysł wpisujemy. To dlatego dziś tu jesteśmy: chcemy działać wspólnie z województwem pomorskim i gdyńskim portem – deklaruje. 

Od wodoru nie ma odwrotu

Podczas konferencji sporo rozmawiano o koncepcji „zielonych portów”. Prelegenci wielokrotnie podkreślali, że to już nie tyle co moda, ale oczywista konieczność. 

– Widzimy, że szukanie rozwiązań dążących do zeroemisyjności, to proces nieuchronny, a porty są istotnym elementem tej układanki – przyznaje Wojciech Szymulewicz, prezes BCT Gdynia.

Szef terminala podkreśla, że gdy tylko uda się zapewnić długofalową obecność BCT jako operatora w gdyńskim porcie, to możliwe będzie uruchomienie długoletnich procesów inwestycyjnych. 

– W pierwszej dekadzie przewidujemy zakup 80 urządzeń portowych różnego typu. Kluczowe by zaplanować w miarę możliwości dostępowych tych urządzeń, by jak największa część sprzętu była gotowa działać w oparciu o paliwa zielone – mówi prezes Szymulewicz.

Natomiast Tomasz Pelc, prezes zarządu Nexus Consultants Sp. z o.o., która aktywnie uczestniczymy w procesie transformacji polskiej gospodarki, zwraca uwagę, że kluczem w powodzeniu koncepcji hubu wodorowego w Porcie Gdynia jest integracja poszczególnych działalności: portowej (wodór do zasilania sprzętu terminalowego), miejskiej (autobusy wodorowe) oraz transportu regionalnego (połączenia kolejowe). 

– Myśleliśmy również o tym by wykorzystać paliwo wodorowe do zasilania lokomotyw manewrowych, które jeżdżą po torach w Porcie Gdynia – mówi Pelc. – W oparciu o dane źródłowe z poszczególnych terminali, oszacowaliśmy popyt na rynek wodoru. W realnym wariancie to 3000 wodoru w 2028 roku, a w bardziej rozbudowanym – aż 6000. Widzimy więc duże możliwości w zbudowaniu projektu, który może zawalczyć o unijne pieniądze. 

W kierunku alternatywnych źródeł energii

– Po agresji Rosji na Ukrainę, gaz i ropa naftowa stają się w istocie orężem militarnym zmuszającym do pewnych działań różne państwa. W tej sytuacji trzeba iść w kierunku alternatywnych źródeł energii. Polska wpisuje się w te trendy – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. 

Przypomniał, że w Europie istnieją już porty korzystające ze źródeł wodorowych wykorzystując transport do wszelkich działań logistycznych wewnątrz portu.

– Powiązanie tego typu funkcji, z innymi potrzebami regionu, jak np. uruchomienie transportu wykorzystującego wodór w transporcie miejskim, stwarza inną okoliczność. Cena dostępu do tego źródła energii powinna być niższa. Liczymy, że stworzymy silną presję, lobbing na rzecz wsparcia 

programów pilotażowych, które powinny być uruchomione już w najbliższym czasie – tłumaczy. 

Marszałek przypomniał, że realizacja strategii technologii wodorowych została uchwalona w 2021 roku przez rząd. W Polsce ma zostać zbudowanych m.in. kilka dolin wodorowych. Zgodnie z planem hub w gdyńskim porcie miałby funkcjonować w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej.

– Cieszę się, że zarząd Portu Gdyni ma koncepcję hubu wodorowego, oraz że nad nią pracuje, mimo braku instrumentów finansowych umożliwiających wsparcie tego typu projektu. Pamiętajmy jednak, że te instrumenty mogą się pojawić nawet w przyszłym roku. Cały pomysł oceniam jako strzał w dziesiątkę – podsumował.  

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.